Konstaterad vinterkräksjuka från ark av sjögräs
Lerums kommun har sedan måndag 20 april fått in över 300 anmälningar om misstänkt matförgiftning. Det är konstaterat vinterkräksjuka, norovirus, som är orsak till symptomen.
Vinterkräksutbrottet kan härledas till två restauranger i Floda och i Lerum. Restaurangerna har varit stängda sedan tisdag 21 april och har sedan dess genomfört omfattande åtgärder i samråd med kommunens miljöenhet. Arbetet med utredning av utbrottet har varit prioriterat inom kommunens miljöenhet i nära samråd med Livsmedelsverket och Smittskydd Västra Götaland.
De prover som Lerums kommuns miljöenhet inledningsvis tog på livsmedel i restaurangerna visade inte på smittkällan, men resultaten gav indikationer som ledde till att ytterligare åtgärder vidtagits i verksamheterna för att stärka livsmedelshanteringen.
Miljöenheten tog i måndags ytterligare prover på oöppnade livsmedelsförpackningar i restaurangerna.
Provsvaren blev klara idag och miljöenheten kan nu konstatera att samma typ av norovirus som orsakat symptomen hos de drabbade även finns i de ark av sjögräs (nori ark) som användes till sushi på restaurangerna vid tiden för utbrottet.
Restaurangerna kommer använda andra nori ark framöver. Kommunens miljöenhet gör idag ett larm om osäkra livsmedel som går ut bakåt i livsmedelskedjan och till andra verksamheter som har köpt samma produkt och deras tillsynsmyndigheter. På detta sätt kan vi förhindra att många fler personer i Sverige och i EU blir sjuka.