Färdtjänst
Färdtjänst är ett komplement till kollektivtrafik för dig som på grund av funktionshinder har betydande svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Här får du veta vad som gäller och hur du ansöker.
Svårigheterna kan vara att du har svårt att förflytta dig till en hållplats eller att du har svårt att resa med buss eller tåg. Resor med färdtjänst sker med personbil eller specialfordon anpassat för rullstol. För att resa med färdtjänst behöver du ett färdtjänsttillstånd. Du ansöker om tillståndet hos Lerums kommun. Färdtjänst gäller inte för resor till och från sjukvård. För information om sjukresor kontaktar du Västra Götalandsregionen.
Krav för att få färdtjänst
För att få färdtjänst, så kallat bli beviljad färdtjänst, måste du uppfylla vissa krav enligt färdtjänstlagen. Du ska:
- vara folkbokförd i Lerums kommun
- på grund av funktionshinder ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer
- ha ett funktionshinder som varar minst tre månader.
Om det inte finns allmänna kommunikationer där du bor eller om du inte kan köra bil innebär i sig inte rätt till färdtjänst.
Du hittar de aktuella reglerna för färdtjänst i Lerums kommun i den kommunala författningssamlingen.
Så ansöker du
Ansökan
Du behöver fylla i en ansökningsblankett. Du kan få blanketten av kundcenter KomIn på Bagges torg i Lerum. Kundcenter KomIn kan även skicka blanketten till dig. Var noga med att fylla i alla delar av den, annars kan det leda till att du får vänta längre på ett beslut.
Läkarintyg
Är det första gången du ansöker om färdtjänst behöver du skicka med ett aktuellt läkarintyg. Intyget ska beskriva den funktionsnedsättning du har och hur den påverkar din förmåga att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Du kan få blankett för läkarintyg genom att kontakta kundcenter KomIn.
Även om du tidigare haft färdtjänsttillstånd och ansöker igen kan handläggaren behöva ett nytt läkarintyg för att utreda din rätt till färdtjänst. Handläggaren tar i sådana fall kontakt med dig via brev eller telefon.
Utredning och beslut
Din ansökan utreds av kommunens färdtjänsthandläggare. För att få ett bra underlag till utredningen är det vanligt att handläggaren kontaktar dig personligen, oftast via telefon. Personlig kontakt kan också ske genom ett bokat hembesök eller att du besöker kommunen.
Beslut om färdtjänst meddelas skriftligt. Det kan ta upp till fyra veckor innan du får ditt beslut.
Beställa resa
Du ringer och beställer din resa hos Västtrafiks beställningscentral. Du behöver beställa din resa senast en timma innan du vill åka. Beställningscentralen är öppen vardagar klockan 6–22 och helger klockan 8–22. Du kan avbeställa eller ändra bokade resor dygnet runt.
Du kan också boka, avboka och ändra bokade resor via Västtrafiks app Boka resa.
Frågor och svar om tjänsten boka resa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Beställ färdtjänst
Du beställer genom att kontakta Västtrafiks beställningscentral.
Telefon: 020-91 90 90
Att tänka på inför resan
Reser du med färdtjänst kan du få resa tillsammans med andra resenärer. Resvägen och restiden kan därför variera beroende på hur många andra som reser. Om du behöver vara framme en särskild tid behöver du berätta det när du beställer din resa.
Hjälp under resan
När du reser med färdtjänst får du hjälp av chauffören. Chauffören hjälper dig:
- mellan ytterdörr i markplan och fordonet
- i och ur fordonet
- med säkerhetsbältet
- med bagage och hjälpmedel.
Om du behöver mer hjälp under resan än vad chauffören kan ge kan du ansöka om en ledsagare. Det kostar ingenting att få en ledsagare men ditt behov behöver vara medicinskt motiverat av en läkare.
Här kan du resa
Du kan resa till och inom följande kommuner: Lerum, Ale, Alingsås, Bollebygd, Borås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lilla Edet, Mark, Mölndal, Orust, Partille, Stenungsund, Tjörn, Vårgårda och Öckerö.
Om du vill resa utanför Lerums kommuns reseområde behöver du ansöka om riksfärdtjänst.
Resor inom en kommun utanför reseområdet
Du kan i begränsad omfattning resa inom en kommun utanför reseområdet. Om du vill veta mer om det, kontaktar du färdtjänsthandläggarna. Du når handläggarna via Lerums kommuns kundcenter KomIn.
Avgifter för färdtjänstresor
Du betalar din färdtjänstresa vid resans start. Du kan betala med betalkort eller kontanter.
Fritidsresor
Avgiften för resan beror på hur långt du reser. Varje kommun är en avgiftszon. I tabellen ser du avgiften för resan beroende på hur många zoner, kommuner, resan går i genom. Barn under 7 år och ledsagare betalar ingen avgift. Medresenärer betalar avgift enligt tabellen.
Observera att Lerum och Göteborg är angränsande kommuner och att en resa dit räknas som en resa genom två zoner, även om körvägen oftast går genom tre.
Antal zoner | Pris, vuxen från och med 20 år | Pris, ungdom 7-19 år |
---|---|---|
1 zon - inom Lerums kommun | 53 kronor | 40 kronor |
1 zon - inom övriga kommuner | 74 kronor | 56 kronor |
2 zoner | 126 kronor | 95 kronor |
3 zoner | 178 kronor | 133 kronor |
4 zoner | 231 kronor | 172 kronor |
5 zoner | 283 kronor | 212 kronor |
6 zoner | 335 kronor | 251 kronor |
7 zoner | 355 kronor | 266 kronor |
Regelbunda resor
Resor till och från arbete, utbildning eller daglig verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Gäller i område | Pris, vuxen från och med 20 år | Pris, ungdom 7-19 år |
---|---|---|
Inom Lerums kommun | 1107 kronor per månad | 828 kronor per månad |
Mellan Lerum och Göteborg | 2021 kronor per månad | 1514 kronor per månad |
Mellan Lerum och Ale, Alingsås, Bollebygd, Härryda eller Partille | 1735 kronor per månad | 1299 kronor per månad |
Kontakt
Om du har frågor om färdtjänst kan du prata med kommunens färdtjänsthandläggare, du når dem via kommunens kundcenter KomIn.
Kundcenter KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
Beställ färdtjänst
Telefon: 020-91 90 90
Lämna synpunkter
Om du har synpunkter på en färdtjänstresa kontaktar du Västtrafiks kundtjänst. Det är Västtrafik som utreder synpunkter. Vid behov kontaktar de kommunens färdtjänsthandläggare.
Telefon: 020- 91 90 90
E-post: synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Sjukresor
Det är Västra Götalandsregionen som ansvarar för sjukresor till exempelvis vårdcentraler, sjukhus och tandläkare. Du kan kontakta regionens sjukresekontor om du har frågor, eller läsa mer på 1177.se.
Telefon: 010-473 21 00
Sjukresor i Västra Götalandsregionen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast uppdaterad: