Föreningsstöd för verksamheter för barn och unga
Syftet med stöden är att de ska stötta föreningar som har verksamhet för barn och unga. De olika stöden ska bidra till att föreningarna får mer lika villkor oavsett vilken typ av förening det är och vad den har för behov.
Stöd till fritidsföreningar med verksamhet för barn och unga 7-25 år
Det är fritidsenheten på Lerums kommun som ansvarar för att bevilja stöd till fritidsföreningar med verksamhet för barn och unga 7–25 år.
Verksamheten ska inspirera och utveckla barn och ungas intresse för idrott och andra fritidsaktiviteter. Möjligheten till rörelse och aktivitet efter var och ens fysiska och psykiska förutsättningar ska stöttas så att den unges hälsa och sociala förutsättningar gynnas.
Du ansöker om stödet via e-tjänsten Digital ansökan för kommunalt stöd för fritidsföreningar med verksamhet för barn och unga.
Innan du ansöker är det bra om du läser igenom de riktlinjer för stödet som finns.
Riktlinjer för stöd till fritidsföreningar
Allmänna villkor
För att fritidsenheten ska handlägga din ansökan måste föreningen uppfylla följande krav:
- Föreningen ska vara registrerad hos Skatteverket som ideell förening och ha sin huvudsakliga verksamhet i Lerums kommun. Undantaget är föreningar som har huvudförening i en annan kommun men sektion i Lerum. Sektionen ska ha ett eget bank- eller plusgiro.
- Majoriteten av medlemmarna ska vara bosatta i Lerums kommun.
- Föreningen ska ha en egen ekonomi som innefattar medlemsavgifter.
- Föreningen ska ha ordnad ekonomisk redovisning.
- Föreningen ska kunna garantera att lämnade uppgifter är korrekta och kunna lämna ut underlag om kommunen vill granska föreningen.
- Föreningen ska ha ett aktuellt bank- eller plusgiro. Stöd betalas bara ut till föreningens bank- eller plusgiro.
- Föreningen ska vara aktiv och ha egen verksamhet för målgruppen 7–25 år.
- Stadgar ska finnas uppladdade på föreningens profil i kommunens föreningsadministrativa system Rbok.
- Föreningen ska skicka in versamhetsberättelse, resultaträkning inklusive fastställd balansräkning och årsmötesprotokoll inklusive revisionsberättelse varje år. Det ska skickas in via kommunens föreningsadministrativa system Rbok.
Föreningen kan inte beviljas föreningsstöd för verksamhet eller aktivitet som:
- består av partipolitisk eller religiöst arbete
- uppmuntrar till bruk av alkohol, tobak eller andra droger
- får bidrag eller stöd av skattemedel från annan sektor inom Lerums kommun.
Demokrati
Lerums kommun ska vara en kommun som skapar förutsättningar för att alla ska ha samma makt och chans att forma samhället och sina egna liv.
Lerums kommun följer diskrimineringslagen vars syfte är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter för alla. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt.
En grundförutsättning för föreningsstöd är att föreningen ska genomsyras av de demokratiska värderingar som råder i Lerums kommun och i samhället i stort.
Föreningen ska fungera enligt demokratiska principer:
- föreningen ska ha en vald styrelse och demokratiska stadgar
- föreningen ska vara öppen för alla och arbeta för att motverka diskriminering
- föreningen ska sträva efter jämn fördelning av makt och inflytande i organisationen oavsett kön.
Föreningen ska inom ramen för verksamheten inte bryta mot:
- principen om alla människors lika värde – föreningen ska därför inte rättfärdiga, uppmana eller utöva diskriminering
- människors grundläggande fri- och rättigheter – föreningen ska därför inte rättfärdiga, uppmana eller utöva våld, tvång och hot.
De sju diskrimineringsgrunderna är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Funktionsnedsättning är en diagnosticerad nedsättning av en fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga.
Föreningar och verksamhet
Föreningsstöd kan beviljas ideella fritidsföreningar med verksamhet för unga 7–25 år.
Föreningsstödets målgrupper är:
- idrottsföreningar
- intresseföreningar
- scoutföreningar
- friluftsföreningar.
Skolidrottsföreningar omfattas inte av det kommunala föreningsstödet.
Föreningsstöd och kriterier
Lerums har fem olika stöd som kan sökas. De avsatta medlen för varje stödform kan variera något från år till år. Storleken på stödet förhåller sig till kommunens budget och det finns ingen garanti för stöd eller nivå på stödet. De fem olika stöden är:
- Kommunalt aktivitetsstöd
- Stöd verksamhetslokal
- Utvecklingsstöd
- Investeringsstöd
- Startstöd
Kommunalt aktivitetsstöd
- Aktivitetsstöd ges med ett fast belopp per ledartillfälle och per deltagartillfälle. Beloppen fastställs årligen av fritidschef utifrån aktuell budget och antalet redovisade ledartillfällen och deltagartillfällen.
- En aktivitet ska vara ledarledd och omfatta minst tre stödberättigade deltagare utöver ledare. Stödet ges för maximalt 20 deltagare per ledare. En aktivitet ska pågå minst 45 minuter. En deltagare får endast räknas en gång per dag och verksamhet.
- Stöd per deltagare följer Riksidrottsförbundets kriterier och ges enligt följande tabell som visas per vecka, procenten räknas ut utifrån det årligt fastställda beloppet per deltagartillfälle. Tabellen gäller för alla aktiviteter oavsett träning, tävling eller teori.
Ålder | Tillfälle 1 | Tillfälle 2 | Tillfälle 3 | Tillfälle 4 | Tillfälle 5 |
---|---|---|---|---|---|
7–9 år | 100 procent | 100 procent | 75 procent | 0 procent | 0 procent |
10–25 år | 100 procent | 100 procent | 75 procent | 50 procent | 50 procent |
- Ledaren ska vara utsedd av föreningen och vara minst 13 år. Ledaren kan redovisningsmässigt inte vara ansvarig för flera grupper samtidigt.
- För grupper med deltagare som har en funktionsnedsättning finns ingen övre åldersgräns. Vid rapportering av grupp med funktionsnedsättning kan det kontrolleras med Parasportförbundet.
- Vid varje aktivitet ska närvaro på deltagare och ledare redovisas via system som kan importera filer i kommunens föreningsadministrativa system Rbok.
- Lerums kommun har rätt att kontrollera ansökans riktighet. Om kommunen vill ska föreningen tillhandahålla samtliga uppgifter som har betydelse för ansökan om aktivitetsstöd.
- Ansökningen följer Riksidrottsförbundets ansökningsdagar, 25 februari och 25 augusti.
Ansökningar som inte kommit in i tid handläggs vid särskilda skäl enligt följande tabell.
Antal dagar efter sista ansökningsdag | Avdrag på beslutat belopp |
---|---|
1-7 dagar | 25 procent |
8-21 dagar | 50 procent |
22-42 dagar | 75 procent |
Senare än 43 dagar | avslag |
Stöd verksamhetslokal
Förening med egen eller hyrd verksamhetslokal där de har sin huvudsakliga verksamhet för den aktuella åldersgruppen 7–25 år kan få stöd. Huvudsaklig verksamhet innefattar förutom aktiviteten, styrelsemöten, teori eller andra möten som fritidsenheten bedömer som likvärdig. Stödets storlek påverkas av de förutsättningar som ges i kommunens budget.
- Stöd kan beviljas med max 75 procent av godkända lokalkostnader.
- Maxbelopp fastställs årligen av fritidschef men överstiger aldrig två prisbasbelopp.
- Stödet kan inte överstiga 500 kronor per medlem 7–25 år.
- Godkända kostnader: uppvärmning/el, vatten, räntor, hyra där hyreskontrakt finns, försäkring.
- Stöd beviljas inte för: kansli, kontor, förråd, lokaler som redan är skattemedelssubventionerade.
- Innan beslut om stöd tas ska det prövas om det finns någon kommunal lokal eller anläggning som kan användas i stället.
- Förening som inte tidigare fått stöd till verksamhetslokal ska ansöka om förhandsbesked från fritidsenheten via kommunens föreningsadministrativa system Rbok. Om positivt besked har lämnats är föreningen berättigad att söka stöd.
- Ansökan inlämnas senast den 1 april och bygger på föregående års kostnader.
Utvecklingsstöd
Stödet syftar till att stimulera föreningar som arbetar med projekt som utvecklar föreningen i positiv riktning. Utvecklingsstödet kan under vissa år också riktas till särskilda ändamål.
- Stöd kan beviljas med maximalt ett prisbasbelopp per förening som arbetar med utvecklingsarbeten som exempelvis projekt, ny verksamhet som syftar till att rekrytera eller behålla målgruppen, försöksverksamhet, ledarrekrytering, ungas delaktighet, andra utvecklingsområden som fritidsenheten finner likvärdiga.
- Stöd beviljas inte för ordinarie verksamhet eller aktiviteter som föreningen får aktivitetsstöd för.
- Fullständig ansökan enligt ansökningsformuläret och bifogade dokument ska skickas in via kommunens föreningsadministrativa system Rbok.
- Redovisning efter avslutat projekt ska skickas in via kommunens föreningsadministrativa system Rbok senast ett år efter beviljat stöd. Vid utebliven redovisning ska 100 procent av stödet betalas tillbaka.
- Ny ansökan kan göras först när tidigare beviljat utvecklingsstöd är redovisat.
- Ansökan kan göras löpande under året.
Investeringsstöd
Föreningar som äger eller har längre hyreskontrakt på sin lokal eller anläggning kan få stöd för inköp av större investeringar och åtgärder på anläggningen av mer kostsam karaktär och av mer tillfällig natur.
- Stöd kan beviljas med maximalt 80 procent av den totala investeringskostnaden, dock max två prisbasbelopp.
- Stöd beviljas till renoveringar, tillbyggnader, nybyggnationer, större fast utrustning, större inköp av inventarier.
- Stöd beviljas inte till förbrukningsmaterial som används i den löpande verksamheten, investeringar som redan är genomförda, investeringar i kommunala lokaler.
- Ansökning lämnas in senast 1 april.
- Beviljade investeringar ska redovisas via kommunens föreningsadministrativa system Rbok samma år som beslutet gäller. Redovisningen ska innehålla fakturor eller verifikationer som styrker investeringsstöds kostnader.
- Stödet betalas ut efter besiktning och inskickade verifikationer och redovisning. Om redovisningen uppgår till ett lägre belopp än ansökan, anpassas utbetalningen av stödet till faktiskt utfall.
Startstöd
Ett startstöd på 3 000 kronor kan ges och ska främja nybildande föreningar med verksamhet för målgruppen 7–25 år i Lerums kommun.
Följande handlingar ska bifogas vid ansökan:
- intyg där det framgår att föreningen godkänts av riksorganisation eller godkänd för stöd av kommunen
- stadgar, verksamhetsplan och protokoll från konstituerande möte
- föreningsuppgifter registreras i kommunens föreningsadministrativa system Rbok.
Ansökning kan göras löpande under året.
Hur ansöker föreningen?
- Alla ansökningar görs via kommunens föreningsadministrativa system Rbok. Du hittar det via e-tjänsten på den här sidan.
- Ansökan ska vara gjord i enligt anvisningar i kommunens
föreningsadministrativa system Rbok, vara komplett och inlämnad i tid. - Föreningen kan följa sitt ärende via sin föreningsprofil i Rbok.
- Fritidschef fattar beslutar om stöd.
- Beslut skickas till föreningen via Rbok.
Utbetalning av stöd
- Utbetalningen görs inom fyra veckor efter sista ansökningsdag för alla stödtyper förutom Investeringsstödet som utbetalas efter besiktning och verifikationer skickats in.
- Utbetalning av föreningsstöd sker till föreningens bankgiro- eller plusgirokonto.
- Kommunen har ingen laglig skyldighet att betala ut föreningsstöd och ett avslag kan inte överklagas.
- Om föreningen inte uppfyller de angivna villkoren eller lämnat felaktiga uppgifter i sin ansökan eller redovisning, kan det föranleda att kommunen håller inne, stoppar eller återkräver hela eller en del av föreningsstödet.
- Synpunkter och klagomål meddelas till kommunens kundcenter KomIn och handläggs då enligt rutin.
Senast uppdaterad: