Polisen i lokal kampanj mot bedrägerier
Polisen i Lerums kommun har startat en kampanj med syfte att förhindra bedrägerier. Det är stora belopp som invånare i kommunen blivit av med i år. Kommunpolis Conny Holm säger att många är utsatta och det handlar lokalt om miljonbelopp.

Det är viktigt att framför allt våra äldre och sköra inte råkar ut för det här. Det är sannolikt så att pengar går till organiserad brottslighet och terrorfinansiering. Det vill vi absolut stoppa, säger Conny Holm, kommunpolis.
Det pågår en nationell kampanj för att förebygga olika typer av bedrägerier, och nu har lokalpolisområde Alingsås, som består av Alingsås, Lerum, Herrljunga och Vårgårda, startat en motsvarande kampanj.
Flera anmälningar i kommunen
Det har kommit in flera lokala polisanmälningar om bedrägerier. Conny Holm ger några exempel. Under brottskoden investeringsbedrägerier är flera drabbade men det finns sannolikt ett stort mörkertal eftersom det kan upplevas som skamfyllt att bli lurad.
En målsägare blev uppringd av ett företag och uppmanad att investera i ädelmetaller och gjorde det. Sedan fick hen ett nytt samtal.
Då sa företaget att målsägandes investering växt och rekommenderade fler investeringar. Pengar fördes över till en tysk bank och sedan blev hen av med pengarna. En annan målsägare uppmanades att låna pengar för att köpa kryptovaluta. Pengarna försvann, säger Conny Holm.
Holm berättar att det för investeringsbedrägerier både är kvinnor och män och i åldrarna 40 till 80 år som är drabbade. De har blivit av med sammanlagt 3,6 miljoner kronor.
Vanligaste formen av bedrägeri
Befogenhetsbedrägerier är vanligast. Det är när bedragaren utger sig för att vara från Inkasso, Polisen, Kronofogden, banken eller något annat. Då får målsägande höra att det är intrång på hens konto och för att stoppa det krävs det att hen loggar in via bank-ID. När det är gjort har snart pengar stulits från kontot.
Här jobbar bedragarna med stress och man har sannolikt listor på ålder och telefonnummer. De flesta målsägande är födda på 1940-talet och i kommunen har vi över 20 personer som tillsammans blivit av med nästan 2,4 miljoner kronor, berättar Conny Holm.
Conny Holm berättar också att bedragarna är uppdaterade om det som händer i samhället.
De ringer och säger att de är från Svenska kraftnät och nu ska kunderna få tillbaka pengar för de höga elpriserna och ber målsägande att logga in med bank-ID.
Utger sig för att vara barn
Under övriga bedrägerier finns det en metod där bedragen utger sig för att vara någons barn. De skickar falska sms där det står ”Hej mamma, jag har bytt telefon”. Då svarar mamman, ”jaha, är det du Lisa?” och får ett ja till svar. Då byter mamman dotterns telefonnummer i sin mobils kontaktbok.
Sedan kommer det en begäran om att mamman ska swisha pengar till det nya telefonnumret. Här har vi åtta som blivit av med pengar och 24 som anmält försök till bedrägeri.
Många avslöjar bluffen
Holm berättar att många försök till bedrägerier blir just bara försök. De kontaktade personerna misstänker att det är en bluff. Därför är antalet polisanmälningar om försök till bedrägeri fler än de som blivit av med pengar.
Nu ser jag att det är väldigt mycket kopplat till Marketplace i anmälningsflödet. Både för köpare och säljare, men där rör det sig oftast om mindre belopp.
Polisen uppmanar allmänheten att prata med sina anhöriga om risken för att bli utsatt för bedrägeri. Om du har frågor eller tips kan du mejla direkt till Conny Holm, Conny.holm@polisen.se.