Regler för förtroende och oberoende
1. Inledning
Demokrati, rättssäkerhet och effektivitet är grundläggande värden för all offentlig verksamhet. Tilltron till vår verksamhet bygger på att medborgarna uppfattar oss som opartiska och sakliga. Korruption och oegentligheter ger ekonomiska konsekvenser och påverkar legitimiteten för den offentliga verksamheten, synen på politiker och anställda samt kommunens varumärke.
2. Reglernas omfattning
Dessa regler omfattar alla förtroendevalda och anställda samt, i tillämplig mån,
bolag och stiftelser där Lerums kommun är ägare eller förvaltare och därmed utser majoriteten av styrelsens ledamöter.
Alla förtroendevalda och anställda inom Lerums kommun samt i bolagen och
stiftelserna ska ta del av dessa regler. Det ska ske vid uppdragets eller
anställningens inledande och årligen på arbetsplatsträffar, möte med respektive politiskt organ eller på styrelsemöte.
Reglerna tar sikte på vad som gäller när anställda eller förtroendevalda har rollen som mottagare av en förmån såväl som när det gäller givande av förmån. Detta innebär att det som inte får tas emot, heller inte får utges eller utlovas. Reglerna gäller inte för personalsociala åtgärder inom en verksamhet (exempelvis julgåvor, avtackningspresenter och gratifikation till anställda i enlighet med antagna riktlinjer samt trivselaktiviteter), men gäller fullt ut för gåvor och förmåner mellan olika juridiska personer inom kommunens organisation.
Reglerna syftar till att medvetandegöra anställda och förtroendevalda om de risker som finns, hur vi känner igen varningstecken och vad vi ska göra om vi
misstänker eller upptäcker korrupta händelser. Dessutom är avsikten att vägleda till ett gemensamt förhållningssätt gällande hantering av förmåner och jäv.
3. Muta
Korruption är inget enhetligt definierat begrepp, men definieras ofta som ett
otillbörligt utnyttjande av den offentliga positionen för att uppnå fördelar, det vill säga en otillbörlig sammanblandning mellan det offentliga uppdraget och andra, ofta privata, intressen.
Tagande av muta, givande av muta, handel med inflytande och vårdslös
finansiering är de korruptionsbrott som finns i brottsbalken. Till korruptionsbrott brukar också räknas trolöshet mot huvudman.
Inom den offentliga sektorn kan korruption bland annat leda till felaktiga myndighetsbeslut, oriktig tjänsteutövning, rättsförluster för enskilda, misstro mot det allmänna och snedvridning av konkurrensen vid upphandlingar.
Mutbrotten anges i Brottsbalken 10 kapitlet 5a -5e §§ och kan sammanfattas enligt följande;
- En anställd eller uppdragstagare får inte ta emot, godta ett löfte om eller
begära en otillbörlig förmån för utövning av anställningen eller uppdraget
(tagande av muta).
- Det är inte tillåtet att åt en anställd eller uppdragstagare lämna, utlova eller
erbjuda en otillbörlig förmån för utövning av anställningen eller uppdraget
(givande av muta).
- Det är inte tillåtet att ta emot, godta ett löfte om eller begära en otillbörlig
förmån för att påverka någon som beslutar i myndighetsärende eller
offentlig upphandling eller att lämna, utlova eller erbjuda otillbörlig
förmån för att denne ska påverka beslutsfattaren vid myndighetsutövning
eller offentlig upphandling (handel med inflytande).
- En näringsidkare måste vara försiktig med att lämna pengar till sina
ombud, agenter, samarbetspartners eller andra representanter så att medlen inte används till mutor (vårdslös finansiering av mutbrott).
Gränsen mellan en ”tillbörlig” och en ”otillbörlig” förmån är flytande och kan
växla från tid till annan liksom mellan olika verksamhetsområden. Man kan
konstatera att domstolarna ställer särskilt höga krav på anställda i den offentliga sektorn. Synnerligt strängt ser man på integritetskänsliga situationer såsom myndighetsutövning - det vill säga handläggning och beslutfattande om tillstånd, rättigheter, skyldigheter och inspektioner - och offentliga inköp.
Även om din chef/uppdragsgivare har samtyckt eller känner till att du tar emot
eller ger förmånen kan du bli du ansvarig. Varje anställd eller förtroendevald har ett eget ansvar att följa lagstiftning och fastställda riktlinjer.
Du kan bli dömd för mutbrott även om mutan inte har lämnats till dig, utan har
lämnats eller erbjudits till någon annan som har en koppling till dig. Givandet och mottagandet av en muta är straffbart även om du inte har för avsikt låta dig påverkas av mutan och senare även fullgör ditt uppdrag eller din tjänst på ett korrekt sätt. Även om syftet med belöningen skulle vara att tacka dig för att du gjort din plikt så anses belöningen ha ett sådant samband med din tjänst att
mottagandet är straffbart. Du kan bli straffad för mutbrott även om du får
förmånen innan du påbörjar din anställning/uppdrag eller om du får förmånen
efter det att du avslutat din anställning/uppdrag.
För de olika mutbrotten kan påföljden bli böter eller fängelse.
3.1. Praktisk tillämpning
Förmåner kan vara av skilda slag, t.ex. kontanter, presentkort, varor, tjänster,
måltider, penninglån, rabatter, kreditförmåner, inköp till självkostnadspris,
studieresor, kurser och konferenser, biljetter till olika evenemang, jul- och
födelsedagsgåvor, ränteeftergifter, en ordensutmärkelse, vitsord, betyg,
utnämningar med flera.
Det finns inte några fastlagda beloppsgränser för vad som kan anses tillåtet att ta emot. En förmån av obetydligt värde innebär sannolikt mindre risk för påverkan, vilket kan leda till att den inte anses otillbörlig. En förmån kan också vara något som enbart har ett rent affektionsvärde.
Inom den kommunala hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens
verksamhetsområde bör särskilt stor försiktighet iakttas före och under den tid en insats pågår eftersom brukaren då befinner sig i en beroendeställning. Gåvor utan egentligt ekonomiskt värde som kan tas emot är, exempelvis tårtor, frukt, blommor och choklad. Även sådana gåvor kan vara olämpliga att ta emot om de lämnas av samma brukare vid flera tillfällen. Om en vårdtagare eller dess anhörig vill lämna en gåva av enklare slag, till exempel en tårta eller choklad, ska dessa gå till arbetsplatsen kollektivt och inte till enskilda anställda. Gåvor med realiserbart ekonomiskt värde exempelvis smycken, prydnadsföremål, konstverk och liknande är inte heller tillåtna att ta emot om inte värdet är ringa. Om en arbetstagare inom äldreomsorgen eller hälso- och sjukvården får vetskap om att någon brukare eller patient avser att testamentera egendom till arbetstagaren, ska vederbörande klargöra för testator att hen inte kan var förmånstagare i testamente eller ta emot någon gåva eller förmån överhuvudtaget.
Gåvor till lärare med flera från enskilda elever ska inte tas emot om gåvan inte är av obetydligt värde. Gåvor som kollektivt ges från elever/föräldrar i samband med terminsavslutningar kan tas emot om det rör sig om gåvor till rimliga värden.
Studieresor, kurser och konferenser ska betalas av arbetsgivaren. För att
överhuvudtaget vara tillbörligt måste ett sådant arrangemang vara seriöst upplagt och ovidkommande nöjesinslag får inte förekomma. Inbjudan ska vara riktad till arbetsgivaren och denne har rätt att välja ut de personer som deltar.
Restriktivitet ska iakttas när du blir erbjuden gåvor, tjänster eller andra förmåner. Det grundläggande förhållningssättet för kommunens förtroendevalda och anställda ska vara att inte ta emot gåvor eller andra förmåner i sin tjänsteutövning. Tacka nej och hänvisa till kommunens regler om du inte är helt säker på att förmånen ligger inom lagens gränser. Att det skulle uppfattas som oartigt får inte påverka din bedömning.
Om du erbjuds något som kan vara en muta måste du omedelbart på ett klart och tydligt sätt tacka nej för att undgå eventuellt straffansvar Om förmånen skickats till dig ska den utan dröjsmål lämnas eller sändas tillbaka. Om det av någon anledning är omöjligt att lämna tillbaka förmånen ska den utan dröjsmål
överlämnas till närmaste chef eller ordförande i det politiska organet/styrelsen.
Denna får sedan kontakta kommundirektör eller kommunjurist för vidare råd
kring hantering.
Exempel på godtagbara förmåner
- Enstaka måltider av enklare karaktär som har en direkt koppling till
arbetet, så kallade arbetsmåltider. Måltiden ska inte vara den huvudsakliga
anledningen till sammankomsten. - Presentartiklar av mindre värde, även om sådana inte får lämnas alltför
ofta från samma håll.
Exempel på otillbörliga förmåner
- Biljetter till sportevenemang, teaterföreställningar, konserter eller liknande
- Bonuserbjudanden, till exempel vid flygresor, varuinköp och hotellvistelser
- Fordran, amortering eller ränta som efterskänks
- Gåvor i form av kontanter, värdepapper och presentkort
- Lån av fritidshus, båtar, fordon och liknande
- Nöjes- eller semesterresor som betalats helt eller delvis.
- Penninglån på särskilt gynnsamma villkor
- Tjänster i form av bilreparationer, fastighetsreparationer och liknande som
inte utgörs av marknadspris
3.2. Åtgärder vid misstanke om muta
- Om du som är anställd misstänker att du blivit erbjuden en muta (eller har
blivit tillsänd något som inte kan skickas tillbaks) ska du kontakta din
närmaste chef. Om du är förtroendevald i ett politiskt organ eller
styrelseledamot i bolag/stiftelse kontaktar du ordförande. Om du är
ordförande kontaktar du vice ordförande. Du kan också välja att direkt
kontakta de personer som nämns nedan.
- Information och samråd ska därefter lämnas och ske med minst två av
följande funktioner; kommundirektör/VD, personalchef, upphandlingschef
eller kommunjurist.
- Eventuell polisanmälan ska göras av chef, kommunjurist eller
kommundirektör/VD.
- Du som ser eller uppfattar något inom organisationen som kan uppfattas
som muta uppmanas att informera om detta enligt ovan.
4. Jäv
Grundläggande för Lerums kommuns tjänsteutövning är att den ska vara saklig
och objektiv. Tjänsteutövning ska därför inte påverkas av släktskap, vänskap eller andra privata relationer. Med jäv menas tvivel om opartiskhet.
Det finns en skyldighet enligt lag att självmant anmäla jäv. Om en förtroendevald eller anställd känner till någon omständighet som kan antas utgöra jäv ska denne anmäla detta. En sådan anmälan ska göras omedelbart. Det kan ibland förekomma situationer som är svåra att bedöma ur jävssynpunkt. I sådana fall bör man iaktta försiktighet och som förtroendevald eller anställd avstå från att delta i hantering av ärendet. Om någon utpekas som jävig och denne inte anser sig vara jävig måste det politiska organet omgående avgöra jävsfrågan genom ett formellt beslut.
4.1. Lagstiftning
Bestämmelser om jäv finns bland annat i kommunallagen och i förvaltningslagen. Bestämmelserna gäller vid all ärendehantering och riktar sig till den som på något sätt kan påverka ärendets utgång. Det innebär att bestämmelserna gäller för förtroendevalda och anställda i kommunen som deltar i handläggningen av ett ärende. I begreppet handläggning ingår utredning, beredning, föredragning och beslutsfattande. Det finns olika bestämmelser för jäv i fullmäktige och för jäv i kommunstyrelsen och övriga nämnder.
För de kommunala aktiebolagen återfinns bestämmelser om jäv i
aktiebolagslagen. Reglerna i aktiebolagslagen har ett tydligt ekonomiskt fokus på så sätt att en styrelseledamot inte får handlägga en fråga om avtal mellan
ledamoten själv och bolaget, eller bolaget och tredje man - om ledamoten har ett väsentligt intresse som kan strida mot bolagets -, eller avtal mellan bolaget och en juridisk person som ledamoten får företräda.
4.1.1. Jäv i kommunfullmäktige
En fullmäktigeledamot får inte delta i handläggningen (överläggning och
beslutsfattande) av ett ärende som ”personligen rör” ledamoten själv eller
ledamotens make, sambo, föräldrar, barn eller syskon eller någon annan
närstående till exempel en nära vän. Uttrycket ”personligen rör” innebär att det krävs en hög grad av individuell koppling mellan fullmäktigeledamotens intresse och det aktuella ärendet. Frågan ska vara avgränsad till att gälla
fullmäktigeledamoten eller den övriga personkretsen. Vederbörande ska ha ett
ekonomiskt eller annat starkt personligt intresse av utgången av ärendet och
beröra ledamoten som individ och inte som medlem av ett större kollektiv.
Exempel på sådana jävssituationer är när en person äger huvudparten av aktierna i ett bolag som ärendet angår eller när en ledamot deltar i behandlingen av en detaljplan som väsentligt påverkar värdet av hens markinnehav.
För fullmäktigeberedningarnas ledamöter tillämpas samma jävsbestämmelser som för fullmäktige.
4.1.2. Jäv i kommunstyrelsen, övriga nämnder och bland
kommunanställda
Förtroendevalda i kommunstyrelsen och övriga nämnder, kommunens revisorer samt anställda är jäviga i ärenden om:
Den förtroendevalde/anställde eller någon närstående är part i ärendet
eller annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig
utsträckning
- Exempel: Den förtroendevalde/anställde är granne till sökande om
bygglov (sakägarjäv). - Exempel: Den förtroendevalde/anställde är moster till ett barn som
ska omhändertas (släktskapsjäv). - Exempel: Exempel: Den förtroendevalde/anställde eller någon
närstående till hen äger ett stort antal aktier i ett bolag som
uppträder som part i ärendet (intressejäv).
Den förtroendevalde/anställde eller någon närstående är eller har varit
ställföreträdare eller ombud för en part i ärendet eller för någon annan som
kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning.
- Exempel: Den förtroendevalde/anställde eller en närstående är
förvaltare/god man för den person som ärendet gäller eller
firmatecknare för ett bolag vars ärende ska behandlas
(ställföreträdarjäv)
Ärendet rör tillsyn över sådan kommunal verksamhet som den
förtroendevalde/anställde själv är knuten till
- Exempel: Nämnd som bedriver va-verksamhet och miljö- och
hälsoskyddsverksamhet får inte utöva tillsyn enligt miljöbalken
över va-verksamheten (tillsynsjäv).
Det finns någon annan särskild omständighet som gör att den
förtroendevalde/anställdes opartiskhet i ärendet kan ifrågasättas.
- Exempel: Den förtroendevalde/anställde har ett visst intresse i ett
ärende, är nära vän eller ovän med den saken rör eller står i ett
markant beroendeförhållande till den som berörs av ärendet.
Delikatessjävet är avsett att fånga upp intressekonflikter som inte
täcks av övriga jävsgrunder (delikatessjäv).
4.1.3. Jäv vid dubbla engagemang
Vid dubbla engagemang i olika nämnder föreligger inte delikatessjäv i nämnd
bara för att den som handlägger ärendet tidigare deltagit i handläggningen av
ärendet i annan nämnd.
Vid dubbla engagemang i ett politiskt organ och kommunala aktiebolag eller
stiftelser gäller inte bestämmelserna om ställföreträdarjäv och delikatessjäv om
kommunen äger minst hälften av aktierna i aktiebolaget eller utser minst hälftenav styrelseledamöterna i stiftelsen. Undantaget gäller inte i ärenden om
myndighetsutövning.
Vid dubbla engagemang i nämnd och i föreningsliv tillämpas jävsbestämmelserna fullt ut.
4.2. Verkan av jäv
Jäv i fullmäktige
En jävig fullmäktigeledamot får inte delta i handläggningen (överläggning och
beslutsfattande) av ärendet vid fullmäktiges sammanträde, men får närvara under handläggningen eftersom fullmäktiges sammanträden är offentliga. Ledamoten bör dock lämna sin plats (ersättare utses).
Jäv i kommunstyrelsen och övriga nämnder
En förtroendevald som är jävig i ett ärende hos en nämnd får inte delta eller
närvara vid handläggningen (utredning, beredning, föredragning och
beslutsfattande) av ärendet. Den som är jävig måste lämna sammanträdesrummet när ärendet behandlas (ersättare utses om den som är jävig är ordinarie ledamot).
Jäv hos anställda
En anställd som är jävig i ett ärende får inte delta i handläggningen av ärendet och inte heller närvara när ärendet avgörs. Den anställde får dock utföra sådana uppgifter som inte någon annan kan utföra utan att handläggningen försenas avsevärt.
4.3. Konsekvenser vid jäv
Om du skulle delta i ett ärendes handläggning fast du är jävig riskerar du att bidra till att kommunens trovärdighet skadas. Du kan även orsaka ekonomiska förluster eller försening för kommunen och/eller för enskilda eftersom beslutet kan överklagas på grund av jävet.
4.4. Åtgärder vid misstanke om jäv
Det är inte alltid lätt att avgöra om en jävssituation föreligger. Det är alltid bättre att iaktta försiktighet och självmant anmäla eventuellt jäv än att någon annan senare anmäler dig som jävig.
- Om du misstänker att du är jävig i ett ärende ska du alltid anmäla detta
omedelbart till ordförande/närmaste chef. Om du är förtroendevald ska
anmälan göras före eller senast vid sammanträdet då ärendet ska
behandlas.
- Vid tveksamma fall ska du omgående kontakta och samråda frågan med
ordförande/din närmaste chef.
- Om du misstänker att jäv föreligger för annan ska detta påpekas för
ordförande/personens närmaste chef.
5. Frågor och ytterligare information
För ytterligare information, rådgivning och frågor kan kommunjuristen kontaktas. Information kan också erhållas på hemsidan för Institutet mot Mutor där det finns rättsfall, lagtext, frågor och svar, ytterligare länkar m.m.
För de personalkategorier som arbetar inom hälso- och sjukvård och inom
socialtjänst finns ytterligare vägledning att hämta från socialstyrelsens hemsida.
Hitta på sidan
Senast uppdaterad: