EU:s dataskyddsförordning, GDPR ersatte personuppgiftslagen, PuL. Här kan du läsa om hur Lerums kommun behandlar dina personuppgifter.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att vi ska kunna utreda vattenskadan och eventuellt betala ut skadeståndsersättning. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse.
VA-enheten, och eventuellt Ekonomienheten, i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall, radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Fastighetsuppgifter, namn, personnummer/organisationsnummer, adress och bankkontouppgifter.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande och VA-enhetens fastighetsregister.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med behandling av personuppgifter är att kommunen behöver kontaktuppgifter till den sökande som ansvarar för blomlådorna. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Sökandes namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Personuppgifterna behandlas för att handlägga ansökan enligt Plan- och bygglagen och angränsande lagstiftning. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
För att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Kommunens tjänstemän och kommunstyrelsen är mottagare av personuppgifterna. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn, personnummer, adress, fastighetsbeteckning och e-postadress.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Personuppgifterna behandlas för att handlägga ansökan enligt Plan- och bygglagen. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för debitering och arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
För att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i kommunens myndighetsutövning.
Kommunens tjänstemän och kommunstyrelsen är mottagare av personuppgifterna. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Organisationsnummer alternativt personnummer, namn och adressuppgifter och berörda fastighetsbeteckningar.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Sökanden måste uppge organisationsnummer eller personnummer och kontaktuppgifter. Det för att säkerställa att sökanden har rätt att ansöka om planbesked. Om den sökande inte äger fastigheten måste sökande ha fastighetsägarens medgivande.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Personuppgifterna behandlas med syftet att handlägga beställning av utsättning. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
För att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i kommunens myndighetsutövning.
Kommunens tjänstemän och Kommunstyrelsen är mottagare av personuppgifterna. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Personuppgifterna kommer främst att behandlas
av de handläggare som arbetar med utsättning av olika slag, exempelvis vid nybyggnation eller ombyggnation, som tillhör myndighetsutövning enligt Plan- och bygglagen.
Handläggare som arbetar med bygglovsfrågor, på kundcenter och ekonomifunktion har möjlighet att söka på personuppgifter i våra register. Leverantör av ärendehanteringssystem och IT-support hanterar de uppgifter som finns i systemet för uppdateringar, felsökningar och rättelser. Personuppgifter skickas även till det företag
som utför kundundersökningar på uppdrag av Lerums kommun. Kommunens underleverantör för e-tjänster behandlar uppgifterna i de fall uppgifterna lämnas i en e-tjänst.
Personuppgifterna kan lämnas vidare till andra som berörs av ärendet som myndigheter, företag och privatpersoner om det behövs för myndighetsutövningen.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn, lagfaren ägare, personnummer adress, telefon, e-postadress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Personuppgifter samlas in från den enskilde via beställning om nybyggnadskarta.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att vi ska kunna ta beslut om fullmakt för VA-ansökan. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse i enlighet med Lagen om allmänna vattentjänster.
VA-enheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall, radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Fastighetsuppgifter, namn, personnummer/organisationsnummer och adress.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att kunna göra en korrekt uträkning av fastighetens eventuella anslutningsavgift. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse.
VA-enheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Fastighetsuppgifter, namn, telefonnummer och e-postadress.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från den sökande.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att vi ska veta vem som ska betala för vattenförbrukning samt hyra av brandpost. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse.
VA-enheten och Ekonomienheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn, personnummer/organisationsnummer och adress.
Hyreskontrakt som berör bestämd fastighet bevaras för alltid. Övriga hyreskontrakt gallras efter giltig hyrestid har passerat.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från hyrestagaren.
Miljö- och byggnadsnämnden
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
För att kunna erbjuda en primärkarta till kund kommer uppgifterna i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Det är nödvändigt att behandla personuppgifterna för att kunna utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Miljö- och byggnadsnämnden behandlar uppgifter om namn, adress, fastighetsbeteckning, telefonnummer och e-postadress.
Miljö- och byggnadsnämndens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Personuppgifter samlas in från den enskilde via ansökan om primärkarta.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Lerums kommun upplåter låst cykelparkering vid några av kommunens tåg- och busstationer. För att nyttja cykelparkeringen måste kund vara registrerad användare hos kommunen. Registreringen är nödvändig för att kunna ge kund behörighet till cykelgarage eller cykelbox. Registrering av personuppgifter är även nödvändig för att ge kund information om drift och underhållsåtgärder, ändrade villkor mer mera. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
För att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i kommunens myndighetsutövning.
Kommunens tjänstemän och kommunstyrelsen är mottagare av personuppgifterna. Systemet hanteras vid behov av kommunens låsentreprenör.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna,begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn, adress, telefonnummer, e-postadress och personnummer.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
För att vi ska kunna behandla VA-ansökan och handlägga ärendet. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse i enlighet med Lagen om allmänna vattentjänster.
VA-enheten och Ekonomienheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namnuppgifter, adress, fastighetsbeteckning, kontaktuppgifter och personnummer.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande och i vissa fall från Lantmäteriet.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att vi ska kunna sända ett anslutningsärende vidare till Miljöenheten då kund inte har anslutit sig till kommunalt VA. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse i enlighet med Lagen om allmänna vattentjänster.
VA-enheten och Miljöenheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Fastighetsbeteckning.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från VA-enhetens fastighetsregister.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att i framtiden veta vad som tidigare har åtgärdats på fastigheten. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse i enlighet med Lagen om allmänna vattentjänster.
VA-enheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namnuppgifter, adress, fastighetsbeteckning och kontaktuppgifter.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från VA-enhetens fastighetsregister och Lantmäteriet.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser anmälningar om kompost. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress, fastighet, fastighetsägare, fastighetens adress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande. Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken, 1998:808.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser ansökan om Återvinningskort. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress, fastighet, fastighetsägare, fastighetens adress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande. Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken, 1998:808.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser ansökningar för dispens av hämtning av hushållsavfall. Och för att kunna handlägga ärenden som avser beställningar av glesare tömning av hushållsavfall. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress, fastighet, fastighetsägare, fastighetens adress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande. Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken, 1998:808.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefonn: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga renhållningsärenden som avser beställningar av extratjänster. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes namn, adress, telefonnummer, e-postadress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande.
Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken, 1998:808.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser beställningar för byte av abonnemang eller kärl. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes namn, adress, telefonnummer, e-postadress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande.
Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken, 1998:808.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Uppgifterna behövs för att kunna göra en korrekt uträkning av fastighetens eventuella anslutningsavgift. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen är nödvändig för att kunna utföra uppgifter av allmänt intresse.
VA-enheten i Lerums kommun. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Fastighetsuppgifter, namn, telefonnummer, e-postadress.
Handlingarna bevaras för all framtid.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från den sökande.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser anmälningar till autogiro för avfallsabonnemang. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress och bankkontonummer.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande. Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken.
Miljö- och byggnadsnämnden
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@kommun.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Personuppgifterna behandlas för att vi ska kunna hantera er ansökan, anmälan, klagomål eller ge rådgivning enligt miljöbalken eller livsmedelslagstiftningen. Personuppgifter behövs även för att kunna utföra tillsyn enligt dessa lagar. Tillsynen kan vara både planerad eller händelsestyrd till exempel om vi får in ett klagomål. Uppgifterna vi får vidarebehandlas och arkiveras i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig som ett led i kommunens myndighetutövning eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Personuppgifterna kommer främst att behandlas av handläggare som arbetar med tillsyn och kontroll enligt miljöbalken, livsmedelslagstiftningen och annan angränsande lagstiftning. Handläggare som arbetar med bygglovsfrågor, på kundcenter och i ekonomifunktion har möjlighet att söka på personuppgifter i våra register.
Leverantörer av ärendehanteringssystem och IT-support hanterar de uppgifter som finns i system för uppdateringar, felsökningar och rättelser. Uppgifter som skickas in till myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Personuppgifter skickas till de företag som utför kundundersökningar på uppdrag av Lerums kommun. Kommunens underleverantörer för e-tjänster behandlar uppgifterna i de fall uppgifterna lämnas i en e-tjänst.
Personuppgifterna kan lämnas vidare till andra som berörs av ärendet som:
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på integritetsskyddsmyndighetens webbplats www.imy.se
De personuppgifter som behandlas är personnamn, personnummer, adress och fastighetsbeteckning och övriga kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress. Andra personuppgifter kan behandlas om dessa framkommer vid kontakten med myndigheten.
Om en tredje part omnämns i kontakten då kontaktas den tredje parten endast om informationen som lämnas leder till någon typ av åtgärd från myndigheten eller till vidare behandling av dennes personuppgifter.
Miljö- och byggnadsnämndens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Integritetsskyddsmyndigheten är en tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanteras kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas i första hand in från dig som är registrerad men uppgifter kan oclså samlas in i samband med att någon lämnar synpunkter eller klagomål.
Då uppgifterna behövs för att Miljö- och byggnadsnämnden ska kunna bedriva kontroll på en verksamhet har du skyldighet att kotakta oss för att meddela ändringar i dina personuppgifter.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser ägarbyten och nytt abonnemang. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress och fastighetsbeteckning.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande.
Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken, 1998:808.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon till växel: 031-350 50 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Kommunen behandlar personuppgifter för att kunna administrera förtroendevalda, för att administrera val/vakanser, för att kunna upprätta lagenliga protokoll och mötesanteckningar, och i förekommande fall för att kunna administrera motioner, interpellationer och medborgarförslag. Personuppgifterna kommer även att behandlas i närvarolistor. Syftet med det senare är att kunna administrera sammanträdesarvode och övriga ersättningar som de förtroendevalda har rätt till med anledning av sina politiska uppdrag. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Behandlingen av personuppgifter är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Personuppgifterna kommer att hanteras av de handläggare som arbetar med politiskt stöd. Även kommunens medarbetare i kundcenter KomIn är mottagare. Personuppgifterna kommer att hanteras av personuppgiftsbiträdet Troman AB. De kommer att publiceras på kommunens öppna förtroendemannaportal Tromanpublik, lerum.tromanpublik.se
Kommunens lönekonsulter kommer att vara mottagare av närvarolistorna för att de ska kunna göra arvodesutbetalningar. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
I förtroendemannaregistret behandlas uppgifter om namn, personnummer, adress, telefonnummer, partitillhörighet, politiska uppdrag och e-postadresser. Namn, politisk tillhörighet och e-postadress behandlas på kommunens öppna förtroendemannaportal Tromanpublik, lerum.tromanpublik.se.
I närvarolistorna behandlas namn och personnummer. I protokoll, mötesanteckningar, motioner, interpellationer och frågor förekommer uppgifter om namn och politisk tillhörighet.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Personuppgifterna samlas in från de registrerade, men även från andra källor, såsom den förtroendevaldes parti och skatteverket.
Kommunstyrelsen, Miljö- och byggnadsnämnden, Individnämnden, Revisionen, Överförmyndarnämnden eller Valnämnden, beroende på inom vilken verksamhet de uppgifter du begär förekommer.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Personuppgifterna behandlas i syfte att kunna hantera den begäran om registerutdrag som du har lämnat till Lerums kommun. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Personuppgifterna behandlas i syfte att fullgöra en arbetsuppgift av allmänt intresse i enlighet med Dataskyddsförordningen, i vilken det föreskrivs att en registrerad har rätt att få ett registerutdrag gällande den personuppgiftsbehandling som förekommer hos en personuppgiftsansvarig.
Kommunen och även kommunens tjänsteleverantörer avseende de IT-system i vilka personuppgifter kan förekomma. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn, personnummer, telefonnummer, e-postadress, adressuppgifter eller andra uppgifter du som begär registerutdraget lämnar.
Enligt Kommunstyrelsens, Miljö- och byggnadsnämndens, Individnämndens, Revisionens, Överförmyndarnämndens eller Valnämndens, beroende på inom vilken verksamhet de uppgifter du begär förekommer, dokumenthanteringsplan sparas uppgiften i två år innan den raderas.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från den registrerade det vill säga den som begär registerutdraget.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-335 52 53
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Du har lämnat ett e-förslag, för att administrera det, omröstning, eventuell utredning, politisk behandling, kontakt med dig och liknande, behöver vi behandla dina personuppgifter. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
I de delar som avser administrationen av ditt e-förslag, omröstning och publicering av ditt förslag på kommunens webbplats, eventuell utredning, politisk behandling, kontakt med dig och liknande, behandlar vi dina personuppgifter för att vi ska kunna utföra en arbetsuppgift av allmänt intresse. I den del som avser att ditt e-förslag hanteras i databasen för sammankoppling av förslagsställare med varandra och föreningslivet behandlar vi dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke och då upphör vi med behandlingen. Det gör du genom att kontakta den personuppgiftsansvarige på de kontaktvägar som anges ovan.
Kommunens tjänstepersoner och förtroendevalda såväl som personal hos kommunens tjänsteleverantör av e-tjänster för att hantera e-förslag. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling, och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från dig i samband med att du lämnar ett e-förslag.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Personuppgifterna behandlas för att kunna administrera motioner, interpellationer, frågor och avsägelser som kommer in genom kommunens e-tjänst. Diarieföring kommer att ske i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Det är nödvändigt att behandla personuppgifterna för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Personuppgifterna kommer att hanteras av de som arbetar med politiskt stöd i kommunen. Handlingarna kommer att diarieföras i kommunens diariesystem. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Uppgifter om namn, partitillhörighet, personnummer och adress kommer att behandlas.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Personuppgifterna samlas in från den registrerade.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
För att kunna publicera bilder på webb och trycksaker behöver vi godkännande från personer och vårdnadshavare. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Kommunen har en skyldighet att vara transparenta i sin myndighetsutövning. För att kunna erbjuda attraktiv och tydlig information till invånare och omvärld behöver vi kommunicera med bild. Utan bilder, fotade i kommunens olika verksamheter, kan vi inte på ett tillfredsställande sätt nå våra invånare med relevant information.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Namn och bilder.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Beroende på typen av uppgift kan det variera.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från de berörda direkt eller, om barn, via målsman.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med att personuppgifterna behandlas är att kommunen ska kunna utföra sitt uppdrag, mer specifikt att kunna handlägga ärenden som avser anmälningar till autogiro för barnomsorg, hemtjänst, SÄBO, larm, hyror, kulturskolan, gräsklippning och snöröjning. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Med stöd av bestämmelsen om allmänt intresse.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Den sökandes personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress och bankkontonummer.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från sökande. Den registrerade har uppgiftsskyldighet enligt Miljöbalken.
Överförmyndarnämnden
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 50 00
E-post: dso@grkom.se
Personuppgifterna behandlas för att kunna handlägga ärenden inom ramen för överförmyndarnämndens verksamhet och för att överförmyndarnämnden ska kunna utföra sin tillsynsverksamhet. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Det är nödvändigt för överförmyndarnämnden att behandla personuppgifterna för att kunna utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Personuppgifterna kommer att behandlas av kommunens överförmyndarhandläggare och dennes chef. Uppgifterna behandlas i verksamhetssystemet Wärna. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Överförmyndarnämnden behandlar uppgifter om namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadresser. Det förekommer även uppgifter om inkomst, skulder och annat som rör huvudmannens situation.
Överförmyndarnämndens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från den registrerade och även från andra källor, som statliga myndigheter.
Personuppgifterna behandlas för pedagogisk dokumentation och planering, följa lärprocesser, kommunikation och dialog mellan skola och hem, för att stödja elevers lärande, följa och formativt bedöma elevers lärprocesser, samarbeta, lagra och dela pedagogiskt material digitalt. Personuppgifterna behandlas vidare även för schemaläggning, närvarostatistik, och administration av elevers lärverktyg.
Personuppgifterna behandlas för administration av elever och deras studieval, studietid, närvaro, kurser, betyg och övriga elevärenden. Verksamhetssystemet Tieto education procapita används. Personuppgifterna kommer även att behandlas för betygsstatistik, elevvård och för att möjliggöra kommunikation mellan elever och lärare. I den utsträckning en elev har en specialkost eller allergier förekommer även uppgifter om det hos måltidsservice för att planera elevens kost. Inom skolhälsovården behandlas uppgifter om elevens hälsa för att elevens rätt till skolhälsovård ska kunna tillgodoses.
Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Mottagare av personuppgifter är personal i Lerums kommun, vårdnadshavare, kommunens tjänsteleverantörer för pedagogiska och administrativa system och myndigheter.
Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Elev: Namn, skola, undervisningsgrupp, personnummer, e-postadress, telefonnummer, bild, serie- och stöldskyddsnummer på lånat lärverktyg. Uppgifter om en elevs hälsotillstånd förekommer inom skolhälsovården. I den utsträckning en elev har en allergi förekommer även uppgifter om det. I den utsträckning en elev har en specialkost förekommer även uppgifter om det hos måltidsservice
Vårdnadshavare: Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer.
Personal: Namn, personnummer, e-postadress, bild adress och telefonnummer
Personuppgifterna samlas in från vårdnadshavare eller den registrerade och hämtas från kommunens invånarregister eller uppgifter från andra myndigheter. Kommunens barn- och elevadministrativa IT-system uppdateras regelbundet med personuppgifter som registreras av kommunen eller vårdnadshavare.
Personuppgifterna behandlas för att registrera var böcker och andra medier befinner sig när de är utlånade, för att kunna påminna den som inte lämnat dem i tid eller meddela den som har en reserverad bok klar för hämtning.
Personuppgifterna används även för tidsbokning av datorer på biblioteket och vid inpassering på kommunens mer öppna bibliotek.
I förekommande fall kan lämnade personuppgifter användas för att kontakta den som aktivt valt att delta i exempelvis den kursverksamhet eller de evenemang biblioteket erbjuder.
Personuppgifter som rör läsnedsättning kan komma att behandlas för att tillgodose behov av anpassade medier.
Personuppgifter behandlas för att tillgodose barns behov av specialkost eller för att berörd personal ska ha kännedom om eventuella allergier.
Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Personuppgifterna kommer att behandlas av behörig bibliotekspersonal och kommunens tjänsteleverantör av bibliotekssystem. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress och lånekortsnummer.
För den som väljer att använda våra specialtjänster för personer med läsnedsättning kan uppgifter om läsnedsättningen komma att registreras.
I den utsträckning ett barn har allergi kan även uppgifter om det komma att behandlas, liksom uppgifter om specialkost.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från de registrerade eller deras vårdnadshavare och från kommunens register över grundskoleelever.
Personuppgifterna behandlas för:
Mottagare av personuppgifter är personal i Lerums kommun, och kommunens tjänsteleverantörer för pedagogiska och administrativa system.
Personuppgifterna samlas in från den registrerade och/eller dennes vårdnadshavare eller från föreningar.
De uppgifter som behandlas kan vara:
Förening: Adress, kontaktuppgifter till föreningen och styrelsen och dokument efter årsmöte. Lerums kommun lägger upp de kontaktuppgifterna vi får från föreningen på webbplatsen för att kommuninvånare skall kunna komma i kontakt med föreningen.
Privatperson: Namn, kommun, adress, personnummer, telefonnummer och e-postadress.
Personal: Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer.
I den utsträckning det finns uppgifter vi måste ha för att till exempel kunna boka upp en idrottsanläggning på bästa sätt förekommer även dessa uppgifter.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Nej.
Inom kommunens verksamheter för barnomsorg hanteras personuppgifter för barn och vårdnadshavare för att kunna anordna och bedriva barnomsorg inom förskola, annan pedagogisk verksamhet. Personuppgifter behandlas i samband med administration och kontroll av ärenden såsom ansökan, platserbjudanden, schema, närvaro- och frånvarohantering, fakturering av avgifter, statistik, turordning inom barnomsorg med mera.
Personuppgifterna behandlas även för pedagogisk dokumentation och planering, följa lärprocesser, kommunikation och dialog mellan förskola och hem och för att stödja barns lärande.
Personuppgifter behandlas för att tillgodose barns behov av specialkost eller för att berörd personal ska ha kännedom om eventuella allergier.
Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Mottagare av personuppgifter är personal i Lerums kommun, vårdnadshavare, kommunens tjänsteleverantörer för pedagogiska och administrativa system och myndigheter.
Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Barn: Namn, adress, förskola, grupp, avdelning och personnummer.
Vårdnadshavare: Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer.
Personal: Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer
I den utsträckning ett barn har allergi förekommer även uppgifter om det, liksom uppgifter om specialkost.
Personuppgifterna samlas in från vårdnadshavare och hämtas från kommunens invånarregister eller uppgifter från andra myndigheter. Kommunens barn- och elevadministrativa IT-system uppdateras regelbundet med personuppgifter som registreras av kommunen eller vårdnadshavare.
Inom kommunens verksamheter för barnomsorg hanteras personuppgifter för barn och vårdnadshavare för att kunna anordna och bedriva barnomsorg inom förskola, annan pedagogisk verksamhet. Personuppgifter behandlas i samband med administration och kontroll av ärenden såsom ansökan, platserbjudanden, schema, närvaro- och frånvarohantering, fakturering av avgifter, statistik, turordning inom barnomsorg med mera.
Personuppgifterna behandlas även för pedagogisk dokumentation och planering, följa lärprocesser, kommunikation och dialog mellan förskola och hem och för att stödja barns lärande.
Personuppgifter behandlas för att tillgodose barns behov av specialkost eller för att berörd personal ska ha kännedom om eventuella allergier.
Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
Mottagare av personuppgifter är personal i Lerums kommun, vårdnadshavare, kommunens tjänsteleverantörer för pedagogiska och administrativa system och myndigheter.
Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Barn: Namn, adress, förskola, grupp, avdelning och personnummer.
Vårdnadshavare: Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer.
Personal: Namn, personnummer, e-postadress, adress och telefonnummer
I den utsträckning ett barn har allergi förekommer även uppgifter om det, liksom uppgifter om specialkost.
Personuppgifterna samlas in från vårdnadshavare och hämtas från kommunens invånarregister eller uppgifter från andra myndigheter. Kommunens barn- och elevadministrativa IT-system uppdateras regelbundet med personuppgifter som registreras av kommunen eller vårdnadshavare.
Kommunstyrelsen
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-350 00 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Syftet med personuppgiftsbehandlingen är att kunna ta fram och lämna ut skolhälsovårdsjournaler till personer som begär ut dessa. Uppgifterna kommer i tillämplig mån att vidarebehandlas för arkivändamål i enlighet med svensk arkivlagstiftning.
För att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Kommunens underleverantör för e-tjänster. Uppgifter som skickas in till en myndighet kan bli offentliga och får då begäras ut av alla så länge det inte hindras av sekretess.
Du som lämnar personuppgifter har rätt att begära ut ett registerutdrag över uppgifterna, begära rättelse och i tillämpliga fall radering och dataportabilitet. Du kan även begära begränsad behandling och har rätt att invända mot vissa behandlingar. Du har även en rätt till dataportabilitet. Du kan läsa mer på datainspektionens webbplats imy.se.
Personnummer, namn, telefonnummer och e-postadress. När personen inte är myndig behövs dessa uppgifter från vårdnadshavare och även personnummer, namn, telefonnummer och e-postadress till den omyndige.
Kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan reglerar hur länge olika uppgifter sparas innan de gallras eller arkiveras. Hur länge de sparas beror på typen av uppgift.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet i ärenden om personuppgiftsbehandling. Har du klagomål om hur dina uppgifter hanterats kan du vända dig till dem.
Uppgifterna samlas in från de registrerade.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Telefon: 031-335 50 00
E-post: dso@goteborgsregionen.se
Telefonnumret går till växeln för Göteborgs regionen.
Telefon: 08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se