Vid misstanke om drogaktivitet/konstaterat drogmissbruk gäller
- Efter rektors bedöming genomförs samtal med berörd elev.
- Omedelbar kontakt tas med vårdnadshavare om elev är omyndig.
- Omedelbar kontakt tas med försörjningsansvarig när myndig elev ger samtycke.
- Berörd rektor ser till att orosanmälan till socialtjänsten görs och att berörd elev blir informerad, och vårdnadshavare vid omyndig elev.
- Vid konstaterat drogmissbruk kan Skollagen 5 kapitel paragraf 17–21 tillämpas.
- Rektor tillsammans med EHT upprättar en handlingsplan.
- Berörd personal hålls informerad.
- Kontinuerlig uppföljning sker av handlingsplanen.
Åtgärder när elev är drog-/alkoholpåverkad
- Akut drogpåverkad elev ska efter kontakt med vårdnadshavare eller motsvarande avvisas från skolan.
- Polis tillkallas vid behov.
- Planen som gäller vid konstaterad drogaktivitet följs.
Åtgärder vid misstanke om försäljning av droger-/alkohol
- Skolledning och elevhälsoteam kontaktas.
- Rektor/jourhavande rektor gör polisanmälan och säkerställer att anmälan till socialtjänsten görs.
- Vårdnadshavare för omyndig elev underrättas.
- Skollagen 5 kapitlet paragraf 17–21 kan tillämpas.
Denna plan ingår i Lerums gymnasiums och Lerums gymnasiesärskolas systematiska arbetsmiljöarbete och revideras vid behov.