Företagarna ger gott betyg till bemötandet i kommunens myndighetsutövning
Lerums kommun har ambitionen att ha landets bästa näringslivsklimat. Lerums kommun hamnar högre än gemensnittet bland kommunerna i Göteborgsområdet när företagarna tycker till om bemötande och nöjd-kund-index, NKI, i kommunens myndighetsutövning, visar delresultatet för hösten.

Mäter engagemang, attityd och bemötande
- Att förstå varandras villkor och förutsättningar är nycklar till att mötas på ett bra sätt. Grunden för det är i sin tur attityd och engagemang, basen i ett bra bemötande. Vi har länge jobbat utifrån att det ska vara lätt att göra rätt. De senaste glädjande resultaten från Insiktsmätningen visar att vi, med våra duktiga medarbetare, är på rätt väg i ambitionen att ha Sveriges bästa näringslivsklimat, säger Per-Ola Johannesson, verksamhetschef myndighetsutövning Lerums kommun.
Det är Sveriges kommuner och regioner, SKR, som varje år undersöker vad företagarna tycker om kommunens myndighetsutövning. De kommuner som deltar får fyra gånger per år ett delresultat. Rapporten av nuläget hösten 2022 visar att Lerums kommun får högre betyg än genomsnittet i frågor som rör engagemang, bemötande och attityd inom samtliga myndighetsområden som Lerums mäts på. För Lerums kommun gäller resultaten myndighetsutövningen inom områdena bygg, miljö och livsmedel. Det sammantagna nöjd-kund-index är också högre än genomsnittet för kommunerna i Göteborgsregionen.
Delresultat hösten 2022
Skalan är från 1-100, där 100 är det högsta nöjd-kund-indexet, NKI.
Attityd
Område bygg
- Lerum område bygg, 75
- Business region Göteborg område bygg, 69
Område miljö
- Lerum område miljö, 83
- Business region Göteborg område miljö, 75
Område livsmedel
- Lerum område livsmedel, 90
- Business region Göteborg område livsmedel, 84
Engagemang
Område bygg
- Lerum område bygg, 73
- Business region Göteborg område bygg, 62
Område miljö
- Lerum område miljö, 73
- Business region Göteborg område miljö 70
Område livsmedel
- Lerum område livsmedel, 89
- Business region Göteborg område livsmedel, 83
Bemötande
Område bygg
- Lerum område bygg, 75
- Business region Göteborg område bygg 67
Område miljö
- Lerum område miljö, 76
- Business region Göteborg område miljö, 73
Område livsmedel
- Lerum område livsmedel, 88
- Business region Göteborg område livsmedel, 84
NKI – aggregerat resultat
- Lerum, 73
- Business region Göteborg, 70


Att mäta nöjd-kund-index, NKI, är ett incitament för kommuner att kontinuerligt stärka sin myndighetsservice för företagarna.
- Undersökningen Insikt genomförs över hela landet av Sveriges kommuner och regioner, SKR. Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
- Insikt mäter den kommunala servicen inom sex myndighetsområden – brandskydd, bygglov, markupplåtelser, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
- Mätningen omfattar sex serviceområden – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
- SKR offentliggör i april året efter mätåret de nationella resultaten och kommunrankingar för gruppen företagare i en så kallad Öppen jämförelse Företagsklimat.