För dig som bor i eget boende finns det möjlighet att ansöka om insatsen trygghetstelefon hos kommunen. Du kan ansöka både muntligt och skriftligt.
Alla har rätt att ansöka om trygghetstelefon. De flesta ansöker på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller otrygghet. Med hjälp av en trygghetstelefon kan du nå personalen i hemtjänsten dygnet runt. För att få en trygghetstelefon behöver kommunen installera ett digitalt lås hos dig. Då kan behörig personal snabbt och enkelt komma och hjälpa dig när du behöver.
Informationsfilm om hur du använder din trygghetstelefon.
När du ansökt och blivit beviljad en trygghetstelefon kommer du att bli kontaktad av kommunen. Tillsammans bestämmer ni en tid då personal kommer hem till dig och installerar lås och trygghetstelefonen. Det digitala låset installeras av certifierad låssmed som kan legitimera sig. Kommunen betalar kostnaden för installationen. Om du bor med portar och gemensamma utrymmen som soprum kommer vi att kontakta din fastighetsägare.
Du får en trygghetstelefon med högtalarfunktion, så att du kan tala om för personalen på trygghetscentralen vad du behöver hjälp med. Du får välja om du vill ha ett armband som fästs på handleden eller ett halsband som du bär runt halsen där larmknappen sitter.
När du behöver hjälp trycker du på larmknappen. Du hör personal från trygghetscentralen i högtalaren. Du behöver inte vara i samma rum, det hörs ändå. Om trygghetscentralen inte skulle höra dig kontaktar de hemtjänsten som åker hem till dig för att kontrollera vad som hänt. Var aldrig rädd för att trycka på larmknappen, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Larmknappen har olika räckvidd beroende på var din trygghetstelefon är placerad i bostaden. Vi har möjlighet att göra tester av larmknappen hemma hos dig när vi installerar din trygghetstelefon.
När du larmar kommer kommunens hemtjänst, och för eventuellt andra hemtjänstinsatser kommer det företag du har valt som utförare.
Vi kan inte garantera att telefonen alltid fungerar. Blir det strömavbrott har trygghetstelefonen batterier som räcker i upp till 48 timmar. Din trygghetstelefon fungerar via mobilnätet och har ett SIM-kort som söker på alla mobiloperatörers telemaster. Om alla mobilnät skulle sluta att fungera samtidigt, kommer din trygghetstelefon inte att fungera. Om din larmknapp skulle sluta fungera kan du alltid prova att trycka på den röda knappen på trygghetstelefonen. Fungerar inte din trygghetstelefon gör hemtjänsten en bedömning om alternativ lösning som anpassas utifrån dina behov.
Kommunen använder sig av digitala trygghetstelefoner. Det betyder att telefonerna fungerar via ett så kallat GSM-abonnemang med SIM-kort. Det betyder att du inte behöver ha fast telefoni för att kunna ha en trygghetstelefon.
Den digitala trygghetstelefonen skickar ut signaler minst en gång varannan minut. Det gör att vi alltid har kontroll på funktionerna i telefonen. Vi får meddelande om någonting slutar att fungera. Kommunen ser till att återställa trygghetstelefonen så snabbt som det är möjligt. Du behöver inte betala någonting extra för kontrollfunktionerna. Vi vill gärna att ni testar att larma minst en gång i månaden. När du får kontakt med trygghetscentralen så säger du att du testar larmet eller provlarmar.
Ett digitalt lås innebär att hemtjänstens eller hemsjukvårdens personal kan låsa och öppna din dörr med hjälp av en digital nyckel. Tekniken kan bara användas av personal som har ett uppdrag hos dig. När det digitala låset används av personal sparas det i en loggningshistorik. Då kan vi i efterhand se vilken personal inom kommunen som har varit hos dig. Om personalen tappar nyckeln spärras den.
Du kommer att använda din dörr och lås på samma sätt som du gör idag. Det digitala låset installeras på utsidan av din ytterdörr av en certifierad låsmontör. Installationen medför inget ingrepp på ditt lås eller dörr.
Kommunen använder sig av en nyckellösning som är certifierad och godkänd enligt Svenska stöldskyddsföreningen, följer brandskyddsnormer och möter höga kvalitets- och miljökrav.
Informationsfilm om det digitala låset
Nyckeln till staden är ett smart, digitalt låssystem som ersätter hundratals nycklar. En enda nyckel räcker. Den förses med rätt behörighet under begränsad tid.
Avgiften för trygghetstelefon är 299 kronor i månaden. Den kostnaden gäller från 1 januari 2021 och kan ändras från år till år. Det är kommunfullmäktige som beslutar om kostnaden.
Behöver du komma i kontakt med en socialsekreterare kan du kontakta kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se