Klagomål på störningar
Anmälan som lämnas om störningar, så kallade olägenheter, kan handla om olika saker. Det kan exempelvis handla om fukt och mögel i en bostad eller störande rök från eldning och buller.
Olägenhet enligt miljöbalken
Enligt miljöbalken ska den störning, olägenhet, som du upplever vara en hälsorisk eller en risk för miljön. En olägenhet beskrivs enligt miljöbalken som en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan negativt och som inte är obetydlig eller tillfällig.
Miljöenheten utreder klagomål om olika besvär för människors hälsa och miljö. Lagarna i miljöbalken gäller både för enskilda människor i det dagliga livet och för verksamheter.
Offentlig handling
Uppgifter som du lämnar till oss blir en så kallad allmän handling. Det innebär att det blir offentligt vilket innebär att vem som helst kan begära att få se den. En kopia av klagomålet kan komma att ges till den part du angett som orsak till störningen.
Anonym anmälan
Du kan anmäla klagomål anonymt. För att anmälan ska kunna vara anonym ska du inte lämna någon form av personuppgift. Ibland kan inte anonyma ärenden handläggas fullt ut. Det kan bero på att avgörande uppgifter saknas. Därför är det viktigt att du lämnar så mycket information i din anmälan som möjligt.
Handläggning
När en anmälan om klagomål kommer in till miljöenheten behöver de utreda det. I utredningen kommer de fram till om störningen är en olägenhet, störning, enligt miljöbalken eller inte. De bedömer även om kostnaderna för eventuella åtgärder kommer bli orimligt stora eller inte. Miljöenheten tar beslut med krav på att den som stör ska genomföra åtgärder för att minska störningen om:
- störningen är en olägenhet
- kostnaden för åtgärden är rimlig.
Om de kommer fram till att störningen inte är en olägenhet enligt miljöbalken tas det ibland beslut om det.
Du kan överklaga alla miljöenhetens beslut gratis till Länsstyrelsen.
Senast uppdaterad: