Lerums kommun ställer ut förslaget till nya lokala avfallsföreskrifter
Lerums kommun har tagit fram förslag på nya lokala föreskrifter om avfallshantering för året 2022. Innan dessa godkänns i kommunfullmäktige ska förslaget ställas ut för samråd i enlighet med Miljöbalken kapitel 15, paragraf 41.
Samrådstiden är 4 juli–4 september
Samrådet inträffar perioden 4 juli–4 september 2022. Under den tiden finns förslaget i digital form på kommunens webbplats och att se i kundcenter KomIn i kommunhuset på Bagges torg. Du kan under samma period lämna synpunkter på förslaget.
I samband med att samrådstiden börjar måndagen 4 juli ger Lerums kommun ut mer information om hur du får tag på materialet och vart du kan vända dig för att få mer upplysningar om förslaget.
Vad är avfallsföreskrifter?
Avfallsföreskrifterna är en del av kommunens renhållningsordning och anger hur avfall ska hanteras inom kommunen. Föreskrifterna reglerar också vilket ansvar och vilka skyldigheter olika aktörer har.