Abonnemang, avgifter och regler för avfall
Du väljer abonnemang och storlek på kärl utifrån ditt behov. Avgiften täcker kostnaden för att ta hand om ditt avfall på rätt sätt.
E-tjänster
- Dina abonnemang och fakturor för avfall, vatten och avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ansök om nytt abonnemang för avfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ansökan om ändring i avfallsabonnemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Autogiroanmälan för ditt avfallsabonnemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ägarbyte av abonnemang för avfall och/eller vatten och avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mina sidor
E-tjänsten dina abonnemang och fakturor är till för dig som har abonnemang för avfall eller kommunalt vatten och avlopp. Du hittar information om bland annat dina fakturor, dina abonnemang och tömningsdag för ditt hushållsavfall.
Logga in
Som privatperson kan du logga in på mina sidor på två sätt.
- Via ditt personnummer och kundnummer. Kundnumret hittar du på din senaste faktura.
- Via BankID.
Som företagsabonnent anger du organisationsnummer under rubriken personnummer. Ange två nollor före organisationsnumret.
Abonnemang
Om du har abonnemang väljer du själv vilken typ av avfallsabonnemang du vill ha. Vårt standardabonnemang är sortering av matavfall med ett restavfallskärl på 190 liter.
Du kan ansöka om ett nytt avfallsabonnemang eller ändra ditt befintliga i våra e-tjänster.
Som abonnent kan du
- Välja att sortera ut ditt matavfall eller hemkompostera matavfallet. Tänk på att den hemkompost måste anmälas till Miljöenheten.
- Välja kärlstorlek för restavfallet. Storlekarna som finns är 140, 190, 240, 370 och 660 liter.
- Välja tömningsintervall. Varannan vecka är det vanligaste för villaägare och tvåfamiljshus. Flerfamiljsfastigheter och verksamheter har oftast hämtning en gång i veckan.
Uppehåll i hämtning eller glesare tömning
I avfallsabonnemanget ingår även
- Tillgång till återvinningscentralen Hultet.
- Hämtning av farligt avfall fyra gånger per år via farligt avfall och secondhand-bilen.
- Ditt elavfall tas omhand på rätt sätt med hänsyn till miljön.
- Rådgivning till hushållen.
Fast och rörlig avgift
Avgiften för ett avfallsabonnemang består av en fast och en rörlig del. Den fasta avgiften beror på storleken på ditt kärl och hur ofta avfallet hämtas. Den rörliga avgiften för år 2023 är 2,25 kronor per kilo för allt hämtat hushållsavfall.
Abonnemangstyper
Sortering av matavfall
Du sorterar ut allt ditt matavfall i en särskild papperspåse. Papperspåsen lägger du sedan i ditt bruna kärlet för matavfall. Ditt matavfall rötas och blir till biogas och biogödsel. Övrigt hushållsavfall slänger du i ditt gröna avfallskärl för restavfall.
Kommunens standardabonnemang för sortering innebär ett brunt 140 liters kärl för av matavfall och ett grönt 190 liter kärl för restavfall med tömning varannan vecka.
Om du vill ändra på abonnemanget gör du det via e-tjänsten ansökan om ändring i avfallsabonnemang.
Hemkompostering
Du sorterar ut allt ditt matavfall och lägger det i en skadedjurssäker varmkompost på din tomt. Du står själv för inköp, skötsel och utrustning. Det måste anmälas till kommunen för godkännande.
Övrigt hushållsavfall slänger du i ditt gröna avfallskärl för restavfall.
Räkneexempel
Exemplet är baserat på det vanligaste abonnemanget i kommunen, sortering av matavfall, med ett 190 liters kärl för restavfall och ett kärl för matavfall. Tömning varannan vecka, 26 gånger per år.
Typ av avgift | Kostnad, inklusive moms |
---|---|
Helårsabonnemang, fast avgift år 2023 | 1 795 kronor |
100 kilo matavfall | 225 kronor |
200 kilo brännbart avfall | 450 kronor |
Totalkostnad per år | 2 470 kronor |
Faktura
Abonnemang för helårsboende och verksamheter faktureras fyra gånger per år och säsongsboende två gånger per år. Vill du ha månadsfaktura behöver du ha e-post eller e-faktura.
Flerbostadshus och verksamheter
Bor du i flerbostadshus eller samfällighet, väljer fastighetsägaren eller styrelsen vilket abonnemang som gäller för alla.
Ett grönt kärl på 660 liter och ett brunt kärl på 140 liter med 52 tömningar per år beräknas räcka för cirka 10 hushåll.
Fastighetsnära insamling av tidningar, så kallat returpapper
Sedan 1 januari 2022 ligger insamling och behandling av returpapper under kommunalt ansvar och endast får göras på uppdrag av kommunen.
Det finns en lista på entreprenörer som är auktoriserade av kommunen och godkända att samla in returpapper på uppdrag av kommunen. Det är fritt för flerfamiljsbostadshus och verksamheter att välja bland dessa entreprenörer för att hämta ert returpapper, kontakta valfri entreprenör från listan så hjälper de er vidare.
När du flyttar
När du säljer din fastighet ska du som tidigare ägare anmäla ägarbyte senast två veckor innan flytt. I samband med ägarbytet registreras fakturauppgifterna för de nya ägarna och datum från när ägarbytet börjar gälla. Kommer inte ägarbytet in i tid kommer de ägare som flyttar fortsatt bli fakturerad.
Kärl tillhör fastigheten och ska därför lämnas kvar av den som flyttar.
Anmälan kan du göra dygnet runt på vår e-tjänst. Du kan också kontakta kundcenter KomIn.
Vid inflyttning till nybyggd fastighet anmäl nytt abonnemang senast två veckor innan det börjar gälla till kommunen. Som ny kund får du automatiskt ett 190-liters kärl för restavfall och ett 140-liters kärl för matavfall. Ditt avfall hämtas varannan vecka. Om du som ny ägare vill ändra på abonnemanget gör du det via e-tjänsten byte av abonnemang/kärl.
Slamtömning
Har du slamsugning av en sluten tank, måste ett ägarbyte göras hos vår entreprenör Renova som sköter tömning och fakturering.
Lämna tillbaka inpasseringskort för återvinningscentralen Hultet
Om du har ett återvinningskort, ÅVC-kort, ska du lämna in det till KomIn när du flyttar. ÅVC-kortet är en värdehandling som är knutet till din fastighet och dig som fastighetsägare. Bor du i lägenhet är det knutet till dig som hyresgäst.
Om du har ett körkort behöver du inte ett ÅVC-kort.
När du flyttar ska ÅVC-kortet lämnas eller skickas in till Lerums kommun på följande adress:
Lerums kommun
Kundcenter KomIn
443 80 Lerum
Kommunens ansvar
Kommunens ansvar när det gäller avfallshantering
- Samla in och ta hand om hushållsavfall. I Lerums kommun utförs arbetet av entreprenören Renova.
- Ansvara för att farligt avfall tas omhand på ett säkert sätt.
- Arbeta aktivt för minskat avfall och informera om vad du kan göra för att minska ditt eget avfall.
- Återvinningscentralen Hultet finns för Lerums kommuns invånare. Där kan du lämna grovavfall, trädgårdsavfall, farligt avfall, skrot och förpackningsmaterial. Du kan inte lämna hushållsavfall.
Göteborgsregionens kommuner har en gemensam avfallsplan för perioden 2021–2030. Lerums kommun är en av kommunerna.
Regional avfallsplan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Avfallstaxa
Kommunen hämtar hushållsavfall vid alla fastigheter. Varje fastighet ska ha ett avfallsabonnemang och kunden betalar en avgift. Kommunen ser över avgifterna varje år.
Taxan består av en fast och en rörlig del. Den fasta delen är grundavgift för gemensam service och hämtningsavgift för kärl och tömning. Den rörliga delen är viktbaserad.
De avgifter som tas ut för avfallshantering ska användas att bekosta verksamheten. Pengarna får inte användas av andra än av den verksamhet som taxan avser.
Föreskrifter om avfallshantering
I avfallsföreskrifterna står vilka skyldigheter och vem som är ansvarig.
Senast uppdaterad: