Ljungviksskolans bäck som lärosal, lekplats och inspirationskälla
Mellan Ljungviksskolan och förskolan Bäckamaden i Gråbo rinner en bäck som året runt är utgångspunkt för delar av undervisningen. Skolans elever upptäcker och lär kring livet i bäcken, exempelvis när de fiskar upp olika djur med håvar.
Fritidshemspedagog Adina Berbic förklarar:
De djur som fångas upp, artbestäms sedan av eleverna som tittar i böcker för att se vad det är som de har fångat in.
Bäcken ses som en tillgång på skolgården berättar Camilla Gråberg, förstelärare. Med hjälp av bäcken har elever och lärare bland annat följt grodans utveckling. Och inom området teknik har de testat att bygga olika båtar och broar för att lära mer om bland annat flytkraft och konstruktion. Camilla Gråberg kommenterar:
Det blir ett bra lärande genom bäcken. Under raster och aktiviteter ser vi att bäcken gynnar elevernas fantasi, lek och samspel dem emellan. Om det är is vintertid, färglägger vi isen.
Inspirerade Göteborgs stad
Nyligen besökte representanter från Göteborgs stads Kretslopp och vatten och exploateringsenhet bäcken vid Ljungviksskolan. De ville hämta inspiration till hur det går att skapa platser för barns och elevers möte med naturen. Filosofie doktor Jesper Persson arbetar med dagvatten och skyfall och landskapsarkitekt Trine Andresen arbetar med stadsutveckling. De tycker att lösningen för bäcken på Ljungviksskolan är ett intressant exempel att inspireras av:
Det är väldigt intressant att se att utformarna i Ljungviksskolans fall faktiskt har vågat använda bäcken och ha öppen bäckfåra trots att den rinner igenom en skolgård. Spännande är också att vissa områden vid bäcken är skyddat för spring och lek, där vegetationen kan växa upp, medan det i andra delar bjuds in till lek och upptäckt.
Det här är en del av Lerums kommuns arbete med Agenda 2030.