Kommunalt dricksvatten
Kommunalt vatten finns inne i tätorterna och både kommer från och produceras i kommunen. Vattenkvaliteten kontrolleras regelbundet.
Vårt uppdrag är att producera och leverera gott dricksvatten med hög kvalitet och med hög leveranssäkerhet.
Varje dag får 9 800 fastigheter sitt vatten ifrån det kommunala ledningsnätet. Det är totalt 32 mil vattenledningar i kommunen.
Mjukt vatten
Vi har mjukt vatten i Lerums kommun, mellan 1,8-4,8 °dH, beroende på kommundel. dH innebär tyska hårdhetsgrader. Mjukt vatten innebär att du kan dosera disk- och tvättmedel enligt den lägsta anvisningen på paketet. Med sparsam dosering hjälper vi oss själva till en renare miljö.
pH-värde
Vårt kommunala vatten har i snitt ett pH-värde mellan 7,8-8,1. Ett normalt värde. pH är ett mått på hur surt eller basiskt vattnet är.
Dricksvattenkvalitet
Vatten är en förutsättning för allt liv och människans viktigaste livsmedel. Dricksvatten är klassat som ett livsmedel och därför ställs höga krav på dess kvalitet. Det får inte finnas några skadliga bakterier eller hälsofarliga ämnen i dricksvattnet. Dricksvatten innehåller flera viktiga ämnen, till exempel mineraler och salter.
I Sverige är det Livsmedelsverket som bestämmer vilka krav som ställs på dricksvattnets kvalitet. Kraven finns i Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten, LIVSFS 2022:12. Som komplement finns också en vägledning. Reglerna hittar du på Livsmedelsverket.
Vi arbetar aktivt för att bevara kommunens vattentillgångar för framtida generationer. Våra rutiner utvecklas hela tiden. Vi tar regelbundet prover enligt Livsmedelsverkets krav på vattnets kvalitet: vid våra vattentäkter och vattenverk, i ledningsnätet och ute hos dig som konsument. Vi gör också ett stort arbete med att ändra och säkra skyddsområden runt våra vattentäkter.
Dricksvattenanalys
I länken hittar du en översikt av dricksvattenanalyser från våra kommundelar.
Kontakta oss direkt om du misstänker att dricksvattnet inte går att dricka. Felanmälan är öppen dygnet runt, se kontakt.
PFAS
PFAS är ett samlingsnamn för en stor grupp högfluorerade ämnen. Livsmedelsverket har beslutat att det nya gränsvärdet för dricksvatten ska ha mindre än 4 nanogram per liter vatten (ng/l) för PFAS4. Det nya gränsvärdet börjar gälla 1 januari 2026.
Vi mäter regelbundet PFAS. Lerums kommun högsta nivå av PFAS4 är cirka 2 ng/l, vilket är under det nya gränsvärdet.
Vattenverk och vattenreservoar
Från våra vattentäkter i kommunen hämtas råvatten. Vattnet renas och blir till dricksvatten i våra vattenverk. Vattnet lagras tillfälligt i vattenreservoarer innan det rinner via vårt ledningsnät ut till din kran.
Vattenverk
Det kommunala dricksvattnet produceras i något av våra vattenverk som finns i Lerum, Floda, Gråbo och Sjövik.
I våra vattenverk renas vatten från kommunens vattentäkter till rent och fint dricksvatten. Partiklar filtreras bort. Bakterier tas bort med modern reningsteknik. Innan vattnet går ut på ledningsnätet, justeras pH-värdet till strax över 8.
Tryckstegringsstation
För att du som abonnent ska ha rätt vattentryck krävs att tryckstegringsstationerna anpassar och höjer trycket i ledningarna.
Vattenreservoar
För att jämna ut dygnsvariationen i förbrukningen lagras dricksvatten i reservoarer. Ovan mark kallas de högreservoar eller vattentorn, dessa hjälper till att hålla ett jämnt tryck på ledningarna. Under mark kallas de lågreservoar.
Vanliga fel eller missfärgning av vatten
Dåligt vattentryck
Kolla om silar/filter i kranar eller liknande är igensatta och rensa dessa om så är fallet. Dåligt vattentryck kan bero på en läcka på kommunens ledning eller på fastighetens ledningar.
Kolla om någon granne har samma problem, då är det troligt att felet är på kommunens ledning. Gör då en felanmälan.
Vattenläcka
En läcka kan uppstå på servisledningen för vatten utan förvarning. Om vattnet rinner ut i marken, är läckan ofta svår att upptäcka och om läckan ligger före vattenmätaren, registreras heller inte någon ökning i förbrukningen.
Gör det till en vana att inte bara titta på mätaren utan också lyssna på den! Susar det vid mätaren, trots att alla kranar i huset är stängda, så läcker ledningen. Även om det vatten som runnit bort inte kan mätas när läckan ligger före mätaren, ska läckan repareras snarast. Annars riskerar du att drabbas av en vattenskada.
- Om vattenläckan är inomhus ska du stänga ventilen vid vattenmätaren. Kontakta sedan en rörfirma.
- Är vattenläckan på tomtmark kontakta vår kundservice så vi kan stänga av ledningen i gatan.
- Har vattnet orsakat skada, kontakta ditt försäkringsbolag.
- Behöver du länspumpning, kontakta Räddningstjänsten.
Fastighetsägaren har ansvaret för att åtgärda fel på vattenmätare och ledningar och VA-anordningar på fastighetens sida om förbindelsepunkten, vanligtvis vid tomtgränsen.
Inget vatten
Om du inte har något vatten kan det bero på många saker: läcka, planerat underhållsarbete på ledningsnätet, frusna ledningar, driftfel eller strömbortfall vid vattenverk, tryckstegringsstationer eller reservoarer. Kommunen kan stänga av vattnet på grund av obetalda VA-räkningar, men i sådana fall får du alltid informationsbrev först.
Om fastighetens ledningar har frusit är det fastighetsägarens ansvar att tina dem. Om du inte hittar felet inne på din fastighet gör du en felanmälan.
Vid planerade underhållsarbeten på vårt ledningsnät informerar vi berörda innan vi startar. Det gör vi via sms eller lapp i brevlådan. Anmäl dig gärna till vår sms-tjänst.
Är det något akut kan vi vara tvungna att prioritera att laga själva läckan. Vid större läckor lägger vi ut information på kommunens webbplats och facebook-sida.
Missfärgat eller grumligt vatten
Missfärgat vatten som kommer ur kranen kan se vitt, gult, brunt eller till och med svart ut. Det kan vara grumligt eller bara ha små prickar i sig.
Missfärgningar kan uppstå vid exempelvis vattenläckor, vattenavstängningar, spolning av ledningar för underhåll, vid hastigt ändrade flödesriktningar eller vid en hög vattenförbrukning. Användningen kan vara extra stor exempelvis en torr sommar när många använder vattnet samtidigt för att duscha, tvätta och vattna.
För att bli av med missfärgningarna kan du spola kallvatten under minst 10-15 minuter, ibland kan det behövas längre tid. Fungerar inte det så vill vi att du felanmäler.
Ibland uppstår problem med missfärgningar i ett större område, oftast i samband med en vattenläcka. Vi behöver först hitta läckan och laga den innan ledningarna kan spolas rent. Ledningsnätet spolas ur med hjälp av spolposter ute i gatan. Vattnet blir sakta bättre och det kan ta lite tid innan det blir klart.
När vattnet är klart igen går det bra att dricka. Kokning hjälper inte mot partiklarna. Missfärgningarna är oftast partiklar från järnoxid, det vill säga rost från vattenledningarna. Grumligt vatten uppstår då luft i ledningsnätet har blandats med vattnet. Låt vattnet stå en stund i glaset så kommer det att klarna.
Grönt vatten
Om du har fjärrvärme är det förmodligen hål på värmeväxlaren. Värmeväxlarvattnet är färgat grönt just för att det ska synas.
Järn, mangan och kalk
Järn, mangan och kalk finns naturligt i vårt vatten. I liten mängd är det inget farligt. Avlagringar kan leda till missfärgat vatten eller dåligt vattentryck. Vi minskar risken med att det uppstår genom att rensa rören med luft-vattenspolning, som är en del i vårt underhållsarbete.
Dålig smak
Om vattnet smakar dåligt spola kallvatten under 10-15 minuter. Om vattnet fortfarande smakar dåligt kan du göra en felanmälan. Du kan även felanmäla via mobilappen felanmälan Lerum.
Egna arbeten på servisledningar
Innan du börjar arbeten med din servisledningen för dricksvatten måste servisventilen i förbindelsepunkten stängas. Servisledning är den ledning som går från fastigheten till den kommunala ledningen
Det är endast kommunens personal som får röra servisventilen i förbindelsepunkten. Förbindelsepunkten är där kommunens och fastighetens ledningar möts. Vanligtvis ligger den strax utanför tomtgräns.
Kontakta VA-enheten för mer information.
Kontakt
KomIn
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: kommun@lerum.se
VA-enheten
Telefon: 0302-52 10 00
E-post: va@lerum.se
Felanmälan akut
Hit ringer du om det är akut. Vi svarar dygnet runt.
Telefon: 0302-714 60
Felanmälan som inte är akut hittar du allra längst ned på alla sidor. Du kan också felanmäla via mobilappen Felanmälan Lerum.
Senast uppdaterad: