Personuppgiftsincident i samband med att trygghetslarm inte fungerade
Den 23 mars låg trygghetslarmen i Lerums kommun nere. Orsaken var en cyberattack hos leverantören Careium. Avbrottet i Careiums tjänst drabbade cirka 150 kommuner.
Avbrottet berörde brukare som har trygghetslarm hemma för att vid behov larma hemtjänsten.
Careium har utrett händelsen och de kan konstatera att en begränsad mängd data från de olika kommunerna har hamnat i orätta händer. Över 100 000 personer har trygghetslarm i Sverige, och av dem har cirka 700 personer larm i Lerums kommun. Det är låg sannolikhet att en person med larm i Lerums kommun har fått sina personuppgifter spridda.
Cyberattacken påverkade ljudinspelningarna som innehåller endast de personuppgifter som eventuellt förekommer under det aktuella larmsamtalet till larmmottagningen, och det är ett litet antal inspelningar det gäller.
Careium bedömer att det inte finns någon praktisk risk för enskilda personers fri- och rättigheter.
Kontakta oss
Vi håller dig löpande uppdaterad med eventuell ny information. Om du har några frågor om incidenten kan du kontakta TDT-enheten på 0302-52 19 00 eller e-post: tdt@lerum.se.