Konsumentvägledning
Om du behöver råd och stöd inför ett köp kan du kontakta en konsumentvägledare. De hjälp dig med frågor som bland annat rör marknadsföring, reklam och produktsäkerhet.
Konsumentvägledarna finns till för att ge råd och stöd i olika frågor. I vissa fall kan de även medla i tvister för att se om de olika parterna kan komma överens innan de går vidare.
Från konsumentvägledarna kan du exempelvis få vägledning i:
- förköpsråd. Det minskar risken för problem i efterhand.
- råd om hur du hanterar en reklamation när du är missnöjd med en vara eller tjänst
- vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Du kan få mer information om olika konsumentlagar och föreskrifter.
Vägledningsbyråer i konsumentfrågor
Det finns flera särskilda vägledningsbyråer där du kan få hjälp i konsumentfrågor. Här listar vi några av dem.
- Konsumenternas energimarknadsbyrå. Ger dig svar på frågor om bland annat elbolag.
- Konsumenternas bank- och finansbyrå. Ger råd i frågor som rör banker och kreditinstitut.
- Konsumenternas försäkringsbyrå. Ger råd i frågor som rör bland annat försäkringsbolag och försäkringar.
- ECC Sverige. En konsumentvägledning dit du kan vända dig med frågor om handel i andra länder inom EU.
- Telekområdgivarna. Hjälper dig med frågor som rör dina abonnemang för fast telefon, mobiltelefon, tv-kanaler och internet.
Mer information
- Energirådgivning i kommunen
- Budget- och skuldrådgivning i kommunen
- Allmänna reklamationsnämnden, ARN Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- ECC Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Konsumenternas bank- och finansbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Konsumenternas elrådgivningsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Konsumenternas försäkringsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Konsumentrådgivning Kungsbacka kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Telekområdgivarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta Konsumentvägledning
Konsumentvägledning har öppet för telefonsamtal tisdag–torsdag klockan 9–12. Övriga tider på dygnet kan du lämna ett röstmeddelande så ringer de upp dig. Du kan också skicka ett e-postmeddelande med ditt ärende.
Telefon: 0302-52 16 00
E-post: konsument@lerum.se
Senast uppdaterad: