Aktuella upphandlingar
Lerums kommun genomför regelbundet upphandlingar av varor och tjänster. Vi hoppas att du och det företag som du representerar vill delta i någon av våra upphandlingar och öka servicen till boende i kommunen. Lerums kommun välkomnar även ditt företag att utmana verksamheter som vi idag utför själva.
Du hittar upphandlingsplanen på sidan upphandlingsplan. Alla upphandlingar annonseras på webbplatsen upphandlingar.nu.
Central upphandling
Lerums kommun har en central upphandlingsfunktion. Den ansvarar för kommunens upphandlingsprocess när det gäller varor och tjänster, objektsspecifika upphandlingar och förnyad konkurrensutsättning på ramavtal.
Upphandlingarna ska bidra till ett socialt och miljömässigt hållbart samhälle och bjuda in till kreativitet och inflytande. Kommunen ska göra affärer som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara. Kommunen ska även använda våra resurser ansvarsfullt och effektivt.
Samverkan med andra
Kommunen behöver en mängd produkter och tjänster och har avtal med över 2 000 leverantörer. Kommunen har ett samarbetsavtal med Göteborgs Stads inköp och upphandling. Det innebär att vi ofta genomför gemensamma ramavtalsupphandlingar. I vissa upphandlingar har vi även samarbeten:
- med Sveriges kommuner och regioner, SKR och dess bolag Adda
- Nationellt
- med andra kommuner.
Samarbete med Skatteverket
Lerums kommun har ett samarbete med Skatteverket. Det innebär att kommunen gör regelbundna kontroller av anbudsgivare och avtalsparter. Då kontrolleras F-skattebevis och betalningar av skatter och sociala avgifter.
Syftet är:
- att förebygga ekonomisk brottslighet och underlätta för seriösa företag genom att minska risken för osund konkurrens
- att genom information och service förenkla och möjliggöra för Lerums kommun att bara anlita företag som sköter sin redovisning och betalning av skatter och avgifter.
Boka ett möte och träffa en upphandlare
Du är välkommen att boka ett kostnadsfritt möte med någon av våra upphandlare. Då kan du få en introduktion till möjligheterna att delta i kommunens upphandlingar och ställa dina frågor.
Skicka dina kontaktuppgifter till oss via e-post. Berätta kortfattat vad du vill veta mer om så kontaktar vi dig för att boka ett möte.
Tänk på att vi tyvärr inte kan svara på frågor om pågående upphandlingar, de måste ställas via vårt upphandlingssystem så att alla får samma information samtidigt.
Kontakta upphandlingsenheten
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: upphandling@lerum.se
Besöksadress
Bagges torg, Brobacken 1, Lerum
Senast uppdaterad: