Upprustningsbidrag enskilda vägar
Lerums kommun har ett upprustningsbidrag för enskilda vägar. Det enligt ett beslut i kommunstyrelsen. Vägsamfällighetsföreningar som är registrerade hos Lantmäteriet kan få bidraget.
Det är Sektor samhällsbyggnad som är ansvariga för bidraget. De ansvarar för riktlinjer, ansökningar och utbetalningar av bidraget.
Så går ansökan till
- Vägföreningen ansöker om bidrag.
- En handläggare tar emot ansökan.
- De som kan få bidrag får information om det.
- Förbesiktning av planerad åtgärd godkänns eller avslås.
- Åtgärden utförs. Föreningen betalar fakturorna för arbetet.
- Slutbesiktning.
- Om åtgärden godkänns efter slutbesiktningen betalas bidraget ut efter att fakturorna visats upp.
- Skyltning.
- Trafiksäkerhet.
Åtgärder som ger dig rätt till bidrag
Det finns flera olika saker som ger dig rätt till upprustningsbidrag:
- fartgupp
- mötesplatser
- vägräcken
- räta ut kurvor
- bullerskydd
- asfaltera grusvägar
- broar. Både ny och renovering av befintlig.
- tvärgående trummor
- sprängning i dike
- belysning. Både ny och upprustning av gammal.
Villkor för bidraget
Det finns ett antal villkor du behöver uppfylla för att kunna få upprustningsbidraget. Åtgärderna behöver göras på anläggningar som samfällighetsföreningen ansvarar för. Det behöver göras i enlighet med den aktuella lantmäteriförrättningen.
- Underhållsarbeten och driftåtgärder ersätts inte.
- Upprustningsåtgärder, som ger rätt till bidrag från Trafikverket, ersätts inte.
- Vägsamfällighetsföreningens ska betala fakturorna till den som utfört åtgärden.
- Föreningen skickar in fakturakopior och kontoutdrag till kommunen.
- Lerums kommun betalar ut bidrag.
- Vägsamfällighetsföreningen ansvarar för att allting sköts på rätt sätt. Exempelvis ansökningar om tillstånd och undantag.
- Lerums kommun besiktigar inte åtgärden utifrån entreprenörens arbete utan bara utifrån om den ska godkännas för bidrag eller inte.
- Föreningens vägar behöver vara öppna för allmän trafik i fem år från att bidraget har betalats ut. Om någon del av vägen stängs för allmän trafik inom de fem åren så ska hela bidraget betalas tillbaka till kommunen.
- Ansökningarna handläggs i den ordning som de kommer in till Lerums kommun. Om kommunens pengar inte räcker till för de ansökningarna som kommer in så flyttas de över till nästa år istället och behåller sig plats i kön.
- Bidraget betalas ut med 20 kronor per meter väg. Det enligt föreningens lantmäteriförening. Föreningen kan få som mest 50 000 kronor per ansökningstillfälle.
- Det behöver gå fem år innan samma förening kan få bidrag igen
- Det behöver finnas tillräckligt med pengar i kommunens budget för att utbetalning av bidrag ska göras.
- Ansökan behöver ha en underteckning för att bli godkänd.
Kontaktuppgifter
Posta din ansökan till teknisk service i Lerums kommun. Märk kuvertet Upprustningsbidrag enskilda vägar. Du kan också skicka in din ansökan via e-post till kommunens kundcenter KomIn. Då skriver du Upprustningsbidrag enskilda vägar i ämnesraden.
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Adress till Teknisk service
Lerum kommun, Teknisk service
443 80 Lerum
Senast uppdaterad: