Ekonomiskt bistånd
Försörjningsstöd är en tillfällig ekonomisk hjälp som du kan få från kommunen om du inte kan försörja dig på egen hand. Du måste först ha gjort vad du kan för att lösa din ekonomiska situation på annat sätt. Målet är att du så snabbt som möjligt ska bli självförsörjande.
Vem kan få ekonomiskt bistånd?
Du som saknar eller har låg inkomst kan ansöka om ekonomiskt bistånd. Du ska bo i Lerums kommun och vara svensk medborgare eller ha ett beviljat uppehållstillstånd.
Så ansöker du om ekonomiskt bistånd
Om du behöver ansöka om ekonomiskt bistånd och inte tidigare pratat med en socialsekreterare, ska du ringa till kommunens kundcenter KomIn. Du blir då kopplad till Mottagningsgruppen.
Kontakta KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
Mottagningsgruppen har telefontid för att ta emot nya ansökningar alla vardagar klockan 8.30–9.30.
Om du redan har kontakt med oss kan du välja att lämna din ansökan skriftligt på en blankett eller använda e-tjänsten på denna sida. Blanketten du kan också hämta ut i socialtjänstens reception på Stationsgatan 10 i Lerum.
När vi tagit emot din ansökan och alla underlag tar det upp till en vecka innan du får ett beslut. Vid avslag får du ett skriftligt beslut. Det ska framgå i beslutet varför du inte har beviljats det bistånd du har sökt.
Hur mycket pengar kan jag få hjälp med?
Hur mycket pengar du kan få påverkas av vilka inkomster och utgifter du har. Summan räknas ut utifrån riksnormen för försörjningsstöd som gäller för alla kommuner i Sverige.
På Socialstyrelsens webbplats kan du läsa om riksnormen och själv göra en provberäkning.
Provräkning
- För att få en uppfattning om hur dina möjligheter att få stöd ser ut kan du innan du ringer göra en provberäkning på Socialstyrelsens webbplats.
Ansöka första gången
När du har kontakt med mottagningsgruppen gör en socialsekreterare en preliminär bedömning om du har rätt till ekonomiskt bistånd. Du kan sedan bli kallad till ett personligt besök hos en socialsekreterare som gör en utredning och vidare planering tillsammans med dig.
När vi har fått in alla handlingar som vi begärt och den information vi behöver fattar vi beslut om ifall du kan få ekonomiskt bistånd.
Vi skickar beslutet med post till din folkbokföringsadress eller till digitala brevlåda. Om du har beviljats bistånd, betalas pengar vanligtvis ut inom 1–2 bankdagar efter att beslutet har fattats.
För att vi ska kunna handlägga din ansökan snabbt och rättssäkert är det viktigt att du lämnar in alla nödvändiga handlingar som vi begärt. Om du behöver hjälp med att fylla i ansökan eller om det är något du inte förstår är du välkommen att kontakta oss.
Ansöka varje månad
När du har försörjningsstöd ska du göra en ansökan varje månad. Tänk på att du ansöker för kommande månad. Exempelvis så söker du i slutet av maj för att kunna försörja dig i juni. Du söker då för juni månad.
Att ansöka igen varje månad gör du enklast via vår e-tjänst, ansökan om ekonomiskt bistånd.
Om du inte kan ansöka i e-tjänsten kan du skicka in en blankett och de andra handlingarna med vanlig post eller lämna dem i vår reception. Undvik att skicka dina handlingar via e-post.
När betalas pengarna ut?
Om du har lämnat din ansökan komplett med alla handlingar som krävs mellan datumen 15 och 20 varje månad är vårt mål att du ska få pengarna den 27. Om den 27 infaller på en helgdag betalas pengarna ut dagen innan helgen.
Meddela oss om förändringar
Du som får ekonomiskt bistånd måste meddela din socialsekreterare om du till exempel får jobb eller dina utgifter förändras.
Du behöver även meddela din socialsekreterare om du flyttar till en annan bostad eller om du flyttar ihop eller isär.
Om du lämnar osanna eller ofullständiga uppgifter kan du bli polisanmäld för misstänkt bidragsbrott. Du kan även bli återbetalningsskyldig.
Om du vill överklaga ett beslut
Om du är missnöjd med vårt beslut har du rätt att överklaga senast tre veckor efter att du fått beslutet. Överklagan måste vara skriftlig och lämnas till din socialsekreterare. Vi skickar med en instruktion, besvärshänvisning som beskriver hur du gör för att överklaga.
När du har skrivit din överklagan lämnar du den till din socialsekreterare.
Om kommunen inte ändrar beslutet skickar vi in din överklagan till Förvaltningsrätten i Göteborg som gör en egen prövning.
Prövningen hos Förvaltningsrätten i Göteborg kan ta några veckor upp till ett par månader. Sedan skickar Förvaltningsrätten beslutet till din folkbokföringsadress.
Akut ekonomisk hjälp
Är du i behov av akut ekonomisk hjälp för dagen, exempelvis pengar till mat och boende för natten behöver du komma i kontakt med jouren.
Du kan komma till jourens lokaler på Stationsvägen 10 i Lerum eller ringa till kommunens kundcenter KomIn och be om att få bli kopplad till jouren för ekonomiskt bistånd.
Kontakt
Kommunens kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
Jourens öppettider är:
- Måndag, klockan 13–18
- Tisdag–torsdag klockan 13–16.30
- Fredag, klockan 13–15
Jour på kvällar och helger
På kvällar och helger kan du besöka eller ringa socialjouren i Göteborg.
Adress: Stora Badhusgatan 14,
411 21 Göteborg.
Telefon: 031-365 87 00
Sekretess
Alla som arbetar på socialtjänsten har tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att vi inte får berätta för obehöriga att du har kontakt med socialtjänsten eller om vilket stöd du eventuellt får av oss. Vi får inte heller berätta du är registrerad i socialregistret.
Senast uppdaterad: