Felanmälan
Har du hittat något som inte fungerar på kommunala gator och vägar eller i fastigheter som kommunen äger eller förvaltar? Det kan gälla gatubelysning, vatten och avlopp, vägar eller el. Då kan du göra en felanmälan till kommunen.
Du kan felanmäla på olika sätt. Var du ska felanmäla beror på vad din felanmälan gäller. Du kan:
- kontakta kundcenter KomIn
- anmäla fel via formulär här på webbplatsen
- använda vår felanmälningsapp direkt i din mobiltelefon.
Att tänka på innan du felanmäler
Om en skada har uppstått och du önskar ekonomisk ersättning från Lerums kommun behöver du i första hand ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Det kan exempelvis vara hem-, motorfordons- eller olycksfallsförsäkring. Därefter kan du ansöka om ersättning för självriskkostnaden hos Lerums kommun. För att vi ska kunna pröva din ansökan behöver vi:
- skadedatum
- skadeplats
- beskrivning av händelseförloppet
- bilder från skadeplatsen
- bilder på skadan
- kopia på besked från försäkringsbolag angående försäkringsersättning och självrisk
- kopia på kvitton eller fakturor på de kostnader du betalat, alltså betalad självriskkostnad.
Felanmäl via kundcenter KomIn
Gäller felanmälan Lerums kommuns ansvarområden tar kundcenter KomIn emot din felanmälan. Är felanmälan inte Lerums kommuns ansvar hjälper vi dig i största möjliga mån med att hitta ansvarig som du kan vända dig för att göra din felanmälan.
När kundcenter har stängt
Fel som uppstår kvällar, nätter och helger och som inte kan vänta, anmäler du till företaget Avarn.
Telefon: 0302-714 60
Felanmäl via webbplatsen
Om din felanmälan gäller vatten och avlopp, VA, vägar, park, avfall och liknande kan du göra en felanmälan via vårt webbformulär. Observera att om felanmälan gäller fastigheter, så som idrottshallar, LSS- och äldreboenden eller djur som stör, exempelvis vildsvin eller fåglar ska du inte använda formuläret. Då ska du kontakta kundcenter KomIn.
Webbanmälningar behandlas vardagar under kontorstid.
Felanmäl via den kostnadsfria appen Felanmälan Lerum
Om du laddar ner appen Felanmälan Lerum kan du enkelt skapa och skicka dina felanmälningar till kommunen. Du hittar appen där appar finns.
Åtgärder på kommunala gator, vägar och fastigheter
Kommunen reparerar tekniska fel på gator, vägar, och fastigheter som ägs eller förvaltas av kommunen. Felanmälan som gäller annan fastighets- eller markägare kommer inte att åtgärdas eller skickas vidare till ansvarig. Om du är osäker på vem som äger fastigheten eller marken rekommenderar vi att du vänder dig till kundcenter KomIn i stället för att använda webbformuläret.
Felanmälan belysning
- Dagtid, kontakta Lerum Energi AB på telefonnummer 0302-558 50.
- Kvällar, nätter och helger, kontakta Lerum Energi AB på telefonnummer 0302-164 20.
Felanmälan belysning Sjövik
Bjärke Energi äger och sköter all belysning i Sjövik. Du kan skicka in felanmälan via e-post till info@bjerke-energi.se.
Kontakta kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: