Delgivning av beslut
Bygglovsenheten delger beslut på två olika sätt, med förenklad delgivning eller med rekommenderat brev. Miljöenheten delger med förenklad delgivning, delgivningskvitto eller genom att be dig ta emot beslutet i e-tjänsten följ och komplettera dina miljöärenden.
Att du delges ett beslut betyder att du har tagit emot beslutet. Det har betydelse bland annat när det gäller tider för att svara eller överklaga. Besluten du kan delges är exempelvis bygglov och förhandsbesked, som kan behövas för att få bygga nytt, bygga till eller ändra en byggnad. Andra beslut som delges är beslut i tillstånds- eller tillsynsärenden inom miljö- eller livsmedelsområdet.
Förenklad delgivning
Förenklad delgivning innebär att kommunen skickar handlingen du ska delges antingen med brev eller e-post.
- Skickas handlingen i ett fysiskt brev kommer vi nästa arbetsdag att skicka ut ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats.
- Skickas beslutet på elektronisk väg, exempelvis via e-post eller till digital brevlåda, kommer inte ett kontrollmeddelande att skickas ut.
En förutsättning för att använda förenklad delgivning är att du har fått information från oss om att förenklad delgivning kan komma att användas.
Hur förenklad delgivning går till
- Först skickar vi ett brev till dig som innehåller den handlingen du ska delges.
- Nästa arbetsdag skickar vi ett till brev, ett kontrollmeddelande om att beslutet är fattat och att vi har skickat handlingarna. Skickas beslutet till dig på elektronisk väg kommer ett kontrollmeddelande inte att skickas ut. Om du har fått beslutet i det första brevet behöver du inte göra något. Om du bara har fått kontrollmeddelandet ska du höra av dig till oss. Då skickar vi handlingarna igen.
- Två veckor efter att beslutet har skickats till dig anses du delgiven - att du har tagit del av beslutet.
Exempel: Om det första brevet skickas den 1 mars har du blivit delgiven den 15 mars, alltså två veckor senare. Från det datumet har du tre veckor på dig att överklaga beslutet. Din överklagandetid skulle alltså löpa ut den 5 april, tre veckor senare.
Vart skickas breven?
Breven skickas till din senaste kända adress. Det kan vara en e-postadress om du har godkänt att din e-postadress kan användas. Om breven kommer i retur skickar vi det till din folkbokföringsadress, om det är en annan.
Om du ändrar bostadsadress eller e-postadress behöver du meddela oss det.
För att vara säker på att inte missa några viktiga slutdatum i ärendet måste du gå igenom din post minst en gång varannan vecka. Om du inte kan göra det, till exempel vid semester, anmäl det till oss i förväg så kan vi ta hänsyn till det vid delgivningen.
Delgivning med rekommenderat brev
Har vi inte kunnat informera dig om att vi använder förenklad delgivning kommer bygglovsenheten att delge dig med rekommenderat brev. Delgivningen hämtas ut på ett av Postnords utlämningsställe. Du anses delgiven den dagen du hämtat ut brevet.
Delgivning med delgivningskvitto
Miljöenheten skickar ibland ett delgivningskvitto per post tillsammans med ditt beslut. För att veta att beslutet kommer till rätt person ber vi dig att så snart som möjligt skicka tillbaka ett underskrivet kvitto till oss. Kvittot kan postas eller skickas via e-post, inskannat eller som foto till miljoenheten. Får vi inte in ett kvitto skickar vi ut påminnelser.
I vissa fall kan vi be att du hämtar ditt beslut i vår e-tjänst som heter Följ och komplettera dina miljöärenden. Du anses delgiven beslutet när du öppnar det i e-tjänsten. Vi får automatiskt notis om det i ärendet.
Kontakta miljöenheten
E-post: miljoenheten@lerum.se
Senast uppdaterad: