Passersystem
Kommunens lokaler använder ett passersystem med nyckelbrickor, så kallade tags.
Vid Lessudden används ett annat passersystem. För att använda det behöver du registrera din mobiltelefon.
Säkerhetshöjande åtgärder
Kommunen har under ett antal år satsat på åtgärder för att höja säkerheten. Det har gjorts genom installation av kombilarm i kommunens lokaler. Det gäller för verksamheter som exempelvis idrottshallar, förskolor och skolor. Kombilarm betyder att funktioner som brandlarm, inbrottslarm och passersystem finns i ett och samma system. Syftet är att skapa säkra och trygga arenor för idrottsfolk. Förhoppningen är att det ska minska riskerna för stöld och skadegörelse.
Personliga nyckelbrickor
Varje förening får ett antal nyckelbrickor. Hur många de får beror på hur många de anses behöva för att hålla en aktiv föreningsverksamhet. Varje förening behöver ge kommunen en kontaktperson. Det är den person som avgör vilka personer i klubben som ska få en nyckelbricka. Kontaktpersonens namn behöver skrivas med i formuläret vid beställning.
Det kostar ingenting att beställa nyckelbrickor till en förening. Tappas de bort kostar det 100 kronor att få en ny.
Om du tappar bort en nyckelbricka ska du anmäla det till föreningens kontaktperson direkt. De ska i sin tur kontakta kommunens handläggare som ser till att spärra nyckelbrickan.
Nyckelbrickorna är personliga. När du gör din beställning kommer du därför få ange en fyrsiffrig pinkod. Under vissa tider på dygnet krävs det både nyckelbricka och pinkod för att komma in.
Avlarmning
Om den högra lampan på kortläsaren lyser rött är larmet på. För att kunna gå in i byggnaden behöver du först larma av. Det gör du genom att göra följande: 0 + A + nyckelbricka + pinkod. När den gröna lampan lyser är dörren öppen och larmet avstängt.
Ledaransvar för pålarmning
Det är alltid den ansvariga ledaren som ska lämna idrottshallen sist. De är ansvariga för att kontrollera att alla har lämnat hallen och omklädningsrummen. Om någon annan inte ska använda hallen efteråt är det ledarens ansvar att se till att alla dörrar är stängda innan de larmar på.
I Alléhallen, Rydsbergshallen, Hjällsnäshallen och Sjövikshallen finns dörrtablåer som visar på en öppen dörr. Är dioderna släckta är dörren stängd.
Pålarmning
Pålarmning sker genom att göra följande: 1 + A + nyckelbricka + pinkod. När du larmat lyser en röd lampa.
Förlarm
När du gjort en pålarmning hörs ett förlarm under tre minuter. Det görs för att varna eventuella personer som är kvar i lokalen att larmet håller på att starta. Om någon är kvar efter tre minuter går ett inbrottslarm och väktare behöver komma till platsen.
Om larmet skulle gå när du är kvar i lokalen ska du göra det här:
- Tysta larm: 100 + A + nycklbricka + pinkod.
- Ring jourlarmtjänsten på telefon 0302-714 60
- Uppge namn, plats, lokal och ditt mobilnummer.
- Jouren ringer tillbaka och hjälper dig.
Olika manöverfunktioner
Följande manöverfunktioner finns programmerade på de flesta idrottshallar:
- Avlarmning: 0 + A + nyckelbricka + pinkod
- Pålarmning:1 + A + nyckelbricka + pinkod. Ett förlarm hörs under tre minuter
- Öppna dörr: Nyckelbricka, alternativt nyckelbricka+pinkod
- Tränarkod: 5 + A + nyckelbricka + pinkod. Det innebär att tränaren aktiverar en gruppkodsfunktion som kan användas under en viss tid.
- Arrangemang: 67 + A + nyckelbricka + pinkod. Med denna manöver förblir dörren olåst tills samma manöver utförs igen.
Nödutgångar larmade
Nödutgångarna i idrottshallarna är larmade. Det är för att undvika att dörrarna används till något annat. Om de här dörrarna öppnas går ett larm i hallen. Larmet tystnar när dörrarna stängs igen.
Öppen dörr för länge
Dörr som normalt skall vara stängd och låst men som hålls öppen för längre än tre minuter ger ett larm i hallen. Funktion finns för att inte dörren ska hållas öppet för obehöriga genom exempelvis en brädbit eller en sko. Larmet slutar när dörren stängs. Funktionen kopplas automatiskt bort när manövern Arrangemang aktiveras.
Kontakt vid problem
Om det uppstår problem kan du ringa till Securitas på telefonnummer 714 60. Be om att få komma i kontakt med kommunens fastighetsjour och säg vad det gäller. Fastighetsjouren ringer upp dig så snart de kan.
Mer information
Kontakta kundcenter KomIn
Har du frågor eller vill veta mer om passersystemen kan du kontakta kommunens kundcenter KomIn.
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
Senast uppdaterad: