Gräva och schakta
För att få gräva på kommunens mark måste du ha tillstånd till ledningsläge och starttillstånd. Starttillstånd kan du få om du behöver underhålla befintliga ledningar eller om du redan har ett beviljat ledningsläge.
E-tjänster
Tidsbegränsade tillstånd
Tillstånden är tidsbegränsade. De gäller bara för den aktuella sökta sträckan. Det är verksamhetsutövaren som är ansvarig för att kontakta berörda markägare och andra rättighetsinnehavare.
Gräva på kommunens mark
Det finns särskilda schaktbestämmelser som gäller vid grävning på kommunens mark. Både du som söker och de som utför arbetet behöver läsa bestämmelserna innan ni kan få tillstånd.
Ansökan
Du kan ansöka om att få gräva via kommunens e-tjänst. Glöm inte att bifoga en karta över det tänka ledningsläget. Om du kan skicka med fotografier så förenklar det arbetet.
Om det är ett akut arbete kan du skicka in din ansökan i efterhand. Exempelvis vid lagningar. Den behöver då skickas in senast två dagar efter att arbetet har startat.
Ansökningsprocessen
- Verksamhetsutövaren skickar in en ansökan om ledningsläge.
- Kommunen hanterar ansökan och skriver ett beslut. Om ansökan beviljas kan villkor skrivas in i beslutet.
- Verksamhetsutövaren skickar in ansökan om starttillstånd. Här behöver du förklara hur du uppfyller de villkor som ställts i beslutet.
- Kommunen beslutar om starttillstånd.
- Arbetet kan börja.
Du behöver ansöka om ledningsläge minst fyra veckor innan du söker starttillstånd. Ditt ärende behöver vara komplett för att det ska kunna behandlas.
Övriga tillstånd och ansvar
Det är du som är ansvarig för att alla tillstånd som krävs finns. Det kan till exempel vara bygglov, dispens från strandskydd eller ett samråd med Länsstyrelsen. Det kan även krävas andra tillstånd.
Kontakta kundcenter KomIn
Om du vill komma i kontakt med kommunens vägenhet kan du kontakta kommunens kundcenter KomIn och be dem koppla dig.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: