Avgifter och regler för avfall
I avfallstaxan finns avgifter för ditt avfallsabonnemang. Vårt nya huvudabonnemang är hemsortering.
E-tjänster
- Dina abonnemang och fakturor för avfall, vatten och avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ansök om nytt abonnemang för avfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Autogiroanmälan för ditt avfallsabonnemang eller VA-abonnemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ägarbyte av abonnemang för avfall och/eller vatten och avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Avfallstaxa
Avgifterna ska täcka alla de kostnader som kommunen har för insamling och behandling av de avfall som vi är ansvariga för. Avgifterna får bara användas till avfallsverksamhet.
Aktuella avgifter och regler hittar du i avfallstaxan.
Taxa 2025
Avfallstaxan 2025 är förändrad i grunden. Vikttaxan är borttagen då det inte längre går att väga de olika materialen. Taxan har höjts med i snitt 22 procent för att ta höjd för inköp av nya kärl, bilar och höjda behandlingskostnader på bland annat brännbart avfall.
Bakgrunden till det nya insamlingssystemet är att regeringen har gett kommunerna ansvar att samla in förpackningar och bestämt att det ska göras fastighetsnära. Beslutet bygger på ett EU-direktiv med målet att minska mängden förpackningar och öka återvinning och återanvändning.
För att uppfylla kraven har kommunfullmäktige beslutat att införa hemsortering via fyrfackskärl för villor och småhus.
Avgiften för avfallsabonnemanget hemsortering för hushåll i villor och fritidshus består av en grundavgift och en tömningsavgift.
Avfallsabonnemang
Vårt avfallsabonnemang är hemsortering. Du hittar information om bland annat dina fakturor, ditt abonnemang och tömningsdag för ditt hushållsavfall under e-tjänsten dina abonnemang och fakturor för avfall, vatten och avlopp.
Vad används avgiften till?
För avgiften för ett abonnemang får du:
- Hämtning och hantering av ditt hushållsavfall och förpackningar.
- Tillgång till återvinningscentralen Hultet, där du kan lämna grovavfall och farligt avfall.
- Möjlighet att lämna till farligt avfall- och secondhandbilen fyra gånger om året.
- Tillgång till återvinningsstationer där du kan lämna större förpackningar.
Din faktura
Abonnemang för helårsboende och verksamheter faktureras fyra gånger per år och säsongsboende två gånger per år.
Vill du ha månadsfaktura behöver du välja e-postfaktura, e-faktura eller göra en autogiroanmälan.
När du flyttar
När du säljer din fastighet ska du anmäla ägarbyte via e-tjänsten senast två veckor innan flytt. I samband med ägarbytet registreras fakturauppgifterna för de nya ägarna och datum från när ägarbytet börjar gälla. Om du inte anmäler ägarbytet i tid kommer du fortsatt att bli fakturerad.
Kärl tillhör fastigheten och ska därför lämnas kvar när du flyttar.
När du flyttar in i en nybyggd fastighet ska du anmäla nytt abonnemang till kommunen senast två veckor innan det börjar gälla. Som ny kund får du automatiskt hemsortering med två fyrfackskärl och en elbox.
Slamtömning
Har du slamsugning av en sluten tank och ska flytta, måste du göra ett ägarbyte hos vår entreprenör Renova som sköter tömning och fakturering.
Avfallsplan och regler om avfallshantering
Göteborgsregionens kommuner har en gemensam avfallsplan för perioden 2021–2030. Lerums kommun är en av kommunerna.
Lerums kommuns regler om avfallshanteringen hittar du i våra föreskrifter. Här finns information om vem som är skyldig och ansvarig för vad när det gäller avfall.
Senast uppdaterad: