Trafikanordningsplan
För att få göra väg- och gatuarbeten på kommunens mark behöver den som ska göra arbetet lämna en trafikanordningsplan.
E-tjänster
Ansökan
Du kan ansöka om en trafikanordningsplan via e-tjänsten. Det tar vanligtvis cirka tio arbetsdagar för oss att handlägga din ansökan. Du får inte börja arbeta under tiden. Det krävs ett godkänt grävtillstånd och en godkänd trafikanordningsplan för att du ska få börja arbetet.
Information om Trafikanordningsplaner
- I trafikanordningsplanen står det vilka skyltar vägmärken och avstängningar som ska användas. Det står även om möjliga begränsningar för hastighet och trafikanordning.
- Du behöver förklara hur du ska hantera trafiken under tiden som du arbetar. Det gäller för motor-, gång- och cykeltrafikanter.
- Väg- och gatuarbeten behöver märkas utifrån den exempelsamling som finns.
- Det får inte vara någon byggtrafik på gång- och cykelbanor.
- Särskild hänsyn behöver tas till de oskyddade och funktionshindrade personerna som befinner sig i trafiken.
- Vägmärken och andra anordningar för trafiken behöver kontrolleras under arbetets gång. De ska vara hela, rena, rättvända och väl synliga. De ska även uppdateras under arbetets gång.
Du behöver skicka in din ansökan minst två veckor innan du börjar vägarbetet. Godkända trafikanordningsplaner förvaras hos sektor samhällsbyggnad. En kopia av planen ska alltid finnas tillgänglig på arbetsplatsen.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om trafikanordningsplaner? Du kan antingen kontakta trafikingenjörerna via e-post eller ringa kommunens kundcenter KomIn och be dem koppla dig.
Trafikingenjörerna
E-post: ta-planer@lerum.se
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: