Vattenmätare
Vattenmätaren mäter din förbrukning av kommunalt vatten. Vid byte och nyinstallation sätter vi in en digital vattenmätare, som vi läser av automatiskt. Har du en äldre vattenmätare behöver du själv läsa av den och skicka in mätarställningen.
SMS-varning vid vattenläcka
Du som är ansluten till kommunens sms-tjänst, har kommunalt vatten och en digital vattenmätare, får ett sms om du har en vattenläcka i din fastighet.
Om en vattenmätare larmar för läckage eller rörbrott skickas ett sms automatiskt. Du får en uppmaning att kontrollera om det är en kran eller annat som står och rinner. Om inte kan det handla om ett dolt fel som du behöver åtgärda med hjälp av en VVS-installatör.
Detta är en extra service vi erbjuder dig som abonnent. Men det är viktigt att veta att det kan uppstå vattenläckor eller andra fel där det inte skickas automatiska sms. Får vi inte in mätvärden, exempelvis vid strömavbrott eller andra störningar, larmar inte systemet och då skickas inga sms. Vi uppmanar därför att du håller koll på din fastighet och vattenmätare så att allt fungerar som det ska.
Regler
Kommunen äger själva vattenmätaren och ansvarar för att byta den.
All hantering och regler om vattenmätare och byte styrs av Swedac, som är en statlig myndighet för kvalitet och säkerhet. Alla mätare som byts ut skickas för kontroll så att mätarna visar rätt.
I ett hushåll byts vattenmätaren var tionde år. I ett flerfamiljshus byts vattenmätaren var femte år. När det är dags att byta vattenmätare skickar vi ett brev till fastighetsägaren.
Vattenmätarbyte
Inför ett mätarbyte behöver du kontrollera att kranen stänger av vattnet i ledningen som leder in i ditt hem.
Vi installerar bara digitala vattenmätare. Fördelen är bland annat att avläsningen görs automatiskt. En annan fördel är att det med teknikens hjälp blir lättare att upptäcka läckor.
Kontrollera att vattnet går att stänga av
- I mitten av det blå syns en pil.
- Kranen som är innan pilen ska stängas av, på bilden är det kranen till höger. Då stängs vattnet av till din fastighet.
- Öppna en kran med kallt vatten, exempelvis i köket.
- Låt vattnet rinna tills det slutar.
- På en äldre vattenmätare kontrollerar du att det svarta hjulet som sitter under locket på vattenmätaren står stilla. På en digital vattenmätare är det siffrorna längst ned till vänster som ska stå stilla.
- Om vattnet i den öppna kranen slutat rinna. Och det svarta hjulet på vattenmätaren, eller siffrorna på en digital vattenmätare, är stilla. Då fungerar kranen för avstängning av vattnet på din inkommande ledning.
Viktigt: Om det inte fungerar ska du kontakta ett VVS-företag för hjälp med åtgärd i god tid innan vårt besök. Vid behov kan du boka om din tid för byte av vattenmätare.
Ditt ansvar
- Du som fastighetsägare ansvarar för att vattenmätaren är fastsatt i en vattenmätarkonsol. Dina rör och vattenmätaren ska sitta fast i konsolen. Installationen blir mer stabil och risken för framtida läckor minskar.
- Du ansvarar för att vattenmätaren skyddas mot frost, för hög värme och yttre skada. Sitter mätaren i ett oisolerat utrymme är risken stor att den fryser sönder. Om vattenmätaren går sönder ska du kontakta kommunen som byter mätaren, men det är du som står för kostnaden. På de digitala mätarna finns larm som går direkt till oss. Bytet betalar du som fastighetsägare.
- Du äger och ansvarar för mätarkonsollen med avstängningsventiler, rör och kopplingar före och efter vattenmätaren ända ut till anslutningspunkten i gatan. Du ska därför med jämna mellanrum kontrollera och motionera din kran eller ventil, så att vattnet som kommer in i huset går att stänga av.
- Du ger kommunen tillträde på fastigheten för att undersöka, installera och underhålla vattenmätaren.
- Du ansvarar för att vattenmätaren är lätt att komma åt för VA-enhetens personal, vid exempelvis mätarbyte. Platsen ska vara fri från föremål innan mätarbyte.
Ha som rutin att kontrollera mätare och kranar
Som fastighetsägare är du ansvarig över att ha koll på din mätare vad gäller förbrukning och för att upptäcka eventuella läckor.
- Några gånger om året behöver du motionera din kran eller ventil där vattnet kommer in i huset. Kontrollera att de öppnar och stänger ordentligt. Det är viktigt att du kan stänga av vattnet om du får en vattenläcka i fastigheten eller vid ett mätarbyte.
- Gör samtidigt en koll på mätaren när alla kranar i huset är avstängda. Då ska det lilla hjulet i en äldre vattenmätare stå still, på en digital mätare är det siffrorna ner till vänster som ska stå still. Rör de sig så läcker det från någon ledning i huset. Det vara allt från en toalett som står och rinner, en mindre dold läcka eller ett större läckage.
- Titta inte bara på mätaren, utan lyssna även på den. Susar det vid mätaren, trots att alla kranar i huset är stängda, så läcker någon ledning. Även om det bara droppar då och då, kan det bli stora och dyra mängder vatten i längden
- Om inte kranar och ventiler är täta eller om du misstänker en läcka, kontakta en VVS-firma direkt och få det fixat.
- Har mätaren stannat när du har öppna kranar ska du direkt anmäla det till VA-enheten.
En läcka kan uppstå på servisledningen för vatten. Det är den ledning som ligger på din tomt och leder vattnet från kommunens vattenledningar till ditt hus. Om vattnet rinner ut i marken, är läckan ofta svår att upptäcka och om läckan ligger före vattenmätaren, registreras heller inte någon ökning i förbrukningen.
Även om det vatten som runnit bort inte kan mätas när läckan ligger före mätaren, ska läckan repareras snarast. Annars kan du drabbas av en vattenskada. Om du inte åtgärdar läckan kan kommunen stänga av vattnet till din fastighet.
Vattenmätarkonsol och avstängningsventil
Mätarkonsolen är ett väggfäste. Avstängningsventiler finns i de flesta fall både innan och efter vattenmätaren. Den du behöver stänga av vid kontroll är den som leder in vattnet i din fastighet.
Avstängningsventiler och vattenmätarkonsol finns i olika modeller och fabrikat. Prata med din VVS-installatör. För att installationen ska vara godkänd så ska följande delar ingå:
- två avstängningsventiler,
- en skjutbar glidhylsa,
- en backventil.
Backventilen gör så att vattnet inte rinner ut i ledningarna vid något fel. I digitala vattenmätare finns det en backventil.
Byt ut äldre avstängningsventiler
Rattventiler som är mellan 30 - 50 år behöver du byta för din egen skull. Skulle det hända en olycka så är de oftast undantagna i försäkringen och det faller inte ut någon ersättning.
Detta gäller även avstängningsventiler LK580, LK581 och LK582. De går lätt sönder när ventilen stått orörd ett tag, vilket kan orsaka omfattande vattenskador. Om ventilen går sönder skjuts den rakt upp i luften av vattentrycket och kallas därför för champagneventilen.
Om du har dessa ventiler hemma så måste de bytas av en behörig fackman inom VVS, vår VA-personal får inte röra dessa avstängningsventiler. Försök inte att själv vrida på ventilen innan den är utbytt, eftersom du då kan få en omfattande vattenläcka hemma.
Vattenmätarens placering
- Utrymmet på vattenmätarplatsen ska vara fritt. Ställ inga saker i vägen. Vattenmätaren ska vara lätt att komma åt för vår personal.
- Platsen vid mätaren bör tåla spill och läckage av vatten. Undvik fukt- och mögelskador med bra ventilation. Ha heller ingen el i mätarens närhet.
- Du behöver ha golvbrunn om vattenmätaren är större än 50 millimeter.
- Övriga bestämmelser, se allmänna bestämmelser vatten och avlopp, ABVA 09 punkt 12 och 14.
Om inte vattenmätaren är placerad på rätt sätt kan du få en tillsägning om att rätta till det. Det är vår personal som avgör det på plats. Åtgärdar du det inte inom rimlig tid kan vattnet stängas av till fastigheten.
Tips för att undvika skador
- Sätt upp en vattenmätarkonsol. Om det inte finns en mätarkonsol som ledningarna och mätaren sitter fast i kan ledningarna röra på sig och vid hårt tryck kan det börja läcka.
- Placera rör och vattenmätarkonsol tillräckligt högt upp. Är vattenmätaren för lågt placerad finns det en risk för fuktskada vid byte eller vid en läcka. Tänk på att du ska få plats med en bunke under vattenmätaren för att samla upp vatten. Vid byte av vattenmätare läcker det ut vatten under vattenmätaren.
- Placera inte din mätare bakom el och kablar. Vid en läcka kan det bli kortslutning och det finns också en risk för personskador vid byte av el och vattenmätare.
- Tänk på att sätta vattenmätare och rör i samma höjd. Annars kan det bli spänningar i ledningarna som kan orsaka en läcka.
Läs av din vattenmätarställning
Har du en äldre vattenmätare ska du läsa av din mätarställning och rapportera in den till kommunen. Digitala vattenmätare läser vi av automatiskt.
Under sista kvartalet varje år skickar vi ut ett avläsningskort. Du kan rapportera din mätarställning via e-tjänst, telefon eller genom att skicka in kortet per post. Rapportera gärna in din mätarställning fyra gånger om året via vår e-tjänst.
Din faktura bygger på dina uppgifter. Får vi inte in din mätarställning kommer vi att beräkna din förbrukning. Det kan betyda stora avvikelser, både på din nästa faktura men även på framtida fakturor.
Läs av siffrorna i räkneverket
Det finns två modeller av äldre vattenmätare. Du läser av siffrorna i räkneverket, beroende på vilken typ av mätare du har.
- Läs av siffrorna i det svarta fältet, inte i det röda.
- Läs de svarta siffrorna.
- Om de första siffrorna på mätaren är nollor ska de inte skrivas med.
Exempel: Står det 00177 i det svarta fältet ska du bara skriva in 177. På bilden till höger skriver du 449.
De digitala vattenmätarna läser du av vid flytt. Tänk på att inte läsa av siffrorna efter kommatecknet.
Varning om din förbrukning
Om din årsförbrukning ökat med mer än 30 procent så får du upp en varning i samband med att du försöker skicka in mätarställningen. Varningen är till för att göra dig uppmärksam och fundera på om det finns en naturlig orsak eller om det kan det bero på en läcka.
I rutan ange orsak kan du skriva ett tecken, vilket som helst, för att komma vidare och skicka in din mätarställning.
Ägarbyte
Vid ägarbyte behöver du alltid läsa av och lämna in en flyttavläsning av vattnet. Det gör du enklast via vår e-tjänst.
Kontakt
Har du frågor om det som rör vattenmätare, mätarbyte, eller avläsning kan du kontakta oss.
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
VA-enheten
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: va@lerum.se
Senast uppdaterad: