Det här styr upphandlingen
All upphandling i Lerums kommun görs enligt kommunens policy för inköp och upphandling, och gällande lagar.
Social hänsyn
Social hänsyn i upphandling innebär att vi använder upphandlingen som ett arbetsmarknadsverktyg och skriver in ett särskilt kontraktsvillkor om sysselsättning. Anledningen är att ställa krav på leverantörer om anställning för personer som behöver kommunens hjälp att få ett jobb. Det kan exempelvis vara:
- nyanlända personer
- personer med funktionsvariation
- personer med försörjningsstöd
- personer som är långtidsarbetslösa.
Social hänsyn i upphandling bygger på samverkan mellan leverantörer, upphandlare och arbetsmarknadsenheten.
Miljöhänsyn
Krav på miljöhänsyn ska vara en naturlig del i alla upphandlingar och inköp. Kommunen ska sträva efter att leverantörer har god miljökunskap och arbetar organiserat med miljöfrågor. Kommunen ska även välja produkter och tjänster som har så liten klimat- och miljöpåverkan som möjligt.
Genom avtal ska vi se till att leverantörer har och följer rutiner för att minska sin energiförbrukning, sitt avfall, sina utsläpp och hur eventuella kemikalier hanteras. Leverantören ansvarar också för eventuella underleverantörer.
Lerums kommuns policy för inköp och upphandling
Upphandlingspolicyn skapar förutsättningar för en samsyn på upphandlingar och inköp. Policyn gäller all upphandling och alla inköp, hyra av varor, tjänster, entreprenader och outsourcing i Lerums kommun. Upphandlingspolicyn ändrades senast 17 november 2022 och har diarienummer KS22.403-9.
Inköp och upphandling utgår från ett strategiskt helhetsperspektiv för en god affär
Inköp och upphandling är kopplat till försörjningsstrategiska beslut för att säkerställa kommunens behov av varor och tjänster på lång sikt med syfte att kommunens verksamheter ska kunna leverera utifrån sitt uppdrag. Strategiskt inköp och upphandling är ett effektivt styrmedel för att utveckla och driva verksamheten mot uppsatta mål.
Effektiva offentliga inköp
Vid inköp ska den goda affären uppnås genom att beakta behov, kostnad, kvalitet och övriga krav såsom miljö, social hänsyn och etik. Inköp och upphandling av varor, tjänster och entreprenader ska genomföras med en helhetssyn för kommunens bästa och med intern samverkan. När det är fördelaktigt ska extern samverkan ske.
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens
Vid inköp och upphandling ska kommunen sträva efter att öka möjligheten för små och medelstora företag att lämna anbud.
En rättssäker offentlig upphandling
Alla inköp och upphandlingar i kommunen ska följa gällande upphandlingslagstiftning och bidra till att främja seriösa företag och därmed motverka osund konkurrens, samt ske på ett opartiskt och affärsetiskt sätt som i sin tur bidrar till hållbara och sunda marknader.
Kommunen ska följa de avtal och ramavtal som kommunen ingått med leverantörer så att kommunen betraktas som en seriös avtalspartner.
Främja utveckling och alternativa lösningar
Där det är möjligt ska upphandling främja utveckling och alternativa lösningar i kommunens verksamheter.
Hållbar upphandling
Genom att ställa relevanta och väl anpassade krav vid upphandling ska kommunen bidra till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet i enlighet med Agenda 2030.
Livsmedel som upphandlas ska vara producerad enligt svensk miljö- och djurskyddslagstiftning.
Inköp och upphandling ska i övrigt följa relevanta beslutade styrdokument.
Uppföljning
Den som upphandlar ska kontrollera att leverantörer uppfyller de krav som ställs i upphandlingen. Kontroll ska ske kontinuerligt under avtalstiden.
Senast uppdaterad: