Planbesked
Vill du bygga bostäder eller verksamheter som kräver en ny detaljplan eller ändring av en aktuell detaljplan i ett område? Då ska du ansöka om planbesked. Ett planbesked ger dig svar på om marken är lämplig att bygga på.
Så söker du planbesked
Du söker planbesked via kommunens e-tjänst Ansök om planbesked. Önskar du söka planbesked via blankett kontaktar du kommunens kundcenter KomIn. Den fyller du i och skickar in via e-post eller post.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Adress
Lerums kommun
Sektor samhällsbyggnad
Planenheten
443 80 Lerum
Din ansökan ska innehålla
- Kontaktuppgifter och faktureringsadress till dig som söker.
- Namn och kontaktuppgifter till fastighetsägare, om det är en annan än den som söker.
- Ett godkännande från fastighetsägare, om det är en annan än den som söker.
- Personnummer eller organisationsnummer.
- Fastighetsbeteckning.
- Beskrivning av förslaget, omfattning och syfte med detaljplanen.
- Karta över området.
Namn, kontaktuppgifter och ett godkännande från fastighetsägare ska alltid bifogas. Det gäller om du som söker planbeskedet inte äger fastigheten. Om fastigheten har flera ägare behöver alla ägare skrivas med och godkänna att du söker planbesked på fastigheten. Det kan göras i en egen förteckning som du bifogar till ansökan. Om ni som bostadsrättsförening eller samfällighet är sökande ska ett stämmobeslut som gäller er ansökan bifogas.
Kommunen bedömer din ansökan
Kommunen bedömer din ansökan utifrån plan- och bygglagen. Det görs med hänsyn till:
- riksintressen
- statliga förordnanden, så som strandskydd och landskapsbildsskydd
- Göteborgsregionens strukturbild.
Bedömningen görs även utifrån kommunens aktuella översiktsplan och styrdokument som bland annat:
- Naturvårdsprogram
- Trafikstrategi
- Energiplan.
Efter att du lämnat in din ansökan
Du får besked inom fyra månader från det att kommunen tagit emot din kompletta ansökan. Först behandlas och bedöms din ansökan av tjänstepersoner i Lerums kommun. Samhällsbyggnadsnämnden beslutar utifrån en tjänsteskrivelse om det är lämpligt eller inte att göra en detaljplan för det aktuella området. Efter beslut i kommunstyrelsen får du som sökt antingen ett positivt eller negativt besked. Slutligen tas en avgift ut.
Positivt planbesked
Får du ett positivt besked betyder det att kommunen kommer att prova om det går att göra en detaljplan för området eller inte. Samhällsbyggnadsnämndens beslut är inget slutgiltigt ställningstagande till förslaget. Det är heller ingen garanti för att detaljplanen går att genomföra.
Det positiva planbeskedet är första steget i en detaljplaneprocess och innebär ett preliminärt startår för planarbetet. I samband med att arbetet med detaljplanen startar tecknas ett planavtal med kommunen.
Negativt planbesked
Om du får ett negativt besked är det för att förslaget inte anses vara lämpligt eller genomförbart. Skälen för kommunens beslut presenteras i beslutet. Om du får ett negativt besked kommer kommunen inte att börja med ett planarbete.
Avgift
En avgift för planbesked är en fast kostnad och tas ut enligt kommunens plan- och byggtaxa, som är beslutad av kommunfullmäktige. Kostnaderna gäller för både positivt och negativt besked. Avgiften tas utifrån tre olika kategorier och beror på kommunens arbetsinsats när bedömningen av förslagets lämplighet har gjorts.
- Kategori 1: Planbesked för alla åtgärder som inte omfattas av kategori två eller tre. Kostnaden för beskedet är 27 000 kronor.
- Kategori 2: Planbesked för komplexa åtgärder eller åtgärder som kräver en bedömning av miljön. Kostnaden för beskedet är 36 000 kronor.
- Kategori 3: Planbesked för ändring eller tillägg till gällande detaljplan. Hit räknas även förlängning av genomförandetid för en aktuell detaljplan eller andra åtgärder av liknande omfattning. Kostnaden för beskedet är 19 000 kronor.
Beslut som inte går att överklaga
Enligt plan- och bygglagen går det inte att överklaga ett positivt eller negativt planbesked.
Senast uppdaterad: