Lerums kommun arbetar med att ta fram förslag till ändring av detaljplan i Sjövik. Förslaget tas fram för att pröva möjligheten att ändra huvudmannaskapet för vägarna.
Ändringen innebär att kommunen kommer bli ansvarig för drift och skötsel av vägarna i Sjövik och att vägföreningar kan avvecklas. Det görs genom ändring av detaljplan för berörda detaljplaner inom Sjöviks vägförenings verksamhetsområde.
Ändringarna gäller bara den administrativa bestämmelsen som reglerar huvudmannaskapet. Det innebär alltså ingen förändring i den fysiska miljön, utan bara administrativt. Gällande detaljplaner med bestämmelser ligger kvar som tidigare.
Ändringen berör stora delar av Sjövik. Det är totalt 23 vägar i samhället som berörs. Syftet med förslaget är att pröva möjligheten att ändra huvudmannaskapet för vägarna. Idag är det Sjöviks vägförening som förvaltar dem.
Ändringen berör sju gällande detaljplaner. Det är ÖB 18, ÖB 19, ÖB 26, ÖB 27, ÖD 400, ÖD 401 och ÖD 402. För att göra arbetet mer effektivt kommer kommunen göra ändringen i flera planer samtidigt.
Diarienumret för planen är KS15.624.
Nu ställer vi ut förslaget till ändring av detaljplan på granskning. Det innebär att du, under granskningstiden 18 maj–8 juni, har möjlighet att skicka in synpunkter på förslaget.
Granskningstid: 18 maj–8 juni.
När granskningstiden är slut kommer vi att diarieföra de inkomna synpunkterna och då blir de offentliga handlingar. De inkomna synpunkterna kommer att behandlas i ett granskningsutlåtande.
Om du vill veta mer om projektet eller har frågor kan du kontakta kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se