Resultat från brukarundersökning om försörjningsstöd och barn- och ungdomsvård
Lerums kommuns individ- och familjeomsorg deltog under hösten i Sveriges kommuner och regioners (SKR) årliga brukarundersökning.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) organiserar årligen nationella brukarundersökningar för flera olika målgrupper och verksamheter inom individ- och familjeomsorg.
Ekonomiskt bistånd
Lerums kommun deltog fyra veckor under hösten och enkäterna har lämnats ut till de som besökt försörjningsstödsenheten under undersökningsperioden. Deltagandet i brukarundersökningen var frivillig.
Tio personer svarade på enkäten. Av svaren framkommer det att:
- 100 procent tyckte det är mycket eller ganska lätt att komma i kontakt med sin socialsekreterare.
- 33 procent tyckte att det var mycket lätt och 56 procent ganska lätt att förstå informationen från socialsekreteraren.
- 50 procent svarade att de kunnat påverka vilken typ av hjälp de fått.
- Sammantaget är 80 procent mycket eller ganska nöjd med det stöd de fått från försörjningsstödsenheten i Lerum.
Som resultat av brukarundersökningen kommer försörjningsstödsenheten fortsätta att utveckla sitt arbete med vilken information som ges och att öka känslan hos brukarna av att vara delaktiga och kunna påverka.
Sociala barn- och ungdomsvården vårdnadshavare
Lerums kommun deltog under fyra veckor i höstas och enkäterna har lämnats ut till de som haft besök under undersökningsperioden på barn- och familjeenheten. Enkäterna riktades till barn över 13 år och vårdnadshavare som enheten har kontakt med. Deltagandet i brukarundersökningen var frivillig.
Resultatet från brukarundersökningen har inkommit och 16 svar finns att analysera utifrån vårdnadshavarnas upplevelse av kontakten. Det inkom för få enkätsvar för barn 13 år till 20 år för att kunna analysera resultatet.
Av de 16 vårdnadshavare som besvarade enkäten svarar:
- 92 procent att det var mycket eller ganska lätt att komma i kontakt med sitt barns socialsekreterare.
- 100 procent att det var mycket eller ganska lätt att förstå informationen som gavs.
- 60 procent att socialsekreteraren visade förståelse för situationen
- 79 procent att de blivit tillfrågade om synpunkter på hur situationen ska kunna förändras.
Sammantaget är 64 procent av vårdnadshavarna som besvarat enkäten mycket nöjda med stödet från kommunen. Utifrån de svar som lämnats kommer barn- och familjeenheten ta vidare resultatet i sin verksamhetsutveckling inom enheten.
Det här är en del av Lerums kommuns arbete med Agenda 2030.
![Agenda 2030, Mål 1, ingen fattigdom. Röd bakgrund med vita figurer som symboliserar människor.](/images/18.15e07cd418a2610890b1bf64/1693550726203/M%C3%A5l%201%20ingen%20fattigdom.png)
![Globala målen nummer 13](/images/18.15e07cd418a2610890b1bf92/1693550930361/M%C3%A5l%202%20ingen%20hunger.png)
![Globala målen nummer 14](/images/18.15e07cd418a2610890b1c6fd/1693560567210/M%C3%A5l%203%20h%C3%A4lsa%20och%20v%C3%A4lbefinnande.png)
![Globala målen nummer 15](/images/18.15e07cd418a2610890b1cb3b/1693566643459/M%C3%A5l%2010%20minskad%20oj%C3%A4mlikhet.png)