Misstanke om att barn far illa
Här hittar du information om vad du bör göra om du tror att ett barn far illa.
Du som misstänker att ett barn far illa på något sätt bör anmäla det till socialtjänsten. Om situationen är akut ska du ringa till 112.
Anmälningsskyldighet
Anmälningsskyldighet regleras i socialtjänstlagen och syftet är att skydda barn och unga. Anmälningsskyldigheten gäller både privatpersoner och om du i ditt yrke berör eller är i kontakt med barn eller unga.
- För en privatperson innebär det att du kan göra en anmälan till socialtjänsten om du tror eller vet att ett barn far illa eller riskerar att fara illa. Du måste inte, men det är väldigt bra om du gör det.
- Om du i ditt yrke berör eller är i kontakt med barn eller unga måste du göra en anmälan till socialtjänsten om du tror eller vet att ett barn eller en ung far illa eller riskerar att fara illa.
Du kan kontakta socialkontoret om du vill fråga om råd eller göra en anmälan. Som privatperson kan du vara anonym om du vill. Vid en anmälan behöver du inte veta säkert att barnet far illa, det räcker med att du misstänker att det kan vara så.
Utredning
Vid en anmälan om barn som far illa gör socialtjänsten alltid en bedömning om en utredning ska inledas eller inte. Om det finns misstanke om att barnet varit utsatt för våld, eller har upplevt våld, görs alltid en utredning. Hur en utredning görs bestäms i socialtjänstlagen. Utredningen görs enligt en modell som heter Barns behov i centrum, BBIC.
En utredning får pågå som längst i fyra månader. Ofta utförs utredningen genom samtal med familjemedlemmarna och genom att uppgifter hämtas in från till exempel skola, vården eller annan myndighet som familjen har kontakt med.
Stöd till familjen
Om utredningen visar att barnet inte far illa avslutas utredningen utan insats. I annat fall kan insatser bli aktuella. Insatser kan till exempel vara familjebehandling, kontaktperson, kontaktfamilj eller placering i familjehem eller hem för vård och boende, HVB.
Eventuella insatser följs upp och upphör så snart målet för insatserna är uppfyllda. Ibland vill familjen inte ha något stöd. Det är bara när barnets hälsa och utveckling riskerar att skadas allvarligt som föräldrar kan tvingas ta emot stöd för sitt barn.
Kan jag som anmälare få veta vad som händer?
En återkoppling kan bara komma till dig som privatperson om den berörda familjen godkänner det. Det är handläggaren på socialtjänsten som i så fall sköter det. I de fall en tjänsteman, exempelvis från skola eller sjukvård, anmält oro för ett barn kan information ofta lämnas om att utredning har inletts eller inte, eller om en utredning redan pågår.
Kontakta socialkontoret
På vardagar kan du få hjälp att komma i kontakt med en handläggare på socialkontoret via kommunens kundcenter KomIn.
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Öppettider
Måndag, klockan 8–18
Tisdag–torsdag, klockan 8–16.30
Fredag, klockan 8–15
Socialjouren
De tider som inte kundcenter KomIn har öppet kan du kontakta Socialjouren i Göteborg.
Telefon: 031-365 87 00
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: