Hemsortering för flerbostadshus och samfälligheter
Det är hyresvärden eller fastighetsägaren som ansvarar för att avfallshanteringen fungerar i flerbostadshus och samfälligheter. Exemeplvis att ordna plats för sortering och beställa hämtning av förpackningar och returpapper.
Du som bor i flerbostadshus eller samfällighet
Din hyresvärd eller fastighetsägare är ansvarig för hur avfallshämtningen fungerar hos dig. Om du som boende vill ha bättre sortering vid din fastighet så kontaktar du i första hand din fastighetsägare.
I många fall finns det ett miljörum där du sorterar restavfall och matavfall. Senast 1 januari 2027 ska alla fastighetsägare även göra det möjligt att sortera förpackningar av papper, plast, glas och metall från alla hushåll. Fram tills dess kan fastighetsägaren hänvisa till en återvinningsstation.
Det är fastighetsägarens ansvar att ordna plats för sorteringen för dig som boende eller hyresgäst. Du som boende ansvarar dock för att sortera restavfall, matavfall och förpackningar och lägga det på rätt plats.
Övriga förpackningar, exempelvis textil, porslin, trä och kork kan du lämna på återvinningscentralen Hultet.
Sorteringsguide
Funderar du över hur och var du ska sortera ditt avfall eller förpackningar kan du ta hjälp av vår sorteringsguide.
Du som är fastighetsägare för flerbostadshus, samfälligheter och bostadsrättsföreningar
Fastighetsägaren eller styrelsen väljer vilket abonnemang som gäller för alla. Det görs utifrån vår avfallstaxa. Fastighetsägaren eller styrelsen har ansvar för att beställa hämtning av avfall, förpackningar och returpapper.
Krav på fastighetsnära insamling
Senast den 1 januari 2027 ska du som fastighetsägare infört fastighetsnära insamling av förpackningar av papper, plast, glas, metall och matavfall från alla hushåll.
Det är regeringen som har bestämt att förpackningsinsamling ska göras fastighetsnära. Målet är att minska mängden förpackningar och öka återvinning och återanvändning. Ägare av flerbostadshus, bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensam avfallshantering omfattas av lagkraven.
Det är ditt ansvar som fastighetsägare att se till att kraven uppfylls, det vill säga att du gör det möjligt för de boende att sortera. Men du avgör själv hur sorteringen ska göras om det saknas möjligheter för sortering idag. Vi som kommun kan inte ställa krav på hur du väljer att uppfylla kraven, exempelvis om det ska göras via ett gemensamt avfallsutrymme i fastigheten, underjordsbehållare eller nytt miljöhus.
Vid nybyggnation finns det byggregler och bygglovskrav att förhålla sig till. Om du har frågor om bygglov kan du kontakta kundcenter KomIn så hänvisar de dig till en bygglovshandläggare.
Fastigheter med färre än fem hushåll
För fastigheter med färre än fem hushåll kommer fastighetsnära insamling av förpackningar som regel göras via hemsortering.
Hämtning av förpackningar
Flerbostadshus med fler än fem hushåll kan få förpackningar som är sorterade i separata kärl hämtade av de företag som är auktoriserade av kommunen. Det är bara de företagen som får samla in förpackningar från hushåll i Lerums kommun.
Kostnadsfri tömning av förpackningar
Om tömningen görs enligt tabellen får du som abonnent kostnadsfri tömning av förpackningar. Vid eventuella tilläggstjänster som dragväg, städning, skyltning eller tätare tömning tar företaget som tömmer ut en kostnad.
Typ av förpackning | Antal tömningar per år |
---|---|
Pappersförpackningar | 26 tömningar, varannan vecka |
Plastförpackningar | 26 tömningar, varannan vecka |
Metallförpackningar | 12 tömningar, 1 gång per månad |
Färgade glasförpackningar | 12 tömningar, 1 gång per månad |
Ofärgade glasförpackningar | 12 tömningar, 1 gång per månad |
Auktoriserade företag för insamling av förpackningar
Fastighetsägaren eller styrelsen kontaktar valfritt auktoriserat företag i tabellen. De hjälper er vidare. Företagen hjälper även till att avgöra hur många kärl per avfallsslag som behövs, utifrån hur utrymmet ser ut. Vill du räkna själv finns det hjälp att få via Avfall Sveriges handbok för avfallsutrymmen.
Företagen i tabellen är godkända för att samla in förpackningar från flerbostadshus och verksamheter på uppdrag av kommunen. Listan fylls på när företag valt att auktorisera sig.
Företag | Telefon | E-post | Webbplats |
---|---|---|---|
PreZero Recycling AB | prezero.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. | ||
Ragn Sells AB | ragnsells.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. | ||
Remondis AB | remondisrecycling.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. | ||
Renova miljö AB | |||
Stena Recycling | stenarecycling.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. |
För dig som vill utföra insamling av förpackningar
Det är inte tillåtet för företag att samla in förpackningar utan att ha ett tecknat avtal med kommunen. Genom så kallade auktorisationsavtal kan ditt företag bli godkänt för att samla in och transportera förpackningar från flerbostadshus på uppdrag av kommunen. Är ditt företag intresserad?
Verksamhet som delar kärl med hushåll
Verksamhet som delar kärl med hushåll, så kallade samlokaliserade verksamheter, ska anmäla till kommunen om de vill att kommunen ska samla in förpackningsavfallet. På sidan Avfall och återvinning för verksamheter kan du läsa mer om det.
Skyltar till miljörum
Det finns mycket material att hämta på sidan Sverigesorterar. Bland annat bildstöd att sätta upp i avfallsutrymmen och på behållare. Det finns även informationsblad om sortering på olika språk. Alla auktoriserade entreprenörer erbjuder också skyltning mot en extra kostnad.
Du kan också kontakta oss via kundcenter KomIn så får du hjälp att ladda hem material.
Hämtning av returpapper
Insamling och behandling av returpapper får också bara göras på uppdrag av kommunen. Insamling från flerbostadshus, bostadsrättsföreningar och verksamheter görs via fastighetsnära insamling. Kommunen har satt upp ett auktorisationssystem för returpapper. Det innebär att alla företag som är auktoriserade via det systemet kan hämta returpapper i kommunen.
Avgift för hämtning av returpapper
Returpapper ingår inte i producentansvaret och är heller inte kostnadfri. Det är andra regler kring insamlingen. De företag som samlar in returpapper tar ut avgift.
Auktoriserade företag för insamling av returpapper
Företag som är auktoriserade av kommunen är godkända för att samla in returpapper på uppdrag av kommunen. Det är fritt för flerbostadshus och verksamheter att välja bland företagen i tabellen för att hämta returpapper. Fastighetsägare, styrelse eller verksamhet kontaktar valfritt företag från listan, så hjälper de er.
Företag | E-post | Telefon |
---|---|---|
PreZero Recycling AB | gbg.se@prezero.com | 031-67 94 40 |
Ragn-Sells Recycling AB | kundservice@ragnsells.com | 0771-88 88 88 |
Remondis AB | info@remondis.se | 033-23 22 30 |
Stena Recycling AB | goteborg@stenarecycling.se | 031-58 44 50 |
Veolia Recycling Solutions Sweden AB | goteborg.recycling@veolia.com | 031-59 69 00 |
För dig som vill utföra insamling av returpapper
Det är inte tillåtet för företag att samla in returpapper utan att ha ett tecknat avtal med kommunen. Genom så kallade auktorisationsavtal kan ditt företag bli godkänt för att samla in och transportera förpackningar från flerbostadshus på uppdrag av kommunen. Är ditt företag intresserad?
Matavfallspåsar
Flerbostadshus, samfälligheter, bostadsrättföreningar kan beställa påsar via e-tjänsten Beställ matavfallspåsar.
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om hemsortering.
Det nya systemet kommer innebära förändrad taxa för alla. Den största skillnaden är att vikttaxan försvinner i och med att det inte är möjligt att fortsätta med vikttaxa vid övergången till de nya fyrfackskärlen.
Enligt den nya lagen ska producenterna stå för alla kostnader som hör till förpackningarna, dock innebär det nya systemet ändå förändrade kostnader även för kommunen i och med införandet av ett helt nytt system.
Den nya avfallstaxan för 2025 finns att läsa i sin helhet på Avgifter och regler för avfall
För fastigheter med färre än fem hushåll kommer fastighetsnära insamling av förpackningar som regel göras via fyrfackskärl.
Flerbostadshus med fler än fem hushåll kan få förpackningar som är sorterade i separata kärl hämtade av de företag som är auktoriserade av kommunen. Det är bara de företagen som får samla in förpackningar från hushåll i Lerums kommun.
Fastighetsägare av flerbostadshus kommer bli kontaktade av kommunen under slutet av 2025–2026 men för de som önskar sortering innan dess går det redan idag att få kostnadsfri hämtning av förpackningar via kommunens auktorisationssystem.
Hemsortering för flerbostadshus och samfälligheter
Verksamheter ska sortera ut förpackningar och lämna på särskilda insamlingsplatser, läs mer på näringslivets producentansvar, NPA.
Ja det nya systemet kommer innebära förändrad taxa för alla. Den nya avfallstaxan för 2025 finns att läsa i sin helhet på sidan avgifter och regler för avfall.
Ja, det är ett krav enligt avfallsförordningen och gäller alla förpackningsslag. Senast 1 januari 2027 är det även ett krav att förpackningar av papper/kartong, glas, plast och metall ska samlas in fastighetsnära.
Matavfall sorteras i papperspåsar avsedda för matavfall och restavfallet lägger du i en soppåse. Allt annat kan du lägga direkt i kärlens behållare. På kärlen finns dekaler som visar vilket material/avfall som ska läggas i varje fack.
Nej, du behöver inte tvätta förpackningar innan du lägger dem i kärlen, men de måste vara tomma. Men det kan ju vara trevligt både för dig och för de som hanterar förpackningarna om du sköljer ur dem. Använd gärna kallvatten eller återanvänd diskvattnet för att spara på miljön.
Först försöker du platta till avfallet, framförallt pappersförpackningar och plast, så att mer får plats i facket.
Stoppa ner mjuk plast i till exempel en brödpåse, packa ihop ordentligt och knyt ihop påsen. Då slipper vi ta hand om plast som blåser omkring under omlastningen pavfallsanläggningen.
Du kan också lämna förpackningarna vid en återvinningsstation eller på vår bemannade återvinningscentral.
Har du problem med att restavfallsfacket blir fullt – testa att använda små påsar och tryck ut all luft, Sortera också bort allt återvinningsbart material.
Enskilda bostadslägenheter i radhus/parhus/kedjehus och samfälligheter med egna avfallsabonnemang betraktas som enbostadshus och kommer få fyrfackskärl under 2025.
Bostadsrättsföreningar och samfälligheter som idag har separat utsortering av förpackningar kan fortsätta med det men behöver se över sitt befintliga avtal då förpackningsavfallet från och med 1 januari 2024 endast får hämtas godkända entreprenörer. Mer information om vilka entreprenörer som är auktoriserade hittar du på under hämtning av förpackningar.
Hemsortering för flerbostadshus och samfälligheter, hämtning av förpackningar
Har er bostadsrättsförening eller samfällighet idag endast gemensam avfallshantering för rest- och matavfall behöver ni komplettera det med utrymme för insamling av förpackningsavfall.
Från och med 1 januari 2027 är det obligatoriskt med insamling fastighetsnära. Det är samfällighetens ansvar att se till att kraven i den nya lagstiftningen uppfylls.
Mer information om vilka entreprenörer som är auktoriserade hittar du under hämtning av förpackningar.
Hemsortering för flerbostadshus och samfälligheter, hämtning av förpackningar
Kontakta kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: