Adressättning och namngivning
Har du byggt en ny fastighet som behöver få en adress? Eller saknar du adress av någon annan anledning? Här hittar du information om hur du ska gå tillväga och vilka som är ansvariga.
Viktigt att adresser stämmer
Att ha adresser som stämmer är viktigt. Det kan spara liv, tid och pengar. Det gäller för alla typer av bostäder, företag, verksamheter och fritidshus.
Enheten för geografiska informationssystem, GIS, är ansvariga för adressättning och lägenhetsregister i Lerums kommun. Det innebär att sätta nya adresser om det byggs ett nytt hus, men även att ändra adresser om det blir en förändring.
Belägenhetsadresser
En beläghetsadress är unik och anger var en byggnad står. Alla byggnader där det bor människor eller där det utövas verksamhet ska ha en adress. Syftet med belägenhetsadressen är att göra det lättare att hitta till platsen. Det är viktigt för bland annat räddningstjänst, polis, sophämtning, hemtjänst och varutransporter.
Namngivning
Ibland behövs ett namn innan adressändring kan göras. Det kallas för namngivning och görs av gator, vägar och platser. GIS-enheten tar fram och presenterar förslag till Namnberedningen. Det är kommunstyrelsen som bestämmer vilket namn det blir.
Kommunen ger namn åt:
- gator, vägar, gång- och cykelvägar, torg, parker och parkeringsplatser
- kvarter
- kommundelar
- byggnader och anläggningar, exempelvis skolor och idrottsplatser.
Lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret är en lista med uppgifter om olika lägenheter. Där hittar du bland annat information om hur stor en lägenhet är, hur många rum den har och vad den har för kök. Den innehåller ingen information om vem som äger eller bor i bostaden.
Bor du i lägenhet ska fastighetsägaren informera dig om vilket nummer din lägenhet har.
Fastighetsägare ska rapportera information om lägenheter
I lägenhetsregistret ska information om alla lägenheter som finns i kommunen finnas. Det betyder att om du äger ett hus med två eller flera lägenheter behöver du rapportera det. Du behöver även meddela om något förändras, exempelvis om du bygger nytt eller tar bort en lägenhet. Förändringar på fastigheten meddelas till kommunen via GIS-enheten, se kontaktuppgifter dit under Kontaktuppgifter på den här sidan.
Beställa lägenhetsnummer
Det finns en svensk standard för numrering av lägenheter. Det är Lantmäteriet som har beslutat om det. Som fastighetsägare är du skyldig att följa standarden.
Lägenhetsnumret ska bland annat:
- tala om på vilket våningsplan lägenheten finns.
- visa på var bostaden ligger på våningsplanet.
- finnas väl synligt i fastigheten.
Använd e-tjänsten Beställa lägenhetsnummer på den här sidan för att beställa lägenhetsnummer.
Populärnamn
Det är möjligt att lägga till namn till din adress. Det kallas för ett populärnamn och kan exempelvis vara namnet på en gård. Populärnamnet ska vara ett namn som är känt och som används av allmänheten när de pratar om platsen. Vill du ansöka om ett populärnamn kan du vända dig till kommunen.
Kontaktuppgifter
GIS
Äger du en fastighet med flera lägenheter som det skett ändringar på? Då behöver du informera enheten för geografiska informationssystem, GIS, om det.
E-post: gis@lerum.se
Kundcenter KomIn
Vill du ansöka om ett populärnamn till din bostad? Kontakta kommunens kundcenter KomIn så kopplar de dig rätt.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: