Bouppteckning och dödsboanmälan
När någon avlider så skapas det ett dödsbo efter den personen. Då behöver det göras en bouppteckning.
Bouppteckning
Dödsboet är en eller flera juridiska personer som äger den avlidnes alla tillgångar och skulder. De personer som har rätt att ärva från dödsboet blir delägare i det och kallas då för dödsbodelägare. Om det finns en efterlevande maka, make eller sambo kan en bodelning av giftorättsgods eller samboegendom behöva göras. I en bodelning klargörs vilka tillgångar som dödsboet äger.
För att dela upp tillgångarna i dödsboet rätt ska det normalt göras en bouppteckning. Den ska göras senast tre månader efter dödsfallet och skickas till Skatteverket för registrering. Den kan göras av dödsbodelägarna själva. En jurist kan också hjälpa till med det. Kommunen hjälper inte till med att göra bodelning eller bouppteckning.
Dödsboanmälan
Om det inte finns tillräckliga tillgångar i dödsboet för att täcka begravningskostnaderna så kan Lerums kommun göra en dödsboanmälan.
En dödsboanmälan görs då istället för en bouppteckning. För att socialtjänsten ska göra en dödsboanmälan behöver en dödsbodelägare eller någon annan med fullmakt att företräda dödsboet begära det och sedan lämna in underlag som styrker att det inte finns tillräckliga tillgångar.
Den 1 oktober 2022 bildas verksamheten Dödsbohandläggning i samverkan som berör Härryda kommun, Lerums kommun, Mölndals stad och Partille kommun.
Från och med 1 oktober 2022 kommer alltså Mölndals stad att utföra bland annat provisorisk förvaltning av dödsbon åt grannkommunerna Härryda, Lerum och Partille – detta eftersom Mölndals är värdkommun för Dödsbohandläggning i samverkan.
Avtalssamverkan innebär inte någon förändring av huvudmannaskapet för de uppgifter som avtalet omfattar. Den kommun som åtar sig att utföra en uppgift för någon annan kommun, övertar alltså inte det övergripande ansvaret för uppgiften. Det innebär att berörd nämnd i respektive kommun även framöver har det yttersta ansvaret i ärenden inom dödsbohandläggning.
En dödsboanmälan kostar ingenting.
Dödsboanmälan på Mölndals stad webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det krävs för en dödsboanmälan
- Att det inte finns några pengar eller andra tillgångar kvar i dödsboet efter eventuell bodelning och att hela eller delar av begravningen är betald.
- Att den avlidne inte ägde någon del i fast egendom, hus och villa, eller tomträtt.
- Att den avlidne var bosatt i Lerums kommun.
Att tänka på vid ansökan om dödsboanmälan
- Stoppa alla autogireringar och inbokade överföringar så snart det går efter dödsfallet.
- Betala inte hyra, elräkningar eller liknande efter att någon har gått bort.
- Finns det tillgångar i dödsboet ska dessa i första hand gå till begravningen.
- Som dödsbodelägare så ärver ni personligen inte den avlidnes skulder och kan därför inte själv få betalningsanmärkningar för obetalda fakturor.
- Om den avlidne bott själv i hyresrätt ska hyresavtalet till boendet sägas upp. Vid dödsfall är uppsägningstiden för hyresavtal alltid en månad.
- Det är dödsbodelägares ansvar att bostaden töms, städas och återlämnas till hyresvärden. Tänk på att saker av värde i bostaden räknas som tillgångar i dödsboet.
- Efterlevande sambo är inte dödsbodelägare och behöver därför fullmakt undertecknad av dödsbodelägare för att få företräda dödsboet och ansöka om dödsboanmälan.
- Make eller maka är dödsbodelägare förutsatt att den avlidna inte har särkullebarn, de blir i så fall dödsbodelägare.
- Vem eller vilka som är dödsbodelägare styrs av den legala arvsordningen av eventuellt testamente. Alla som ska ärva blir dödsbodelägare.
Uppgifter för utredning om dödsboanmälan
Tänk på att:
- Dödsboets tillgångar får inte röras, varken befintliga medel eller inkomna medel efter dödsdagen, innan dödsboanmälan är gjord. Detta innebär bland annat att inga räkningar eller skulder ska betalas.
- Om räkningar betalas via autogiro, säg upp autogiroavtalen omedelbart.
För att en dödsboanmälan ska kunna göras behövs följande uppgifter och handlingar. Uppgifter om tillgångar gäller även för efterlevande make eller maka, om inte denne åberopar den regel i Äktenskapsbalken 12 kapitlet 2 paragrafen som innebär att vardera sidan i äktenskapet behåller sitt giftorättsgods vid bodelning.
- Dödsfallsintyg och släktutredning, som beställs från Skatteverket.
- Kopia av senaste deklarationen eller slutskattesedel och kontoutdrag från skattekontot.
- Uppgifter om kontanter på dödsdagen.
- Uppgift om eventuellt ägande eller delägande av fast egendom, det vill säga hus eller fastighet.
- Uppgift om värde på lösegendom och lösöre, till exempel fordon, del i bostadsrätt, dator.
- Kontoutdrag från alla aktuella bankkonton som ägdes av den avlidne från och med dödsdagen.
- Uppgift från bank/banker om andra kapitaltillgångar på dödsdagen, till exempel aktier eller fonder (kapital- och räntebesked). Gäller även make/ maka.
- Uppgift om eventuella försäkringar som faller ut. Om den avlidne var anställd behöver arbetsgivaren kontaktas angående eventuella försäkringar.
- Eventuellt testamente eller äktenskapsförord.
- Underlag/offert på begravningskostnad, gravsten och/eller gravyr.
- Uppgift om eventuella kostnader för städ- och röjning av lägenhet.
- Uppgift om månadshyra för bostad.
Bistånd till begravning
Det går också att få ekonomiskt bistånd för att bekosta en begravning. Det kan du få om den avlidne eller anhöriga inte har tillräckligt med pengar för att betala själva. Lerums kommun har ett samverksansavtal med Mölndals kommun, som handlägger ekonomiskt bistånd till begravningskostnader för invånare i Lerums kommun. Du kan ansöka om bistånd genom att kontakta Mölndals kommun via länken Ansökan om ekononomiskt bistånd till begravning. Att transportera avlidna till hemländer ingår inte i biståndet.
Ansökan om ekonomiskt bistånd för begravning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktcenter Mölndal
För att få hjälp med dödsbohandläggning kontaktar du Mölndals stad.
Mölndals stadshus
Göteborgsvägen 11-17
431 82 Mölndal
Telefon: 031-315 10 00
E-post: kontakt@molndal.se
Senast uppdaterad: