Lämna synpunkter eller klagomål
Du kan lämna en synpunkt eller ett klagomål om du inte är nöjd med den vård och omsorg eller det stöd som du förväntar dig att få av kommunen.
Synpunkter på vården
Alla ska få vård av god kvalitet och ett gott bemötande. Om du inte är nöjd kan du lämna synpunkter eller klaga. Du kan också komma med idéer och förslag på hur vården kan bli bättre. Kontakta i första hand den verksamhet där du har fått vård och behandling. Vi är skyldiga att ta emot och bemöta dina synpunkter eller klagomål.
Så hanteras din synpunkt
Inom socialtjänst och hälso- och sjukvård lämnas din synpunkt eller klagomål till verksamhetschefen. Hen bedömer vem som ska ta hand om det och skickar det vidare när det behövs. Inom tio arbetsdagar svarar vi dig. Då ska du få information om vad som är gjort eller vad vi planerar att göra. Om du valt att vara anonym kommer du inte att få någon återkoppling.
Patientnämnden
Du ska i första hand vända dig till kommunen, men kan också vända dig till patientnämnden om du vill ha stöd i kontakten med vården. Du kan få information om dina rättigheter och råd om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller anmäla till, om det behövs. Det går bra att vara anonym i kontakten med patientnämnden och på samma sätt som i hälso- och sjukvården är det sekretess. Utredarna har bred kunskap och erfarenhet av hälso-, sjuk- och tandvård och juridik. Det kostar inget att vända sig till patientnämnden.
Patientnämnden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast uppdaterad: