Kommunstyrelsen har ansvar för att leda förvaltningen och för all verksamhet som kommunen gör för invånarna. Kommunstyrelsen ansvarar för att kommunfullmäktiges beslut genomförs. Kommunstyrelsen har elva ordinarie ledamöter och elva ersättare.
Kommunstyrelsen har ansvar för all verksamhet som kommunen gör för invånarna, exempelvis skola, förskola, service för äldre, planering av nytt byggande. Utöver det ska kommunstyrelsen leda och samordna kommunens alla angelägenheter.
Kommunstyrelsen har också uppgifter som att:
Till sin hjälp har kommunstyrelsen den kommunala förvaltningen med medarbetare som utför de uppdrag som kommunen ansvarar för och de uppdrag politikerna beslutar om.
Kommunstyrelsen har elva ordinarie ledamöter och elva ersättare. Kommunstyrelsens möten är inte offentliga.
Kommunstyrelsen har fyra utskott. Utskotten arbetar med att föra dialog med förvaltningen och att förbereda frågor för beslut i kommunstyrelsen. Utskotten beslutar i ärenden enligt kommunstyrelsens delegationsordning. Varje utskott består av fem ledamöter. Kommunstyrelsens arbetsutskottet har även fem ersättare.
Stöd- och omsorgsutskottet ska bereda och föra dialog i ärenden som är kopplade till Sektor stöd och omsorgs verksamhetsområde, kommunens olika omsorgsverksamheter.
Lärandeutskottet ska bereda och föra dialog i ärenden som är kopplade till Sektor lärandes verksamhetsområde, frågor som rör skolan och kommunens fritids- och kulturverksamhet.
Samhällsbyggnadsutskottet ska bereda och föra dialog i ärenden som är kopplade till Sektor samhällsbyggnads verksamhetsområde, samhällsbyggnadsfrågor.
Kommunstyrelsens arbetsutskott ska ha hand om, bereda och föra dialog i ärenden som rör ekonomi, personal, näringslivsfrågor, ledningsfrågor, klimat- och miljöfrågor och frågor som är samhällsövergripande eller som rör kommunens vision.
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se