Lotteri
Lerums kommun kan ge lotteritillstånd till föreningar i kommunen. Bara föreningar som är öppna för alla, som har behov av inkomster från lotterier och är seriösa har möjlighet att få tillstånd.
Ansök om lotteritillstånd
Om du vill ansöka om ett lotteritillstånd ska du kontakta Lerums kommuns kundcenter KomIn. För att söka tillstånd behövs:
- föreningens stadgar
- senaste verksamhetsberättelse med ekonomisk berättelse
- mötesprotokollutdrag som påvisar lotteriföreståndare, inte kassören
- förslag på kontrollant, som ska redovisa försäljningen till kommunen.
Spelinspektionens regler
Det finns en del regler att följa för att få lotteritillstånd. Spelinspektionen, en svensk myndighet, är expert på frågor som handlar om spel och lotterier. De ser till att den svenska spelmarknaden är laglig, säker och pålitlig. På Spelinspektionens webbplats hittar du information om vad som gäller och vilka regler du behöver följa. Där hittar du även förslag till ansökningsblankett för kommunala lotterier.
Om kommunala lotterier, Spelinspektionen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta kundcenter KomIn
Om du har frågor om lotteritillstånd kan du kontakta Lerums kommuns kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: