Sedan 2016 har Lerums kommun en ny rutin för ansökan och utbetalning av sjuklöneersättning vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro. Den nya rutinen följer de rekommendationer Sveriges kommuner och landsting, SKL, ger.
Enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, är kommunen skyldig att bistå med vikarie eller ge ekonomiskt stöd om ordinarie personlig assistent är sjuk. Det ekonomiska stödet ska täcka den faktiska merkostnad som uppstått vid ordinarie assistents sjukdom när en vikarie måste utföra assistansen.
Merkostnad uppstår när en vikarie jobbar istället för den ordinarie assistent som är sjuk. Det eftersom assistansersättningen inte räcker till både ersättningen till den assistent som jobbar och sjuklön till den ordinarie assistenten. Den ersättning som kommunen ger ska täcka kostnaderna för den assistent som är sjuk.
I kostnaderna som kommunen ersätter ingår sjuklön, semesterersättning och sociala avgifter. Det ingår även övriga kostnader som är orsakade av avtal, exempelvis försäkring och pension. I kostnaderna ingår inte särskild sjukförsäkringsavgift, administrationskostnader, ränta eller utbildningskostnader. Kommunen ger heller inte ersättning för karensdag eftersom den dagen inte räknas som merkostnad.
Ansökan om sjuklöneersättning ska göras varje gång som den ordinarie assistenten är sjuk. Ansökan ska göras varje månad eller kvartal. Du ansöker via e-tjänsten.
Det är den assistansberättigade som ansöker om sjuklöneersättning hos kommunen. Den assistansberättigade kan välja att överlåta ansökan till assistansanordnaren, som då blir ombud. Då ska en fullmakt upprättas mellan assistansberättigad och assistansanordnare. Fullmakten gäller så länge avtalet mellan den assistansberättigade och assistansanordnaren gäller eller tills den återkallas.
Ansökan ska innehålla uppgifter om den sökande, uppgifter som styrker att merkostnad uppkommit och uppgifter som visar merkostnadens storlek.
Om ansökan görs av ombud, assistansanordnaren, ska fullmakt bifogas vid första ansökan om sjuklöneersättning.
Ansökan skickas till administrativ handläggare, Sektor stöd och omsorg.
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se