Kundcenter KomIn åter bäst i Sverige
Av 34 kommuner som anmält sig till den årliga oberoende servicemätningen via telefon och e-post, framstod Lerums kommun åter som etta vid en sammanvägning av alla intryck. KomIn har åter alla svaren.

Helhetsintrycket omfattas av bland annat av svarstider, hälsningsfraser, expedieringstid, bemötande, kontaktcentrets tillgänglighet, om undersökningsföretaget har fått svar på frågorna och kvaliteten på svaret.
KomIn vann förra årets mätningar, nu bevisade de att det inte var en engångsföreteelse.
Det bevisar att det systematiska kvalitetsarbete vi lägger ned ger effekt. Jag har så otroligt kunniga, lojala och servicemedvetna medarbetare, säger enhetschef Yvonne Sjöberg.
Kundcenter KomIn har särskilt suveräna betyg för kvaliteten på informationen, kunskapen och engagemanget. Dessa parametrar har så höga siffror att de något längre svarstiderna på telefon inte drog ned det slutgiltiga resultatet: ingen annan deltagande kommun var bättre.
KomIns ambition är att kunna besvara så många frågor som möjligt, även mer komplexa, utan att koppla vidare. Det innebär att ibland blir svarstiden längre. Vi har väldigt få klagomål på väntetiderna. Att vi kan leverera direkta svar på frågorna uppskattas betydligt mer.
Undersökningen gjordes av det oberoende undersöknings- och rådgivningsföretag Profitel under september-oktober 2022. Undersökningen motsvarar tidigare års mätningar under namnet KKiK, kommunens kvalitet i korthet.