Varje Lerumsbo slänger cirka 7 kilo sopor i veckan. Här får du reda på de viktigaste sakerna du ska tänka på för att tömningen av kärlen ska fungera.
Ställ fram ditt sopkärl senast klockan 6 på morgonen den dag som det ska tömmas och låt kärlet stå tills det har blivit tömt.
Om ditt kärl inte har blivit tömt på tömningsdagen, ber vi dig att ha överseende med det. Låt kärlet stå ute tills tömning sker. Kontakta kundcenter KomIn om soporna inte blir hämtade.
På hämtningsdagen ska handtaget och hjulen på sopkärlet vara vända utåt för att minska belastningen för renhållningspersonalen. Avstånd mellan soprum eller platsen för behållaren, och lastplatsen för sopbilen bör inte vara längre än 20 meter. Vägen ska vara lättframkomlig. Villahushållens sopkärl ska ligga så nära sopbilens lastplats som möjligt.
För att sophämtningen ska fungera på vintern behöver renhållningspersonalen din hjälp med att få bort snön. Det är renhållningspersonalen som avgör om ditt kärl kan tömmas eller inte.
Om personalen inte kan tömma kärlet på grund av utebliven snöröjning lämnas ett meddelande i din brevlåda. Då töms ditt kärl vid nästa ordinarie tömningstillfälle. Du kan också beställa en extra tömning, till en kostnad av 250 kronor med moms, plus viktavgift. Beställ via e-tjänsten extratjänster.
När helgdagar infaller på vanliga veckodagar behöver vi tillfälligt ändra schemat. Ställ ut din tunna och låt tunnan stå tills den är tömd.
Vecka 21 2022 hämtas avfallet som vanligt. Vi hämtar även torsdag 26 maj som är Kristi himmelsfärdsdag.
Vecka 23 2022 hämtas avfallet som vanligt. Vi hämtar även måndag 6 juni som är nationaldagen.
Ordinarie tömningsdag | Tömningsdag midsommar, vecka 25 |
---|---|
Måndag 20 juni | Måndag 20 juni |
Tisdag 21 juni | Måndag 20 juni och tisdag 21 juni |
Onsdag 22 juni | Tisdag 21 juni och onsdag 22 juni |
Torsdag 23 juni | Onsdag 22 juni och torsdag 23 juni |
Fredag 24 juni, midsommarafton | Torsdag 23 juni |
Vecka 52 hämtas avfallet som vanligt. Vi hämtar även måndag 26 december som är annandag jul.
Kläm fast en oanvänd påse för matavfall, alternativt tejpa fast en vanlig påse på handtaget på locket på ditt sopkärl. Vid nästa tömning lämnar renhållningspersonalen en ny bunt med matavfallspåsar till dig.
Du kan också hämta nya matavfallspåsar hos kommunen:
Företag, samfälligheter och bostadsrättföreningar kan beställa påsar och hållare hos KomIn.
Det finns större påsar på 22 liter, 45 liter och 140 liter. De är anpassade för större mängder matavfall från restauranger, skolkök och andra verksamheter. Påsarna är tillverkade av dubbelt papper och är förstärkta i botten. För att använda dessa påsar behövs särskilda påshållare.
För mer information och beställning kontakta kommunens kundcenter KomIn.
Papperspåsen är till 100 procent gjord av förnyelsebart material och kan rötas tillsammans med matavfallet. Påsen är gjord av ett tåligt papper som släpper igenom vattenånga men inte vattendroppar.
Andra så kallade biopåsar består ofta till hälften av plast, framställd ur råolja. Valet av påse har även att göra med vilken behandlingsmetod man väljer för matavfallet. Plastpåsar och biopåsar fastnar lätt i utrustningen, vilket ställer till problem. Biopåsar eller plastpåsar bryts heller inte ner i rötgaskammaren. Det gör att små bitar av plast blir kvar i biogödseln och följer med ut på åkermarken.
Nej. De påsar vi använder för matavfall har framförallt valts för att påsen bryts ner fullständigt och fungerar bäst i rötningsprocessen. De är även fukttåliga och innehåller ett godkänt lim.
Använd alltid den bruna påshållaren, och inte en vanlig sophink. Påshållaren ser till att påsen står luftigt, håller sig torr och inte går sönder. Om påsen ställs i en vanlig hink förstörs cirkulationen.
Var noga med att låta matavfallet rinna av i vasken innan du lägger det i påsen. Lägg gärna lite hushållspapper, tidningspapper eller en bit äggkartong i botten på påsen. Det suger upp överflödig vätska. Hjälper inte detta, kan du använda dubbla papperspåsar.
Det är inte tillåtet att installera en avfallskvarn kopplat till kommunens vatten- och avloppsledningsnät. Våra ledningar inte är byggda för detta. Risken för avloppsstopp blir för stor.
Matavfall och övrigt hushållsavfall, så kallat restavfall, töms varannan vecka för villaägare och tvåfamiljsfastigheter. För flerfamiljsbostäder och verksamheter töms soporna oftast varje vecka.
I vissa fall kan fastighetsägaren ansöka om att få uppehåll i hämtningen av hushållsavfallet. Till exempel om fastigheten brunnit ned, rivits eller vid längre utlandsvistelse.
Ansökan blir godkänd om fastigheten inte används under uppehållet. Uppehållet måste vara minst tre månader för en helårsbostad. Uppehållet måste vara hela hämtningsperioden för fritidsbostad, 1 maj–30 september. En avgift på 300 kronor tas ut.
Ansök via vår e-tjänst. Ansökan ska skickas in minst en månad innan avsedd ändring eller uppehållsperiod.
Under ett uppehåll kommer du inte in till återvinningscentralen. Beviljat uppehåll skickas till dig som söker och till entreprenören.
Under tiden för uppehållet ska sopkärlet förvaras säkert så att det inte kommer till skada eller förstörs. Om sopkärlet är skadat eller har försvunnit efter uppehållstidens utgång, får fastighetsägaren betala ett nytt kärl.
När du säljer din fastighet ska du som tidigare ägare anmäla ägarbyte senast två veckor innan flytt. Du kan anmäla ägarbyte via e-tjänst eller genom att kontakta Lerums kommuns kundcenter KomIn.
Avgifter, regler och abonnemang
Ett hushåll kan ansöka om att få sophämtning var fjärde vecka i stället för ordinarie med tömning varannan vecka. Du måste då ta hand om ditt matavfall. Antingen genom insamling i brunt kärl eller med godkänd skadedjurssäker varmkompost.
Ansök om glesare tömning via vår e-tjänst. Det är miljö- och byggnadsnämnden som beviljar glesare tömning. Ansökan blir behandlad så fort den kommit in.
Har du inte ett brunt kärl och abonnemanget sortering av matavfall, beställer du ett brunt matavfallskärl. Kontakta kommunens kundcenter KomIn.
För att kompostera matavfall hemma måste du skicka in en anmälan till miljöenheten. Komposteringen ska göras i en godkänd och skadedjurssäker varmkompost.
Om du vid något tillfälle har mer hushållsavfall än vanligt kan du lämna en extra säck i samband med ordinarie tömning. Fastighetsägaren skaffar själv en säck som får rymma högst 240 liter. Tjänsten ska beställas i förväg och kostar 69 kronor per säck, plus viktavgift. Beställ via e-tjänst extratjänster.
Om man har extra mycket avfall och inte kan vänta till nästa ordinarie tömningsdag kan man beställa extratömning av kärlet. Det kostar 250 kronor per gång, plus viktavgift. Beställ via e-tjänst extratjänster.
Grövre hushållsavfall som inte kan läggas i sopkärl kan hämtas efter beställning. Till exempel trädgårdsavfall, kasserade möbler, cyklar och barnvagnar.
Grovavfallet ska vara sorterat och märkt med typ av avfall. Avfallet ska sorteras och märkas i de olika kategorierna: metall, brännbart - energiåtervinning, obrännbart - ej återvinningsbart och trädgårdsavfall. Avgiften är 313 kronor för upp till 1 kubikmeter.
Grovavfall hämtas på samma ställe som dina sopkärl vanligtvis står. Beställ hämtning av grovavfall vid fastigheten via vår e-tjänst extratjänster.
Beställning görs hos Renovas kundservice. Avgiften är 369 kronor per enhet med moms. Farligt avfall från hushåll kan lämnas utan kostnad på återvinningscentralen Hultet, miljöskåpet samlaren eller till farligt avfall-bilen. Följ reglerna för vad som får slängas var.
Hos Renovas kundservice kan du beställa hämtning av kylskåp, frys och vitvaror som normalt finns i enskilda hushåll. Avgiften är 463 kronor per möbel.
Vill du att chauffören ska hämta kärlet för tömning, sker det mot en avgift. Till exempel kostar en sträcka på 1,1–5,0 meter 132 kronor per år och kärl inklusive moms vid hämtning 26 gånger per år. Notera att vid brant backe är det inte alltid möjligt på grund av arbetsmiljöskäl.
Tänk på att under vintertid måste vägen från kärlet till sopbilen vara snöröjd och vid behov också sandad. Skotta i hela kärlets bredd. Det är för att renhållningspersonalen ska hinna tömma alla kärl under en arbetsdag. Det är också bra om hämtvägen till gatan är så kort som möjligt. Om kärlet är felvänt eller svårt att komma åt, kan vi inte hämta dina sopor. Om det inte finns tid för skottning eller om sanden skulle vara slut, kan du naturligtvis själv dra fram kärlet till vägen. Då underlättar du för våra renhållare och ditt kärl kan hämtas.
Rengör sopkärl och soputrymme om det är smutsigt. Det är fastighetsägarens ansvar. Gör det regelbundet för att undvika dålig lukt eller fastfrysning i kärlet.
För att tömningen av kärlen ska kunna ske så smidigt som möjligt finns det några enkla riktlinjer att följa.
Se till att det finns cirka 1 decimeter på sidorna omkring och mellan kärlen. Inga nivåskillnader eller kanter ska finnas upp till kärlen. Ta som måttstock att kärlen ska gå att rulla ut och in i ramen. Helst ska kärlen endast vara inbyggda på tre sidor och öppet fram.
En dörr ska alltid ha en uppställningsanordning, ett så kallat dörrstopp. Om du sätter en tvärslå i framkant eller tak på ramen bör den ligga minst tre decimeter över kärlens lock. Tänk på att det kan krävas bygglov för bygge av fasta konstruktioner.
Bor du i flerfamiljshus eller samfällighet, väljer fastighetsägaren eller styrelsen vilket abonnemang som gäller för alla.
Ett grönt kärl på 660 liter och ett brunt kärl på 140 liter med 52 tömningar per år beräknas räcka för cirka 10 hushåll.
Från och med 1 januari 2022 upphör producentansvaret för returpapper. Det innebär att insamling och behandling av returpapper hamnar under kommunalt ansvar och endast får göras på uppdrag av kommunen.
Det finns en lista på entreprenörer som är auktoriserade av kommunen och godkända att samla in returpapper på uppdrag av kommunen. Det är fritt för flerfamiljsbostadshus och verksamheter att välja bland dessa entreprenörer för att hämta ert returpapper, kontakta valfri entreprenör från listan så hjälper de er vidare.
Kontakta kommunens kundcenter KomIn vid frågor om utebliven sophämtning eller kärlplacering.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Kontakta Renova vid hämtning av farligt avfall och vitvaror.
Telefon: 0302-238 90
E-post: kundservice@renova.se
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se