Resursskola
Lindénska skolan är till för elever som har ett stort behov av stöd och anpassad lärmiljö.
Resursskolan har fått namnet Lindénska skolan efter den byggnad skolan är i. Lindénska skolan ligger i Stenkullen och samarbetar med den närliggande skolan Stenkulan.
Små skolenheter
En resursskola är en skola för elever som behöver särskilt stöd, ofta en viss typ av särskilt stöd. Resursskolor är ofta små skolenheter som kännetecknas av anpassade lärmiljöer, små grupper och hög personaltäthet.
De allra flesta elever kan och ska kunna få den ledning och stimulans, de extra anpassningar och det särskilda stödet de behöver i sitt lärande och i sin utveckling i en ordinarie skola. Men för vissa elever kan det vara positivt att få gå i en resursskola med särskild kompetens för just de behov av särskilt stöd som eleven har.
Skolan erbjuder undervisning i årskurs 1-9 och har egna lärare och resurspedagoger, fritidshemsverksamhet och elevhälsa. Det går 20-25 elever på Lindénska skolan. Lindénska skolan är till för elever som har ett stort behov av stöd och anpassad lärmiljö.
Målsättningen är också att Lindénska skolan ska kunna sprida den kunskap som byggs upp gällande undervisning och anpassningar i lärmiljön till övriga skolor i kommunen.
Resursskolans ledord är: Vi vill att det ska gå bra för er.
Målgrupp och målgruppskriterier
Resursskolan vänder sig till elever som bor i Lerums kommun. Eleven ska behöva sådant särskilt stöd som resursskolan erbjuder för att kunna uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas eller för att undvika svårigheter i sin skolsituation.
Eleven ska ha behov av en anpassad lärmiljö, utifrån en varaktig och omfattande funktionsnedsättning. Det finns ett antal kriterier:
- Eleven har tydligt bristande förmåga till social kommunikation, både verbal och icke-verbalt. Eleven ska ha svårt för social kommunikation som är så betydande att omfattande stöd och anpassningar behövs i att uttrycka sig och förstå andra.
- Eleven har tydligt bristande förmåga att initiera och svara an på social interaktion och att utveckla, bevara och förstå relationer. Eleven ska ha svårt med social interaktion som är så betydande att omfattande stöd och anpassningar behövs i att bygga relationer och delta i gruppaktiviteter.
- Eleven har bristande förmåga att växla mellan aktiviteter och att hantera även små förändringar och oförutsägbarheter. Eleven insisterar på att inget i vardagen ska förändras. Eleven har ett oflexibelt beteende och är fixerad vid rutiner. Svårigheter som är så betydande att omfattande stöd och anpassningar behövs i alla delar av lärmiljön för att eleven ska kunna fungera, lära och utvecklas i skolan.
- Eleven har bristande förmåga att hantera sensorisk information, över- eller underkänslighet, eller säreget intresse för sensoriska aspekter av omgivningen. Svårigheter som är så betydande att omfattande stöd och anpassningar behövs för att eleven ska kunna fungera, lära och utvecklas i skolan.
Anpassningar och stöd i lärmiljön
- Elevens bristande förmågor relaterat till kommunikation, social interaktion, flexibilitet i tankar och beteende samt sensoriska behov är så omfattande att lärmiljön i ordinarie skola utgör ett hinder för lärande och utveckling.
- Elevens behov av stöd och anpassningar i den pedagogiska, sociala och fysiska lärmiljön, på grund av de bristande förmågor som listas, är så omfattande att de inte kan eller är mycket svåra att tillgodose i den ordinarie skolans lärmiljö. Exempel på det kan vara skolbyggnadens utformning, storlek eller organisatoriska förutsättningar.
- Resursskolan kan antas bidra till ett mer ändamålsenligt lärande och personlig utveckling för eleven än den ordinarie skolan.
Ansökan och urvalsgrunder
Du som vårdnadshavare ansöker om plats på Lindénska skolan. Ansökan görs med fördel tillsammans med nuvarande skola.
Observera att om det finns två vårdnadshavare behöver båda godkänna skolvalet för att det ska registreras.
Till ansökan bifogar du som vårdnadshavare och/eller skola det underlag som är viktigt för ansökan. Relevant underlag kan vara pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram, psykologutredningar gjorda i skolan och i vården, skolsociala utredningar och medicinska bedömningar som styrker att eleven har svårigheter och funktionsnedsättningar som stämmer med målgruppskriterierna. I ansökan godkänner du som vårdnadshavare också att mottagningsgruppen inhämtar ytterligare information om de bedömer att det behövs.
Ansökningsperiod
Ansökningsperioden till resursskolan inför läsåret 2024/2025 är 15 november 2023–15 januari 2024. Urvalsprocessen pågår under januari och februari och slutligt besked om skolplacering lämnas under mars månad.
Urvalsgrunder
När ansökan kommit in till oss gör vi ett urval utifrån målgruppskriterierna och följande urvalsgrunder:
- Eleven bedöms tillhöra målgruppen, kriterierna är uppfyllda.
- För att möjliggöra undervisning i tre åldersblandade grupper antas i första hand elever som söker till en årskurs där det finns plats. Den stabilitet och kontinuitet som eleverna är beroende av får då också större förutsättningar både för personal och elever. Antagning görs inte till årskurs 9.
- De elever prioriteras som har störst behov av det särskilda stödet, relaterat till punkt 1-4 ovan, som resursskolan erbjuder.
- Om eleven fått mycket omfattande stöd och insatser tidigare och trots det har svårt att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas eller uppvisat andra stora svårigheter i sin skolsituation kan det styrka behovet av det särskilda stödet som resursskolan erbjuder.
Vid bedömning av omfattningen av elevens stödbehov samt tidigare stöd och resultat utgår mottagningsgruppen i första hand ifrån det skriftliga underlag som bifogats ansökan. Vid behov av fördjupad information inhämtar mottagningsgruppen denna genom:
- Strukturerad intervju med vårdnadshavare och, eller elev
- Strukturerad intervju med skolpersonal
- Frågeformulär till vårdnadshavare
- Frågeformulär till skolpersonal
Om det är fler elever som söker plats än antalet platser tar skolan inte emot fler elever. Det beror på organisatoriska och ekonomiska skäl.
Det är en mottagningsgrupp som gör urvalet utifrån målgruppskriterierna och de urvalsgrunder som beskrivs ovan. Mottagningsgruppen består av specialpedagog, kurator, skolpsykolog och skolsköterska.
Lindénska skolans rektorer beslutar om eleven kan erbjudas plats. Om eleven blir antagen till skolan förbereds en inskolning tillsammans med eleven, vårdnadshavare och elevens nuvarande skola.
Vill du lämna synpunkter eller klagomål?
Synpunkter och klagomål Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Rektorer
Björn Olsson
Telefon: 0302-52 23 80
E-post: bjorn.olsson@lerum.se
Administration
Telefon 1: 0302-52 11 55
Telefon 2: 072-465 86 55
Adress
Gråbovägen 11
443 60 Stenkullen
Senast uppdaterad: