Hämtning av ditt hushållsavfall
Varje Lerumsbo slänger cirka 7 kilo sopor i veckan. Här får du reda på de viktigaste sakerna du ska tänka på för att tömningen av kärlen ska fungera.
På hämtningsdagen
Ställ fram ditt sopkärl senast klockan 6 på morgonen den dag som det ska tömmas och låt kärlet stå tills det har blivit tömt.
Om försenad tömning – låt ditt kärl stå kvar
Om ditt kärl inte har blivit tömt på tömningsdagen, ber vi dig att ha överseende med det. Låt kärlet stå ute tills tömning sker. Kontakta kundcenter KomIn om soporna inte blir hämtade.
Placering av kärlet på hämtningsdagen
På hämtningsdagen ska handtaget och hjulen på sopkärlet vara vända utåt för att minska belastningen för miljöarbetarna. Om du bor i villa ska ditt kärl stå i direkt anslutning till sopbilens uppställningsplats. Kärl placerade mer än 1 meter från tomtgräns eller sopbilens uppställningsplats kräver beställning av dragväg. Då behöver du betala en avgift utifrån den taxa som gäller.
Vintertid
För att sophämtningen ska fungera på vintern behöver miljöarbetarna din hjälp med att få bort snön. Det är miljöarbetarna som avgör om ditt kärl kan tömmas eller inte.
Om miljöarbetarna inte kan tömma kärlet på grund av utebliven snöröjning, så töms ditt kärl vid nästa ordinarie tömningstillfälle. Du kan också beställa en extra tömning, till en kostnad av 250 kronor med moms, plus viktavgift. Beställ via e-tjänsten extratjänster.
Ändrade dagar för sophämtning
När helgdagar infaller på vanliga veckodagar behöver vi ibland tillfälligt ändra schemat. Ställ ut din tunna och låt tunnan stå tills den är tömd.
Vecka 23, nationaldagen 2023
Vecka 23 hämtas avfallet som vanligt. Vi hämtar även tisdag 6 juni som är nationaldagen.
Vecka 25, midsommar 2023
Ordinarie dag | Ny hämtningsdag |
---|---|
Måndag 19 juni | Måndag 19 juni |
Tisdag 20 juni | Måndag 19 juni eller tisdag 20 juni |
Onsdag 21 juni | Tisdag 20 juni eller onsdag 21 juni |
Torsdag 22 juni | Onsdag 21 juni eller torsdag 22 juni |
Fredag 23 juni | Torsdag 22 juni |
Vecka 52, nyårsveckan 2023
Ordinarie dag | Ny hämtningsdag |
---|---|
Måndag 25 december | Tisdag 26 december |
Tisdag 26 december | Tisdag 26 december eller onsdag 27 december |
Onsdag 27 december | Onsdag 27 december eller torsdag 28 december |
Torsdag 28 december | Torsdag 28 december eller fredag 29 december |
Fredag 29 december | Fredag 29 december |
Påsar för matavfall
Kläm fast en oanvänd påse för matavfall, alternativt tejpa fast en vanlig påse på handtaget på locket på ditt sopkärl. Vid nästa tömning lämnar miljöarbetarna en ny bunt med matavfallspåsar till dig.
Du kan också hämta nya matavfallspåsar hos:
- Hagströms Lanthandel i Sjövik
- Lerums kundcenter KomIn, Bagges Torg, Brobacken 1, Lerum
- Teknisk service, Förrådet, Hedeforsvägen 6, Stenkullen
- Återvinningscentralen Hultet
Företag, samfälligheter och bostadsrättsföreningar
Företag, samfälligheter och bostadsrättföreningar kan beställa påsar och hållare hos KomIn.
Större påsar för verksamheter
Det finns större påsar på 22 liter, 45 liter och 140 liter. De är anpassade för större mängder matavfall från restauranger, skolkök och andra verksamheter. Påsarna är tillverkade av dubbelt papper och är förstärkta i botten. För att använda dessa påsar behövs särskilda påshållare.
För mer information och beställning kontakta kommunens kundcenter KomIn.
Varför papperspåse?
Papperspåsen är till 100 procent gjord av förnyelsebart material och kan rötas tillsammans med matavfallet. Påsen är gjord av ett tåligt papper som släpper igenom vattenånga men inte vattendroppar.
Andra så kallade biopåsar består ofta till hälften av plast, framställd ur råolja. Valet av påse har även att göra med vilken behandlingsmetod man väljer för matavfallet. Plastpåsar och biopåsar fastnar lätt i utrustningen, vilket ställer till problem. Biopåsar eller plastpåsar bryts heller inte ner i rötgaskammaren. Det gör att små bitar av plast blir kvar i biogödseln och följer med ut på åkermarken.
Får jag använda andra påsar än de från kommunen?
Nej. De påsar vi använder för matavfall har framförallt valts för att påsen bryts ner fullständigt och fungerar bäst i rötningsprocessen. De är även fukttåliga och innehåller ett godkänt lim.
Vad gör jag om påsen läcker?
Använd alltid den bruna påshållaren, och inte en vanlig sophink. Påshållaren ser till att påsen står luftigt, håller sig torr och inte går sönder. Om påsen ställs i en vanlig hink förstörs cirkulationen.
Var noga med att låta matavfallet rinna av i vasken innan du lägger det i påsen. Lägg gärna lite hushållspapper, tidningspapper eller en bit äggkartong i botten på påsen. Det suger upp överflödig vätska. Hjälper inte detta, kan du använda dubbla papperspåsar.
Jag vill hellre ha en avfallskvarn, går det?
Det är inte tillåtet att installera en avfallskvarn kopplat till kommunens vatten- och avloppsledningsnät. Våra ledningar inte är byggda för detta. Risken för avloppsstopp blir för stor.
Hämtningsintervall
Matavfall och övrigt hushållsavfall, så kallat restavfall, töms varannan vecka för villaägare och tvåfamiljsfastigheter. För flerfamiljsbostäder och verksamheter töms soporna oftast varje vecka.
Uppehåll i hämtning
I vissa fall kan fastighetsägaren ansöka om att få uppehåll i hämtningen av hushållsavfallet. Till exempel om fastigheten brunnit ned, rivits eller vid längre utlandsvistelse.
Ansökan blir godkänd om fastigheten inte används under uppehållet. Uppehållet måste vara minst fyra månader för en helårsbostad. Uppehållet måste vara hela hämtningsperioden för fritidsbostad, 1 maj–30 september. En avgift på 300 kronor tas ut.
Ansök via vår e-tjänst. Ansökan ska skickas in minst en månad innan avsedd ändring eller uppehållsperiod.
Under ett uppehåll kommer du inte in till återvinningscentralen. Beviljat uppehåll skickas till dig som söker och till entreprenören.
Fastighetsägarens ansvar under tiden som uppehållet gäller
Under tiden för uppehållet ska sopkärlet förvaras säkert så att det inte kommer till skada eller förstörs. Om sopkärlet är skadat eller har försvunnit efter uppehållstidens utgång, får fastighetsägaren betala ett nytt kärl.
När du flyttar
När du säljer din fastighet ska du som tidigare ägare anmäla ägarbyte senast två veckor innan flytt. Du kan anmäla ägarbyte via e-tjänst eller genom att kontakta Lerums kommuns kundcenter KomIn.
Avgifter, regler och abonnemang
Glesare tömning
Ett hushåll kan ansöka om att få sophämtning var fjärde vecka i stället för ordinarie med tömning varannan vecka. Du måste då ta hand om ditt matavfall. Antingen genom insamling i brunt kärl eller med godkänd skadedjurssäker varmkompost.
Ansök om glesare tömning via vår e-tjänst. Det är miljö- och byggnadsnämnden som beviljar glesare tömning. Ansökan blir behandlad så fort den kommit in.
Har du inte ett brunt kärl och abonnemanget sortering av matavfall, beställer du ett brunt matavfallskärl. Kontakta kommunens kundcenter KomIn.
För att kompostera matavfall hemma måste du skicka in en anmälan till miljöenheten. Komposteringen ska göras i en godkänd och skadedjurssäker varmkompost.
Extratjänster
Extra säck
Om du vid något tillfälle har mer hushållsavfall än vanligt kan du lämna en extra säck i samband med ordinarie tömning. Fastighetsägaren skaffar själv en säck som får rymma högst 240 liter. Tjänsten ska beställas i förväg och kostar 69 kronor per säck, plus viktavgift. Beställ via e-tjänst extratjänster.
Extra tömning
Om man har extra mycket avfall och inte kan vänta till nästa ordinarie tömningsdag kan man beställa extratömning av kärlet. Det kostar 250 kronor per gång, plus viktavgift. Beställ via e-tjänst extratjänster.
Hämtning av grovavfall
Grövre hushållsavfall som inte kan läggas i sopkärl kan hämtas efter beställning. Till exempel trädgårdsavfall, kasserade möbler, cyklar och barnvagnar.
Grovavfallet ska vara sorterat och märkt med typ av avfall. Avfallet ska sorteras och märkas i de olika kategorierna: metall, brännbart - energiåtervinning, obrännbart - ej återvinningsbart och trädgårdsavfall. Avgiften är 313 kronor för upp till 1 kubikmeter.
Grovavfall hämtas på samma ställe som dina sopkärl vanligtvis står. Beställ hämtning av grovavfall vid fastigheten via vår e-tjänst extratjänster.
Hämtning av farligt avfall
Beställning görs hos Renovas kundservice. Avgiften är 463 kronor per enhet med moms. Farligt avfall från hushåll kan lämnas utan kostnad på återvinningscentralen Hultet, miljöskåpet samlaren eller till farligt avfall-bilen. Följ reglerna för vad som får slängas var.
Hämtning av kylskåp och frys
Hos Renovas kundservice kan du beställa hämtning av kylskåp, frys och vitvaror som normalt finns i enskilda hushåll. Avgiften är 463 kronor per möbel.
Avgift för att hämta kärlet
Vill du att chauffören ska hämta kärlet för tömning, sker det mot en avgift. Till exempel kostar en sträcka på 1,1–5,0 meter 147 kronor per år och kärl inklusive moms vid hämtning 26 gånger per år. Notera att vid brant backe är det inte alltid möjligt på grund av arbetsmiljöskäl.
Tänk på att under vintertid måste vägen från kärlet till sopbilen vara snöröjd och vid behov också sandad. Skotta i hela kärlets bredd. Det är för att renhållningspersonalen ska hinna tömma alla kärl under en arbetsdag. Det är också bra om hämtvägen till gatan är så kort som möjligt. Om kärlet är felvänt eller svårt att komma åt, kan vi inte hämta dina sopor. Om det inte finns tid för skottning eller om sanden skulle vara slut, kan du naturligtvis själv dra fram kärlet till vägen. Då underlättar du för våra renhållare och ditt kärl kan hämtas.
Rengör kärlet
Rengör sopkärl och soputrymme om det är smutsigt. Det är fastighetsägarens ansvar. Gör det regelbundet för att undvika dålig lukt eller fastfrysning i kärlet.
Riktlinjer för bygge av kur för sopkärl
För att tömningen av kärlen ska kunna ske så smidigt som möjligt finns det några enkla riktlinjer att följa.
Se till att det finns cirka 1 decimeter på sidorna omkring och mellan kärlen. Inga nivåskillnader eller kanter ska finnas upp till kärlen. Ta som måttstock att kärlen ska gå att rulla ut och in i ramen. Helst ska kärlen endast vara inbyggda på tre sidor och öppet fram.
En dörr ska alltid ha en uppställningsanordning, ett så kallat dörrstopp. Om du sätter en tvärslå i framkant eller tak på ramen bör den ligga minst tre decimeter över kärlens lock. Tänk på att det kan krävas bygglov för bygge av fasta konstruktioner.
Fyrfackskärl från 2025
En ny avfallsförordning gäller i hela Sverige som rör kommunal fastighetsnära insamling av avfall. För Lerum innebär det att kommunen:
- inför två fyrfackskärl för villor och mindre flerfamiljsbostäder, tidigast 2025, med plats även för förpackningar. De nya sopkärlen kommer ta större plats än dagens.
- upphandlar auktoriserat system för hämtning av förpackningar vid flerfamiljshus, på samma sätt som returpapper.
Mer information kommer allteftersom.
Mått för fyrfackskärl
Fyrfackskärlen är bredare än dagens kärl. För att få plats med båda kärlen behövs en yta på cirka 1 gånger 2 meter. Tänk på att kärlen behöver stå på hårdgjort underlag, så det går att dra fram dem till sopbilen. På tömningsdagen ska handtagen vara ut mot vägen.
Ett nytt fyrfackskärl har måttet:
- Bredd 77 centimeter
- Höjd 111 centimeter
- Djup 81 centimeter.
Sortering och tömning av fyrfackskärl
De nya fyrfackskärlen kommer att tömmas varannan vecka, ett kärl per vecka. Avfallsbilen som kommer har fyra fack, ett för varje avfallsslag. Därför kan bara ett kärl tömmas per hämtning.
- I det ena kärlet sorterar du: matavfall, pappersförpackningar, färgat glas och tidningar.
- I det andra kärlet sorterar du: restavfall, plastförpackningar, ofärgat glas och metallförpackningar.
Flerfamiljsbostadshus och verksamheter
Bor du i flerfamiljshus eller samfällighet, väljer fastighetsägaren eller styrelsen vilket abonnemang som gäller för alla.
Ett grönt kärl på 660 liter och ett brunt kärl på 140 liter med 52 tömningar per år beräknas räcka för cirka 10 hushåll.
Fastighetsnära insamling av tidningar, så kallat returpapper
Från och med 1 januari 2022 upphör producentansvaret för returpapper. Det innebär att insamling och behandling av returpapper hamnar under kommunalt ansvar och endast får göras på uppdrag av kommunen.
Det finns en lista på entreprenörer som är auktoriserade av kommunen och godkända att samla in returpapper på uppdrag av kommunen. Det är fritt för flerfamiljsbostadshus och verksamheter att välja bland dessa entreprenörer för att hämta ert returpapper, kontakta valfri entreprenör från listan så hjälper de er vidare.
Kontaktuppgifter hämtning avfall
Kontakta kommunens kundcenter KomIn vid frågor om utebliven sophämtning eller kärlplacering.
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Kontakta Renova vid hämtning av farligt avfall och vitvaror.
Renovas kundservice
Telefon: 0302-238 90
E-post: kundservice@renova.se
Senast uppdaterad: