Högt men lite lägre för Lerum
I den senaste mätningen av den kommunala servicen till företagen når Lerums kommun ett totalt NKI, nöjd kund-index, på 72 och Göteborgsregionen 71. Ett totalresultat på över 70 anses vara ett högt betyg enligt Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
Lerums kommun har sänkt sitt resultat något med tre enheter jämfört med 2020.
Bygglov har klättrat i år igen till 69 och det är bra jobbat då de 2019 låg på 54. Markupplåtelse når 88 vilket är outstanding och kul. Vår nedgång beror främst på att serveringstillstånd dyker och att miljö- och livsmedel backar något i år. Vi jobbar vidare framåt och uppåt, säger näringslivschef Åsa Qvist.
NKI är främst inte en tävling kommuner emellan utan ett incitament för kommunerna att kontinuerligt stärka sin myndighetsservice gentemot företagarna.
Våra företagares synpunkter på oss som myndighet är ovärderliga för att vi ska kunna öka vår service och skapa ett ännu bättre företagsklimat i Lerum. Vi får ett bra betyg, men det ska bli ännu bättre. Att företagarna ger ett fantastiskt högt betyg för kommunens mötesgående när det gäller markfrågor är viktigt. Det är ofta första starten på en företagsetablering eller företagsutveckling, säger Alexander Abenius (M) kommunstyrelsens ordförande.
Fakta Insikt
- Insikt 2021 är den nionde undersökningen som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) genomfört över hela landet tillsammans med Business Region Göteborg och Stockholm Business Alliance. Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
- Insikt mäter den kommunala servicen inom sex myndighetsområden – brandskydd, bygglov, markupplåtelser, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
- Mätningen omfattar sex serviceområden – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
- Mätningen är ett viktigt redskap i arbetet med att förbättra servicen och därmed stärka företagsklimatet.
- I den nya mätningen har 2 544 företag i Göteborgsregionen gett sina synpunkter på servicen.