E-legitimation
E-legitimation fungerar på samma sätt som körkort och ID-kort. Du behöver använda dig av e-legitimation för att logga in i kommunens e-tjänster. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.
Vad är e-legitimation?
E-legitimation fungerar som ett körkort eller ID-kort. Du använder det för att legitimera dig digitalt. Du kan bland annat använda e-legitimation vid kontakt med olika myndigheter. Om du är bankkund så kan du hämta ut en e-legitimation gratis genom din bank. För att använda Lerums kommuns e-tjänster behöver du i många fall använda dig av e-legitimation. Till Lerum kommuns tjänster kan du idag logga in med BankID, Freja eID, Nordea och Telia.
BankID
BankID är en typ av e-legitimation. E-identifikationen har nämligen olika namn beroende på vem som ger ut e-legitimationen. De flesta av Sveriges större banker har enats om en gemensam typ av e-identifikation som de kallar BankID.
Så skaffar du BankID
Du kan skaffa BankID via din egen bank. För att göra det behöver du ha ett svenskt personnummer. Banken behöver även ingå i samarbetet runt BankID. Det finns olika åldergränser för BankID beroende på om du vill ha BankID på fil eller på ett kort. Du kan läsa mer om de olika åldersgränserna på din banks webbplats.
Mobilt BankID
Mobilt BankID är en identifikation som sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör bland annat att du kan använda din mobila enhet som en fristående säkerhetsdosa. Med Mobilt BankID kan du legitimera dig på internet, även om du surfar på en dator. Du kommer igång med Mobilt BankID genom din internetbank.
Freja eID
Freja eID är en ny form av e-legitimation för dig som inte vill använda BankID. Freja eID är gratis och godkänt av staten. Du kan använda Freja eID för alla tjänster i kommunen där det går att logga in via Mobilt BankID.
Så skaffar du Freja eID
Du kan registrera dig för Freja eID via webbplatsen frejaeid.com.
Registrera dig för Freja eID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid problem med Freja eID
Har du problem med ditt Freja eID kan du kontakta deras supportteam. De är tillgängliga på vardagar mellan klockan 8-22.
Kontakta Freja eIDs supportteam
Telefon: 08-38 88 58
E-post: support@frejaeid.com
Användning av e-legitimation
Du kan använda e-legitimation på flera olika datorer så länge datorn uppfyller de tekniska kraven. Du kan läsa om de tekniska kraven på din banks eller Telias webbplats.
Om du har e-legitimation på fil kan du spara det på exempelvis ett USB-minne. Då kan du koppla in den i valfria dator. Tänk på att vissa e-legitimationer kräver en säkerhetsprogramvara, exempelvis Nordeas och Telias. Då behöver du installera programmet på datorn innan du kan logga in med e-legitimationen.
Om du använder e-legitimation på kort kan du koppla din kortläsare till valfri dator. Även här gäller att säkerhetsprogrammet behöver vara installerat på den dator du tänker använda.
Glömt lösenord till e-legitimation
Om du har glömt lösenordet till din e-legitimation behöver du hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Det är bara du som vet vad du har för lösenord. Därför kan det inte återställas om du glömmer av det.
Om du har din e-legitimation på ett smart kort har du även fått en PUK-kod. Om du glömmer av dtt korts PIN-kod kan du återställa det med PUK-koden.
Logga in med e-legitimation som vårdnadshavare
Om du har problem att logga in med din e-legitimation som vårdnadshavare kan du kontrollera om du behöver uppdatera säkerhetsprogramvaran. Kontrollera att du använder en e-legitimation, webbläsare, säkerhetsprogramvara eller operativsystem som din utgivare stödjer. Det gör du genom att testa din e-legitimation hos respektive utgivare. Om det fortfarande inte fungerar kan du kontakta din banks kundtjänst.
Kontakta kundcenter KomIn
Har du frågor om kommunens e-tjänster kan du kontakta kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Mer information
- Skatteverket om e-legitimation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- BankID support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Nordea support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Telia support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Freja eID support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast uppdaterad: