Verksamhetsområden
Det finns totalt fem verksamhetsområden. I dem ingår enheter som jobbar med olika frågor.
Verksamhetsområde Kommunikation och näringsliv
Verksamhetsområdet Kommunikation och näringsliv består av:
- kommunikationsenheten
- näringslivsenheten
Kommunikationsenheten
Kommunikationsenheten är stöd till förvaltningen i kommunikationsfrågor, med ett invånarperspektiv. Arbetet koncentreras till strategisk kommunikation, taktiskt operativt arbete och kriskommunikation. Kommunikationschef är presstalesperson för Lerums kommun.
Näringslivsenheten
Näringslivsenheten är till för företagarna och för att fånga upp näringslivets behov. Näringslivsenheten är en förmedlande länk till kommunens organisation och hjälper till vid kontakt med olika myndigheter. Lokalt verkar vi för att åstadkomma ett bra näringslivsklimat och för att göra Lerums kommun attraktiv för företagare.
Verksamhetsområde Kansli, säkerhet och kund
- administrativa enheten
- kundcenter KomIn
- säkerhetsenheten
- stab juridik
Administrativa enheten
Administrativa enheten har en central roll i kommunen och arbetar med att stötta både förvaltning och politik samt att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt. I administrativa enhetens uppdrag ingår att, med olika kompetenser, stötta kommunens arbete med dokument- och ärendehantering, inklusive kommunarkiv, och att stötta förvaltningen i berednings- och beslutsprocesser.
Enheten består av kompetenser inom bland annat registratur, nämndadministration, arkiv och kommunjuridiskt stöd.
Säkerhetsenheten
Enhetens uppdrag är att övergripande samordna området säkerhet och trygghet i Lerums kommun, enligt gällande lagstiftning för kommun som bland annat:
- extraordinära händelser
- säkerhetsskyddslagen
- lagen om skydd mot olyckor
- kommunens roll i det civila försvaret.
Enheten är ett stöd för förvaltning och politik och har ansvar för att utveckla kommunens samverkan med externa aktörer och nätverk, som exempelvis Brottsförebyggande rådet, BRÅ, polis, räddningstjänst och myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
Kundcenter KomIn
Kundcenter KomIns uppdrag är att hjälpa våra medborgare, företagare och besökare med frågor som rör kommunen. KomIn ger även enklare rådgivning, handläggning av olika ärenden och är även en auktoriserad turistbyrå.
Verksamhetsområde Ekonomi
Verksamhetsområde Ekonomi består av:
- ekonomistaben
- ekonomienheten
- upphandlingsenheten.
Ekonomistaben och ekonomienheten
Ekonomistaben och ekonomienheten processleder och ansvarar för kommunens ekonomiska huvudprocesser såsom budget och verksamhetsplan, uppföljning samt bokslut och årsredovisning. Kommunens kassafunktion och finansförvaltning återfinns även här.
Upphandlingsenheten
Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens inköps- och upphandlingsprocesser och är ansvariga för bland annat utveckling, framtagande och implementering av nya policys, strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet.
Verksamhetsområde HR
Verksamhetsområde HR består av:
- HR-enheten
- bemanningsenheten
- löneenheten
HR-enheten
HR ansvarar för kommunens övergripande personalfrågor. Det innebär bland annat att arbeta strategiskt med kompetensutveckling, ledarutveckling, lönebildning, jämställdhet och mångfald. HR arbetar också med hälsofrämjande insatser och att vara till hjälp i frågor som rör arbetsgivarrollen.
Bemanningsenheten och löneenheten
Inom HR finns även bemanningsenheten som rekryterar och tillsätter vikarier vid till exempel sjukfrånvaro i omsorgsverksamhet. Löneenheten ser till att alla anställda får rätt lön i rätt tid.
Verksamhetsområde Digitalisering och utveckling
Verksamhetsområde Digitalisering och utveckling består av:
- IT-enheten
- digitaliseringsenheten
- hållbarhetsteam.
IT-enheten
Den centrala IT-enheten har ansvaret för IT-driften, vilket innebär att säkerställa en säker och kvalitativ IT-drift och IT-infrastruktur. IT-enheten ansvarar även för förvaltning och utveckling av telefoni, informationssäkerhet, digital signering och IT-säkerhet.
Digitaliseringsenheten
Digitaliseringsenheten har ett övergripande digitaliseringsansvar i kommunen. Det innebär bland annat ett strategiskt ansvar genom att skapa och följa upp kommunens digitaliseringsstrategi och den kommungemensamma handlingsplanen, att stödja kommunens sektorer i sitt digitaliseringsarbete och att operativt leda intern och extern samverkan.
Kontakt
Kommunikationschef
Kim Cramer
Telefon: 0302-52 20 79
E-post: kim.cramer@lerum.se
Näringslivschef
Fredrik Olsson
Telefon: 0302-52 15 99
E-post: fredrik.olsson@lerum.se
Administrativ chef
Emelia Runeberg
Telefon: 0302-52 15 97
E-post: emelia.runeberg@lerum.se
Säkerhetschef
Anders Hultén
Telefon: 0302-52 20 32
E-post: anders.hulten@lerum.se
Ekonomichef
Fredrik Carlsson
Telefon: 0302-52 18 59
E-post: fredrik.carlsson@lerum.se
HR-chef
Lars Lindberg
Telefon: 0302-52 07 54
E-post: lars.lindberg2@lerum.se
IT-chef
Daniel Nettby
Telefon: 073-684 10 76
E-post: daniel.nettby@lerum.se
Digitaliserings- och utvecklingschef
Björn Pauli
Telefon: 0302-52 07 71
E-post: bjorn.pauli@lerum.se
Senast uppdaterad: