Guide för planprocessen
Här kan du läsa om hur planprocessen i kommunen går till.

Illustration över planprocessen gjord av Matilda Nilsson
Planprocessen regleras i plan- och bygglagen. Lagen används när detaljplaner och områdesbestämmelser skapas. Innan kommunen antar, godkänner, en detaljplan behöver den ha gått igenom flera olika steg. Först behöver ett förslag till detaljplan tas fram. Sen behövs ett samråd om förslaget och det behöver också granskas.
Program
I programdelen lägger kommunen fasta mål och förutsättningar för arbetet. Ibland finns det risk att miljön påverkas mycket. Då behöver en särskild miljökonsekvensbeskrivning göras.
Samrådsskedet
Samrådet är första skedet i att ta fram ett förslag till detaljplan. Samråd görs med berörda fastighetsägare, myndigheter och organisationer. Under samrådstiden finns alla handlingar tillgängliga för alla som vill ta del av det. Syftet med samråd är att ge invånarna möjlighet till insyn och påverkan och att få ett så bra beslutsunderlag som möjligt. Kommunen kan kalla till ett samrådsmöte. De synpunkter och kommentarer som kommer in sammanfattas och besvaras i en samrådsredogörelse.
Granskningsskedet
I det här steget bearbetas förslaget till detaljplanen. Därefter ställs förslaget ut för granskning och under granskningstiden finns återigen möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Synpunkterna som kommer in sammanställs i ett så kallat granskningsutlåtande. Det är bara skriftliga synpunkter som kan ligga till grund för ett överklagande.
Antagandeskedet
Efter granskning ska förslaget godkännas av samhällsbyggnadsnämnden. Därefter går det vidare till kommunfullmäktige som beslutar om planen kan antas eller inte.
Överklagande
Sakägare som senast under granskningstiden framfört synpunkter som inte har tillgodosetts kan överklaga beslutet att anta detaljplanen till Mark- och miljödomstolen. Om du vill överklaga ett beslut ska du skicka in din överklagan till kommunen.
Mark- och miljödomstolens beslut kan överklagas vidare till mark- och miljööverdomstolen. Mark- och miljööverdomstolens dom kan inte överklagas utan blir giltigt direkt, det kallas att det vinner laga kraft.
Lagakraftskedet
Planen blir giltig när:
- Länsstyrelsen beslutat att inte överpröva planen och ingen har överklagat kommunens antagandebeslut eller
- mark- och miljödomstolen/mark- och miljööverdomstolen har avgjort frågan.
När planen har blivit giltig börjar genomförandetiden att gälla.
Genomförandeskedet
I varje plan som görs ska genomförandefrågorna lyftas fram i en så kallad genomförandebeskrivning. Den ingår i planbeskrivningen. Handlingen har ingen egen rättsverkan men ska vara vägledande för utförandet.
Genomförandebeskrivningen ska redovisa åtgärderna som behöver göras för att kunna genomföra planen. Åtgärderna kan vara:
- organisatoriska
- tekniska
- ekonomiska
- fastighetsrättsliga.
Avtal
Innan planarbetet börjar tecknas ett avtal med intressenterna. Där specificeras villkoren för betalningen och parternas åtagande i övrigt.
Under arbetet med beskrivningen undersöks också vilka andra avtal som behöver upprättas och vad de ska reglera. Ofta behöver det skapas flera avtal.
- Exploateringsuppdrag: Det görs med med den eller dem som ska bygga i området. Ett sånt avtal kan exempelvis avgöra vem som bygger ut vägar, vatten och avlopp. Det kan även visa vilken naturhänsyn som ska tas under exploateringen och i vilken takt området får byggas ut.
- Fastighetsregleringsavtal: Det kan behöva göras med aktuella fastighetsägare i området för att fastighetsgränserna ska stämma överens med de gränser som står i planen.
- Servitutsavtal: Kan behöva göras för att säkerställa rättigheter av olika slag. Det kan till exempel handla om rätt väg till en tillfartsväg. Det kan också handla om att anlägga eller behålla ledningar. Det kan också vara aktuellt att säkerställa att allmänheten får använda kvartersgator för gång- och cykeltrafik.
Det kan även behöva skapas andra avtal. Exempelvis kan man avtala om att befintliga fastigheter ekonomiskt ska bidra till upprustningen. Det kan man göra om fastigheterna får nytta av exploateringen genom exempelvis upprustade vägar eller utbyggt vatten- och avloppssystem.
Genomförandeavtal ska godkännas av kommunfullmäktige innan en detaljplan antas.
Kontakta kundcenter KomIn
Om du vill veta mer om projekt eller har frågor kan du kontakta kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: