Företagen upplever bättre service från Lerums kommun
I den senaste mätningen av den kommunala servicen till företagen når Lerums kommun ett totalt NKI (nöjd kund-index) på 76 jämfört med Göteborgsregionen 71 och i hela Sverige 75.
%20333784640_151257197440178_3814798364780087845_n.jpg)
Foto från tidigare näringslivsfrukost i vår.
Ett totalresultat på över 70 anses vara ett högt betyg enligt Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
NKI är främst inte en tävling kommuner emellan utan ett incitament för kommunerna att kontinuerligt stärka sin myndighetsservice gentemot företagarna.
Våra företagares synpunkter är ovärderliga för att vi ska kunna öka vår service och skapa Sveriges bästa näringslivsklimat, som är vårt uttalade mål. Resultaten visar att vi är på rätt väg och att vi ständigt blir bättre, säger Viktor Lundblad (M) kommunstyrelsens ordförande.
Lerums kommun har höjt sitt resultat jämfört med 2021 då Lerum hade index 72.
Vi ligger över genomsnittet i Göteborgsregionen i alla delområden. Det är glädjande, men vi vill mer. Att erbjuda god service till våra företagare är allas ansvar i kommunen. Vi jobbar hårt för att stärka vår service och bemötande och den vägen ska vi fortsätta på, säger tf näringslivschef Maria Jerenvik.
Kommunens myndighetsutövning med miljö- och bygglovstillsynen har en central del i undersökningen. Per-Ola Johannesson är ansvarig chef:
Ett par delområden har fått något sämre resultat. Men livsmedelskontrollen har fått väldigt högt betyg, vilket är glädjande. Vi kan se att vi är trea i Göteborgsregionen, med Lilla Edet och Mölndal före oss. Jag tänker att vi kan ta del av deras framgångsrika arbete för att bli ännu bättre.
Fakta Insikt
Insikt 2022 är den tionde undersökningen som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) genomfört över hela landet tillsammans med Business Region Göteborg och Stockholm Business Alliance.
Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
Insikt mäter den kommunala servicen inom sex myndighetsområden – brandskydd, bygglov, markupplåtelser, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd (Lerums kommuns siffror för brandskydd och serveringstillstånd redovisas inte då det var för få ärenden).
Mätningen omfattar sex serviceområden – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Mätningen är ett viktigt redskap i arbetet med att förbättra servicen och därmed stärka företagsklimatet.
I den nya mätningen har 2593 företag i Göteborgsregionen gett sina synpunkter på servicen. Totalt antal svar i Lerums kommun: är 132 (svarsfrekvens på 52 procent).