Torpskolans utsmyckning på plats
Torpskolans ut-, om- och tillbyggnad är klar sommaren 2026. Ett steg på vägen är konstverket på den nya idrottshallens fasad i öster.
Konstnären bakom den konstnärliga gestaltningen är Maria Jacobson. Hennes vinnande förslag heter En läsning.
Jag bildar min egen, högst individuella, tolkning av konstverket där jag ser mycket fritid, rörelse och kroppsspråk. Jag gillar det
, säger Vincent Nordgren (M), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.
Maria är utvald bland ett 100-tal konstnärer som lämnade intresseanmälan, varav tre bjöds in till skisstävlingen. Maria bor och arbetar i Malmö och är bland annat representerad i Moderna Museet samling. En läsning är hennes första offentliga gestaltningsuppdrag.
Jag ville skapa associationer till skola, lärande och läsande på ett öppet lekande och kreativt sätt. Jag är intresserad av hur vi tolkar bilder och fantiserar själva. Symbolerna är en blandning av former som jag lekt fram.
Finns det en kod att knäcka? En rebus?
Det finns inget facit om du menar det. Snarare är det själva handlingen i det mänskliga att navigera och tolka verkligheten som är kärnan i verket.
Maria har bland annat inspirerats av den befintliga konsten på skolan.
Verket utgörs av två rader med tecken eller symboler i pulverlackad metall. En läsning kan upplevas som ett slags språk fritt för tolkning oberoende av ålder och erfarenhet
, säger kultursamordnare Helena Ekenger.
En läsning är ett av två konstnärliga utsmyckningar i samband med Torpskolans utbyggnad. Den andra kommer att placeras inne i skolan. Är du intresserad av Marias övriga verk så kommer hon efter nyår att ställa ut i Dergårdsgalleriet, med vernissage 11 januari.
Juryns motivering
Maria Jacobsons skissförslag En läsning visar på konstnärlig verkshöjd, och överensstämmer väl med projektets intentioner. Verkets titel är en poetisk nyckel till gestaltningen. En läsning kan upplevas som en form av abstrakta dikter, ett språk fritt för tolkning. Förslaget är formstarkt och väl genomarbetat och kan bli ett mjukt poetiskt inslag på Torpskolans strama fasad samtidigt som det är i dialog med Torpskolans skylt. Verket kan fungera som inspiration i vardagen och uppmana till att skapa egna visuella språk. Tolkningarna och läsningar av verket kan utvecklas och fördjupas utifrån olika åldrar vilket jurygruppen ser som positivt.