Städning och snöröjning på våra kommunala vägar, i våra tätorter, på torg och allmänna platser är det kommunen som ansvarar för.
Vägenheten för teknisk service är ansvariga för att renhålla, snöröja och bekämpa halka i kommunen. Det innebär ansvar för 21 mil av bilvägar, 9 mil av gång- och cykelvägar och 65 000 kvadratmeter av parkeringar och torg.
Städning av kommunens ytor görs flera gånger om året. Det görs på våren när vintergruset behöver tas upp. Det görs även på hösten när löven fallit. Kommunen städar även efter olika evenemang. Annan underhållssopning görs om det behövs och om kommunen har tillräckliga resurser för det.
Det sopas upp grus från gator och vägar mellan mars och maj varje år. Senast den 15 maj ska allt grus vara borta från ytorna. En del av sopningen görs på natten, vilket kan vara störande för vissa.
När löven fallit ner från träden sopar vi upp dem. Målet är att hinna klart med sopningen innan den första halkan kommer.
När snön och halkan kommer är det vägenheten på teknisk service som är ansvariga för att röja bort snön. Kommunen är i vinterberedskap mellan slutet av oktober till slutet av mars varje år. Vägenheten håller koll på väderprognos, temperatur och halkrisk och sätter in insatser där det behövs.
Till vinterväghållning räknas både snöplogning och bekämpning av halka. Bussgator och andra större vägar halkbekämpas med salt. På mindre gator, parkeringar och gång- och cykelvägar används stenflis som är bättre för miljön.
Det är vanligt att hela vägnätet plogas och halkbekämpas med flis och salt. På vissa platser behöver det skottas för hand.
Lerums kommun har en vision om att bli Sveriges ledande miljökommun 2025. Som en del av den behöver en del ytor prioriteras vid snöröjning och halkbekämpning. De ytorna är:
Trafikverket är ansvariga för de större trafiklederna i kommunen. De tar hand om sina vägar i prioritetsordning.
Parkeringsplatser snöröjs ofta sist och på natten eftersom det är färre bilar parkerade där då. Andra ordningar på prioriteringarna kan göras om det behövs.
Snö och halka kan uppträda väldigt olika. Därför finns det olika faktorer att ta hänsyn till. Bland annat hur mycket det snöar och hur länge det förväntas snöa. Några fler faktorer att tänka på är:
Det tar olika lång tid att göra olika insatser. De tider som finns för åtgärder vid snö och halka är bara en uppskattning. Det är beredskapsledaren som bestämmer när bekämpning av halka ska börjas.
Halkbekämpning i backar beräknas avslutas inom fyra timmar efter att insatsen börjat. Plogning av vägar startar när snön är fyra till åtta centimeter djup. Målet är att det ska vara klart senast sex timmar efter att det har slutat snöa.
Halkbekämpningen avslutas inom fem timmar efter att insatsen har börjat. Plogning startar när snön är tre till sex centimeter djup. Målet är att det ska vara klart senast sex timmar efter att det har slutat snöa.
Halkbekämpningen avslutas inom två till fem timmar efter att insatsen har börjat. Plogning startar när snön är tre till fem centimeter djup. Målet är att det ska vara klart senast sex timmar efter att det har slutat snöa.
Halkbekämpningen avslutas inom åtta timmar efter att insatsen har börjat. Plogning startar när snön är fyra till åtta centimeter djup. Målet är att det ska vara klart senast tio timmar efter att det har slutat snöa.
Observera att det krävs mer snöfall för att lokalvägarna ska plogas till skillnad från körbanor och större leder.
Busshållsplatser och väderskydd prioriteras för att öka tillgängligheten till kollektivtrafiken.
Du kan hämta flis till din trappa eller infart hos återvinningscentralen Hultet, vissa återvinningsstationer eller kommunens egna flisupptag.
Du får ta upp till två hinkar per hushåll. Behöver du mer flis än så kan du kontakta leverantörer av krossprodukter.
Det finns gröna lådor med sand utställda runtom i kommunen. De är till för punktinsatser och halkbekämpning vid den backen eller plats som lådan står.
80 procent av all den flis som läggs ut på vägarna tas upp igen. 60 procent av den kan återanvändas. Flisen som ska återanvändas silas och blandas upp med ny flis. Därefter kan den läggas ut på vägarna igen. Flis som inte används till halkbekämpning kan användas som fyllnadsmaterial.
Det är fastighetsägarens ansvar att halkbekämpa på eget område. Det innebär att ta bort snö som plogats för grindar, garageinfarter och liknande. Brevlådan behöver också vara tillgänglig så att tidningsbud och brevbärare kommer fram till den.
Fastighetsägaren är också skyldig att se till att snö och is inte rasar ner från tak. Det kan skada både personer och saker. Dessutom behöver rännstensbrunnar som ligger i gatan utanför fastigheten hållas fri från is, snö, sten, grus och annat skräp.
Är du pensionär kan du mot betalning få hjälp att skotta snö. Kontakta naturarbetsgruppen på sektor stöd och omsorg i kommunen.
Telefon: 0302-52 15 99
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se