Kundcenter KomIn
Kundcenter KomIn är vägen in till kommunen och kan ge dig svar på många frågor. Här arbetar samhällsvägledare som informerar, ger råd och handlägger ärenden. De kan hjälpa dig att få kontakt med rätt person eller enhet. Kundcenter KomIn är även auktoriserad turistbyrå och kan hjälpa dig med turistinformation.
Kundcenter KomIns öppettider
Du kan kontakta Kundcenter KomIn via telefon, e-post eller genom att besöka oss.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Öppettider
- Måndag, klockan 8–18
- Tisdag–torsdag, klockan 8–16.30
- Fredag, klockan 8–16.
Öppettider under sommaren
Under sommarveckorna 25–33 har Lerums kundcenter KomIn öppet:
- måndag, klockan 8–17
- tisdag–torsdag, klockan 8–16
- fredag, klockan 8–15.
Öppettider i anslutning till helgdagar under 2024
- 30 april, dag före första maj, klockan 8–15
- 2 maj, dag efter första maj, klockan 9–16.30
- 8 maj, dag före kristi himmelsfärd, klockan 8–15
- 10 maj, dag efter kristi himmelsfärd, klockan 9–15
- 5 juni, dag före Sveriges nationaldag, klockan 8–15
- 7 juni, dag efter Sveriges nationaldag, klockan 9–15
- 20 juni, dag före midsommarafton, klockan 8–15
- 1 november, dag före alla helgonsdag, klockan 8–15
- 23 december, dag före julafton, klockan 9–15
- 27 december, dag efter annandag jul, klockan 9–15
- 30 december, dag före nyårsafton, klockan 9-15
Biljetter till evenemang
Vi säljer biljetter till evenemang i Lerums kommun. Du kan köpa biljett genom att besöka kundcenter KomIn på Bagges torg i Lerum eller genom att boka och betala direkt via internet.
Postgiro och bankgiro
Lerums kommun har plusgiro- och bankgironummer:
- plusgiro: 3 31 43-9
- bankgiro: 547-6239
E-faktura
Du som är privatperson kan få dina fakturor från kommunen som elektronisk faktura, så kallad e-faktura. E-fakturor är säkra, miljövänliga och ger dig en tydlig överblick över dina betalningar varje månad. Fakturorna har ett skydd som gör att inga uppgifter i fakturan kan förändras eller läsas av någon annan än dig. Dessutom gör de så att du kan ta hand om dina räkningar oavsett vart du befinner dig. Allt du behöver är en dator uppkopplad till internet.
Så funkar e-faktura
När du får en ny e-faktura får du ett meddelande om det när du loggar in på din internetbank. Klicka på e-fakturan för att få upp den på skärmen. Då ser du namn, förfallodag och beloppet som ska betalas. Allt är redan inskrivet och klart. Det du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och sen godkänna. Då betalas räkningen automatiskt på förfallodagen.
För att anmäla dig till e-fakturor gör du såhär:
- logga in på din internetbank
- klicka dig fram till Anmäl e-faktura
- sök efter kommunens namn och anmäl dig
- klart.
Konsumentfrågor
Om du behöver information, råd eller stöd vad gäller konsumentfrågor kan du kontakta konsumentvägledningen.
Konsumentvägledning har öppet för telefonsamtal tisdag–torsdag klockan 9-12. Övriga tider på dygnet kan du lämna ett röstmeddelande så ringer de upp dig. Du kan också skicka ett e-postmeddelande med ditt ärende.
Telefon: 0302-52 16 00
E-post: konsument@lerum.se
Konsumentverket
Du kan även hitta information om konsumentfrågor via Konsumentverkets webbplats. Hittar du inte det du söker, hjälper vi på kundcenter KomIn dig med vissa konsumentfrågor. Kan vi inte besvara din fråga, slussar vi dig vidare till konsumentvägledningen.
Borgerlig vigsel
Kommunen kan hjälpa till med borgerliga giftermål.Gifta sig
Hyr flytväst
Visste du att kundcenter KomIn på Bagges torg i Lerum hyr ut flytvästar under sommarsäsongen? Där hittar du flytvästar för både barn och vuxna.
Priser
- Dygnshyra, återlämnas innan stängning nästa dag: 15 kronor
- Helghyra, återlämnas nästföljande vardag: 20 kronor
- Veckohyra: 50 kronor
- Familjepris, flytvästar till alla i familjen: 100 kronor per vecka
Felanmälan och synpunkter
Kundcenter KomIn tar emot synpunkter och felanmälningar. Du kan också lämna synpunkter via webbformulär eller appen felanmälan.
Du har rätt att vara anonym
Du har rätt enligt lag att vara anonym i kontakten med kommunen. Om du vill vara anonym är det viktigt att du inte uppger ditt namn eller kontaktuppgifter för oss. Rätten att vara anonym innebär att du inte behöver tala om vem du är för att till exempel ställa frågor, begära ut allmänna handlingar eller lämna synpunkter på något.
Om du ändå angivit ditt namn kan kommunen bli tvungen att lämna ut informationen om den begärs ut av någon annan. Kommunen kan oftast inte neka att lämna ut uppgiften med hänvisning till att personen begärt att få vara anonym, om det inte finns någon särskild sekretessgrund.
Det finns dock flera fall då vi behöver veta vem du är för att kunna hantera ditt ärende. Det gäller till exempel om du vill göra en ansökan eller begära ut handlingar som omfattas av sekretess och bara får lämnas ut till den person som handlingen rör. I dessa fall är det inte möjligt att vara anonym.
Kontakt
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Postadress: 443 80 Lerum
Besöksadress: Bagges torg, Brobacken 1
Besöksadress Teknisk service: Hedeforsvägen 6, Stenkullen
Facebook: Lerums kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Felanmälan
Vid fel som uppstår kvällar, nätter och helger, och som inte kan vänta, anmäler du till Securitas via telefon.
Telefon: 0302-714 60
E-post till sektorerna
Sektor utbildning och Sektor samhällsbyggnad:
E-post: kommun@lerum.se
Sektor stöd och omsorg
För äldre- och handikappomsorg, LSS, socialtjänstlagen, socialtjänst och familjerätt:
E-post: stod-och-omsorg@lerum.se
Vårdplanering, SVPL
Telefax: 0302-52 23 68
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: