Du väljer abonnemang och storlek på kärl utifrån ditt behov. Avgiften täcker kostnaden för att ta hand om ditt avfall på rätt sätt.
Mina sidor – dina abonnemang och fakturor
Ansök om nytt abonnemang för avfall
Ansökan om ändring i avfallsabonnemang
Autogiroanmälan för ditt avfallsabonnemang
Ägarbyte av abonnemang för avfall och/eller vatten och avlopp
E-tjänsten mina sidor är till för dig som har abonnemang för avfall eller kommunalt vatten och avlopp. Du hittar information om bland annat dina fakturor, dina abonnemang och hämtningsdag för ditt hushållsavfall.
Som privatperson kan du logga in på mina sidor på två sätt.
Som företagsabonnent anger du organisationsnummer under rubriken personnummer. Ange två nollor före organisationsnumret.
Kommunen hämtar hushållsavfall vid alla fastigheter. Varje fastighet ska ha ett avfallsabonnemang och kunden betalar en avgift. Kommunen ser över avgifterna varje år.
Taxan består av en fast och en rörlig del. Den fasta delen är grundavgift för gemensam service och hämtningsavgift för kärl och tömning. Den rörliga delen är viktbaserad.
De avgifter som tas ut för renhållning ska användas att bekosta verksamheten. Pengarna får inte användas av andra än av den verksamhet som taxan avser.
Göteborgsregionens kommuner har en gemensam avfallsplan för perioden 2021–2030. Lerums kommun är en av kommunerna.
Om du har abonnemang väljer du själv vilken typ av avfallsabonnemang du vill ha. Vårt standardabonnemang är sortering av matavfall. Väljer du att ha osorterat avfall blir det dubbelt så dyrt jämfört med att sortera matavfallet.
Du kan ansöka om ett nytt avfallsabonnemang eller ändra ditt befintliga i våra e-tjänster.
Uppehåll i hämtning eller glesare tömning
Avgiften för ett avfallsabonnemang består av en fast och en rörlig del. Den fasta avgiften beror på storleken på ditt kärl och hur ofta avfallet hämtas. Den rörliga avgiften för år 2022 är 2,25 kronor per kilo för allt hämtat hushållsavfall.
Du sorterar ut allt ditt matavfall i en särskild papperspåse. Papperspåsen lägger du sedan i ditt bruna kärlet för matavfall. Ditt matavfall rötas och blir till biogas och biogödsel. Övrigt hushållsavfall slänger du i ditt gröna sopkärl för restavfall.
Kommunens standardabonnemang för sortering innebär ett brunt 140 liters kärl för av matavfall och ett grönt 190 liter kärl för restavfall med tömning varannan vecka.
Om du vill ändra på abonnemanget gör du det via e-tjänsten ansökan om ändring i avfallsabonnemang.
Du sorterar ut allt ditt matavfall och lägger det i en skadedjurssäker varmkompost på din tomt. Du står själv för inköp, skötsel och utrustning. Övrigt hushållsavfall slänger du i ditt gröna sopkärl för restavfall.
Matavfall - kompostera matavfall
Du slänger alla hushållssopor i ditt gröna kärl för restavfall. Det innebär nästan en dubbelt så hög fast avgift per år.
Exemplet är baserat på det vanligaste abonnemanget i kommunen, sortering av matavfall, med ett 190 liters kärl för restavfall och ett kärl för matavfall. Tömning varannan vecka, 26 gånger per år.
Typ av avgift | Kostnad, inklusive moms |
---|---|
Helårsabonnemang, fast avgift år 2022 | 1 726 kronor |
100 kilo matavfall | 225 kronor |
200 kilo brännbart avfall | 450 kronor |
Totalkostnad per år | 2 401 kronor |
Abonnemang för helårsboende och verksamheter faktureras fyra gånger per år och säsongsboende två gånger per år. Vill du ha månadsfaktura behöver du ha e-post eller e-faktura.
När du säljer din fastighet ska du som tidigare ägare anmäla ägarbyte senast två veckor innan flytt. I samband med ägarbytet registreras fakturauppgifterna för de nya ägarna och datum från när ägarbytet börjar gälla. Kommer inte ägarbytet in i tid kommer de ägare som flyttar fortsatt bli fakturerad.
Kärl tillhör fastigheten och ska därför lämnas kvar av den som flyttar.
Anmälan kan du göra dygnet runt på vår e-tjänst. Du kan också kontakta kundcenter KomIn.
Vid inflyttning till nybyggd fastighet anmäl nytt abonnemang senast två veckor innan det börjar gälla till kommunen. Som ny kund får du automatiskt ett 190-liters kärl för restavfall och ett 140-liters kärl för matavfall. Ditt avfall hämtas varannan vecka. Om du som ny ägare vill ändra på abonnemanget gör du det via e-tjänsten byte av abonnemang/kärl.
Har du slamsugning av en sluten tank, måste ett ägarbyte göras hos vår entreprenör Renova som sköter tömning och fakturering.
Om du har ett återvinningskort, ÅVC-kort, ska du lämna in det till KomIn när du flyttar. ÅVC-kortet är en värdehandling som är knutet till din fastighet och dig som fastighetsägare. Bor du i lägenhet är det knutet till dig som hyresgäst.
Om du har ett körkort behöver du inte ett ÅVC-kort.
När du flyttar ska ÅVC-kortet lämnas eller skickas in till Lerums kommun på följande adress:
Lerums kommun
Kundcenter KomIn
443 80 Lerum
Senast uppdaterad:
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se
Skriv gärna till oss om du har synpunkter gällande Lerum.se