E-handel och e-faktura
Lerums kommun har ett elektroniskt arbetsflöde för varor och tjänster. Det betyder att arbetet görs digitalt både för beställningar, leveranser och fakturor.
E-handel
Syftet med e-handel är att:
- effektivisera inköp genom att handla på rätt sätt och från rätt avtal
- effektivisera och automatisera inköpsprocessen från beställning till fakturering
- minska pappershantering och miljöbelastning
- öka inköp av miljövänliga produkter.
Alla beställningar i kommunen görs via kommunens e-handelssystem Proceedo. Det är bara certifierade inköpare som får göra inköp för Lerums kommun. När en beställning godkänns i systemet skapas en beställningsorder med ett unikt ordernummer. På beställningsordern finns även väsentliga uppgifter för fakturering som till exempel beställarens referens ID, arbetsplats och kontaktuppgifter. Som leverantör kan du därför känna dig trygg när du tar emot beställningsordern.
E-fakturor
Om du ska skicka in en faktura till kommunen behöver du göra det elektroniskt. Enligt lag behöver alla fakturor till offentlig sektor vara elektroniska. Fakturor som är i PDF-format eller som är skannade räknas inte som elektroniska.
Fakturera kommunen
Ska du skicka e-fakturor till Lerums kommun behöver du de här uppgifterna:
GLN-nummer: 7340056601626
Kommunens VAN-operatör heter Visma Proceedo.
Lerums kommuns organisationsnummer: 212000-1447
Fakturor som skickas till kommunen ska även innehålla något av det här:
- Ordernummer. Om det finns en elektronisk order från Lerums kommun som ligger till grund för fakturan ska du ange ordernummer i första hand på fakturan. Kommunen har ordernummer som börjar med LER och därefter 7 siffror, exempelvis LER1234567.
- Beställarreferens. Alla beställare i Lerums kommun har en unik referenskod. Den består av sex bokstäver och fyra siffror, exempelvis abcxyz1234.
Om du saknar ordernummer eller referens ska du kontakta den person som gjort beställningen.
E-faktura format
Lerums kommun tar främst emot e-fakturor i Peppol-format, Peppol BIS Billing 3.0. Det är ett standardiserat och godkänt sätt att byta elektroniska dokument inom EU. Det går även i linje med lagstiftningen. En e-faktura får ett Peppol-format när den skickas via ett Peppol-nätverk. Det är något som de flesta operatörer idag är anslutna till.
Lerums kommuns Peppol-id är: 0007:2120001447
Diggs information om Peppol Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kom igång med e-fakturering
Det finns olika lösningar för att skicka en e-faktura. Vissa företag använder operatörer som ingår i den så kallade standardkanalen. I de fall kan du som leverantör enkelt komma igång. Allt du behöver göra är att kontakta din operatör för vidare instruktioner.
Operatörerna som ingår i standardkanalen är:
- Inexchange
- Pagero
- CrediFlow
- Bankgirocentralen – SEB, Handelsbanken, Danske bank
- Swedbank
- TietoEnator
- Visma Spcs
- Basware
- Evry
- Expert systems – Fakturaportalen
Har ditt företag en annan operatör än de ovan behöver du kontakta Lerums kommun. Det behöver du göra i förväg för en särskild integrationsanslutning.
Leverantörsportal
Lerums kommun har en gratis leverantörsportal som heter Proceedo. Via den kan du skapa och skicka fakturor elektroniskt. Proceedo är tillgängligt för företag som inte har någon egen operatör att skicka e-fakturor från. Det går även att integrera en produktkatalog via portalen.
För att komma åt leverantörsportalen behöver du inloggningsuppgifter. Du behöver även en överrenskommelse för uppsättning av leverantören i kommunens e-handelssystem. Kontakta upphandlingsenheten så hjälper de dig.
Ett annat alternativ för en gratis leverantörsportal är B2Brouter. Där kan du skapa och skicka e-faktura i formatet Peppol BIS Billing 3. Portalen är godkänd av Single Face To Industry, SFTI. SFTI är en organisation som arbetar med att öka förutsättningarna för e-handel i offentlig sektor.
Om du har frågor om B2Brouter eller vill registrera ett konto hos dem kan du besöka deras webbplats.
B2Brouters webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: